Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor.

Hej! Jag har aldrig vandrat kring Jämtland men i mitten av augusti ska vi vandra Storulvån-Sylarna-Helags-Ljungdalen och har några funderingar.
1: Hur e de med mygg o knott där i mitten av augusti? (antar att det är lugnt på fjällen o lite värre nära start och mål, men vill gärna höra något expertutlåtande).
2: Hur tar man sig från Ljungdalen tillbaka till tåg?
3: De blir första gången jag ska vandra med hund. Vi ska tälta. Ni som har tältat med hund, har ni något täcke med er för hunden som värmer på natten?
4: För att hålla hunden något sånär ren o torr när den ska in i tältet tänkte jag ta med en liten handduk samt en vettextrasa för detta. Någon annan som har ett annat eller bättre förslag.

Tack på förhand
 
Handduk

Gällande handdukar så hade Clas Ohlson tidigare en hundhandduk i microfibermaterial. Perfekt för en själv också då den är lätt och torkar snabbt. Billig var den också. Har haft en sådan, men glömde den i Gåsens fjällstuga. Grrr.
 
Hej!

Det går buss från Ljungdalen, troligtvis byter du i Åsarna (Thomas Wassbergs hemby) för att sedan fara vidare mot norr eller söder på 45:an. Ljungdalen finns i SJs söksystem så det är bara att boka :)

Myggmängden är svårt att uttala sig om, men vanligtvis brukar det vara mindre senare på året... Uppe på fjället är det ju även oftare vind som blåser bort plågoandarna.
 
Några tips

Vandra högt lite avåt (jamtska för mygg och knott)

De hundar jag haft (blandrastikar) har sovit utan täcke i tältet såväl sommar som vinter, de ville helt enkelt ha det så. Jag har aldrig haft någon handuk med har de hyfsad päls så är ju den gjord för just friluftsbruk.
 
har gjort den tur förra året.

1 - det är helt ok i augusti.
2 - finns buss från ljungdalen väldigt tidigt på morgonen.
3 - beror på vilken typ av hund du har men de flesta behöver ingen täcke
4 - hundar håller sig själv ren

lycka till och har det bra!
 
Tack

för hjälpen alla!
Min hund är en Golden retriever. När vi är ute o går i skogen hemmavid så blir hon skitig så fort det inte är helt torrt så de får nog bli någon typ av rengöringskit :eek:). Får se hur det blir i fjällen. Anledningen till att jag undrar om hundtäcke är att jag har tältat en gång med hunden. Det var en oktobernatt i skåne som blev en riktigt kall en för årstiden, 5 minusgrader eller kallare. Jag hade med en filt till hunden som jag lade på henne några gånger men hon tog bort den. Jag märkte även att hon darrade. Är detta ett tecken på att hon fryser eller är det bara ett sätt att hålla värmen?
 
Att hunden darrar är ett tecken på att den fryser.
Det är viktigare att ha något under hunden än över, ett tältgolv isolerar inte särskilt bra mot marken. Många hundar (inklusive min) ogillar att man lägger saker över dem, så jag har ett extra liggunderlag + ett hundtäcke (överskottsbolaget). Hundtäcket används som filt att ligga på eller så spänner jag fast det på henne. Det accepterar hon bättre än att jag lägger täcket löst ovanpå.

för hjälpen alla!
Min hund är en Golden retriever. När vi är ute o går i skogen hemmavid så blir hon skitig så fort det inte är helt torrt så de får nog bli någon typ av rengöringskit :eek:). Får se hur det blir i fjällen. Anledningen till att jag undrar om hundtäcke är att jag har tältat en gång med hunden. Det var en oktobernatt i skåne som blev en riktigt kall en för årstiden, 5 minusgrader eller kallare. Jag hade med en filt till hunden som jag lade på henne några gånger men hon tog bort den. Jag märkte även att hon darrade. Är detta ett tecken på att hon fryser eller är det bara ett sätt att hålla värmen?
 
När vi låg i tält o de va 5 minusgrader hade jag med liggunderlag till hunden. Till augusti kommer hon ligga mellan våra ben på liggunderlag (vi e 2 som ska vandra). Men då kan jag ta med en mjuk filt också som värmer lite extra. Sen kan man ju hoppas att det inte ska bli så kallt som 5 minus.
Mvh/Martin
 
Vi har en hundpåse från norska Jerven. Säkert overkill, särskilt om man inte är ute mycket. Det är i princip en vattenttålig påse med insytt liggunderlag i botten. Kostar över 800 så man kan kan nog lösa det på andra sätt. Våran hund som är en Gordon Setter får mycket myggbett i buk och skrev så jag brukar stoppa ner honom i den på paus när det är väldigt mycket mygg. Används dock mest på vintern för värmens skull men är han smutsig så är det ju en fördel med påsen också.

jervehiet_2.jpg
 
Påsen ser fin ut!! Lät väldigt bra ur smutssynpunkt också :)

Du vet att man kan använda myggmedel på hundar? Förutom att du kan använda samma preparat som till dig själv, så finns det ju alla apotekets medel för hundar som i vissa fall tar både fästingar & insekter.

Vi har en hundpåse från norska Jerven. Säkert overkill, särskilt om man inte är ute mycket. Det är i princip en vattenttålig påse med insytt liggunderlag i botten. Kostar över 800 så man kan kan nog lösa det på andra sätt. Våran hund som är en Gordon Setter får mycket myggbett i buk och skrev så jag brukar stoppa ner honom i den på paus när det är väldigt mycket mygg. Används dock mest på vintern för värmens skull men är han smutsig så är det ju en fördel med påsen också.

jervehiet_2.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
zeromaker Vandring i Härjedalen, Jämtland Fjällvandring 0
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Per-Tommy Vandring i Jämtland till sommaren Fjällvandring 11
Kicki_86 Tips på vandring i Jämtland Fjällvandring 7
i95_lab 5 dagars vandring i Jämtland men inte Sylarna/helags/gåsen etc Fjällvandring 7
ConZec Tips på bra nybörjarled, Jämtland (Vandring+Fiske) Fjällvandring 0
jmariana Vandring Jämtland Fjällvandring 2
fredolund Förutsättning för vandring i Jämtland Fjällvandring 6
zeromaker Vandring i Jämtland Fjällvandring 2
Vandring i norra Jämtland? Fjällvandring 1
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.