Vandring i Toscana??

Toscana är väl knappast känt som ett vandringsområde. Det erbjuder så mycket annat. Men nu är planerna sådana att jag och några vänner ska vistas där i nästan tre veckor. Jag gissar att medeltidsstäder, opera, Palio, vin, ost och oliver upptar det mesta av tiden, men OM andan faller på för lite italienskt friluftsliv så vill jag vara förberedd. Några dagars vandring ser jag fram emot.
Är det någon som vandrat där, eller är det någon som känner till någon informativ hemsida så är jag tacksam för tips.

HåkanF

Nä... det blev heller inga andra vandringar än mellan vandrarhem och närbelägna restauranger och vingårdar. Men trevligt var det. Och gott! Om någon Utsidanbesökare har funderingar på en tur till Toscana finns det en ort jag vill rekommendera. Alla åker till Siena och Florens. Båda dessa städer har förstås sina goda sidor - men de är så uppenbara. Vill man besöka något mer exotiskt tar många en tur till San Gimigniano, men den har blivit så omåttligt "turistig".
Nej, ska man få uppleva något lite mer ursprungligt italienskt och samtidigt mycket exotiskt och sanslöst vackert och mäktigt, då ska man åka till sydvästra delen av Toscana och vandra i Pitiglianos mörka gränder. I närheten finns Saturnias svaveldoftande källor där det är gratis att bada. Jag drömmer att komma dit en tidig vårmorgon eller en kylig höstkväll och sjunka ner i det varma vattnet.

HåkanF

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips