Vandring i Stora sjöfallets nationalpark

Jag hittar inget riktigt bra ställe att se bladindelningen på, men det är väl bara att leta.
Finns med på kso.lantmateriet.se
Klicka på Index på vänstra sidan
Sen väljer man Fjällkartan i högra "dropdown"menyn och skriver bd7 (eller vilken bladnamn som helst) in i sökfält sen visas den på kartan.

Henning
 
Jag gjorde en lite mer detaljerad rutt nu med hjälp av lantmäteriets kartsida och lite paint-skills :)

https://flic.kr/p/v2TsWJ

Jag är dock lite fundersam på sträckan där vi viker av från Kungsleden och bort på norrsidan om Kallaktjåkkå. Kommer vi dö av att gå i ständig lutning, eller kommer vadandet i hundra fjällbäckar ta oss först? :) Skulle det vara bättre att gå högre upp på fjället, eller längre ner i dalen? Tänker att det kan vara snårigt i dalen.
 
Tack för tipset! Var bör vi gå för att inte missa detta?

Då måste ni nog ta er över till leden som går på andra sidan om dalen. Emellertid är det möjligt att ta båten över Teusajaure senare. Din första rutt ser intressant ut, se bilder från dalen ni svänger in i här: http://parlindh.se/fjallvandring/?A=1107&B=110718.

Jag gjorde en lite mer detaljerad rutt nu med hjälp av lantmäteriets kartsida och lite paint-skills :)

https://flic.kr/p/v2TsWJ

Jag är dock lite fundersam på sträckan där vi viker av från Kungsleden och bort på norrsidan om Kallaktjåkkå. Kommer vi dö av att gå i ständig lutning, eller kommer vadandet i hundra fjällbäckar ta oss först? :) Skulle det vara bättre att gå högre upp på fjället, eller längre ner i dalen? Tänker att det kan vara snårigt i dalen.

Angående den nya rutten bör du ha i åtanke att det är över 1000 höjdmeter som ni ska ta. Det är en således en ansträngande rutt, med fler höjdmeter än t. ex. det beryktade Mårmapasset från Vistas. Huruvida ni klarar av det beror på kondition, packningens vikt, viljestyrka, att ni äter och dricker ordentligt m. m. Sedan beror det på hur långt snösmältningen hinner.
 
Angående den nya rutten bör du ha i åtanke att det är över 1000 höjdmeter som ni ska ta. Det är en således en ansträngande rutt, med fler höjdmeter än t. ex. det beryktade Mårmapasset från Vistas. Huruvida ni klarar av det beror på kondition, packningens vikt, viljestyrka, att ni äter och dricker ordentligt m. m. Sedan beror det på hur långt snösmältningen hinner.


Okej! Tack! Syftar du på svängen som jag nu la över Nieras? Eller menar du sträckan norr om Kallaktjåkkå?
 
Okej! Tack! Syftar du på svängen som jag nu la över Nieras? Eller menar du sträckan norr om Kallaktjåkkå?

Ja, jag menar vandringen över Nieras. Men om ni genomför denna tur kommer ni att få se ett fjällmassiv som troligtvis mycket få människor har utforskat närmare. Förstå gången jag åkte förbi Stora Sjöfallet imponerades jag av bergets reslighet -- högsta toppen är trots allt 1200 meter högre än Akkajaures yta, därtill är sydsluttningen präglad av några besynnerliga klippor som sturskt skjuter upp mot himlen (främst Ippátjåhkkå, Juolmme och topp 994).
 
Jag gjorde en lite mer detaljerad rutt nu med hjälp av lantmäteriets kartsida och lite paint-skills :)

https://flic.kr/p/v2TsWJ

Jag är dock lite fundersam på sträckan där vi viker av från Kungsleden och bort på norrsidan om Kallaktjåkkå. Kommer vi dö av att gå i ständig lutning, eller kommer vadandet i hundra fjällbäckar ta oss först? :) Skulle det vara bättre att gå högre upp på fjället, eller längre ner i dalen? Tänker att det kan vara snårigt i dalen.

Några kommentarer till detta.

1) Uppfarten vid Bárnegårsså ser brant ut, men detta ser ni nog hyfsat bra nerifrån innan ni bestämmer er. Jag tycker det ser lite lättare ut på västra sidan.

2) Gáppejåhkå är ett stort vattendrag, går knappast att vada där du ritat. Ni måste gå över uppströms sammanflödet där Kungsleden har en bro.

3) Vilken höjd ni går på norr om Kallaktjåkkå ser ni nog bäst på plats. Högre upp kan betyda blockmarker, längre ned vide och björk. Lutningen som sådan är dock inget problem. Ett år som detta finns här på norrsidan säkert fina snöfält att gå på, och jag gissar att snön håller bra när ni kommer dit, särskilt nattetid. Jokkarna från massivet kan förstås innehålla rätt mycket vatten. Blir de besvärliga kan ni spana efter rejäla snöbryggor, vada tidigt på morgonen samt söka er ner till svämkäglan, där vattnet ofta (men inte alltid) delar upp sig i flera armar.

Hälsn Pelle
 
Ny väg upp.....

Några kommentarer till detta.

1) Uppfarten vid Bárnegårsså ser brant ut, men detta ser ni nog hyfsat bra nerifrån innan ni bestämmer er. Jag tycker det ser lite lättare ut på västra sidan.

2) Gáppejåhkå är ett stort vattendrag, går knappast att vada där du ritat. Ni måste gå över uppströms sammanflödet där Kungsleden har en bro.

Hälsn Pelle

Hej!
Jag rekommenderar att ni från Stora Sjöfallet, parkera bilen där, sök upp stigen som går mot höjd 827, väl där går ni enkelt upp emot 1097 (Garrannistjåhkka).
Därifrån kan ni välja att kamvandra (vänster) 1421-1460-1614-1632-1653 med fantastisk utsikt mot Sareks toppar innan ni går nedåt.

Alt mot sjön 1273, Nieras eller 1507-1653.

Har själv gått den vägen upp en gång, enkel att gå, finns vatten under vägen och inga större vad.
Stigen kan vara lite lurig att hitta, men det är bara att följa vänster sida av vattnet så kommer ni på stigen :)!
Jag gick emot sjön vid det tillfället och över snötäcket/glaciären och bara rakt ner mot leden.
 
Vad som också kan vara av intresse är att gå fram till Garŋŋjelabáktes klippkant. Stupet är i princip lodrätt och 500 meter högt, ett av Sveriges högsta stup med den brantheten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
lkpg_hilding Vandring på Kallaktjåkka i stora sjöfallet? Fjällvandring 4
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.