Vandring i Skåne

Anonym från gamla forumet

Gäst
Undrar om någon har några bra vandringstips i Skåna för en icke-skåning i Lund?


Erik
 
Kan åtminstone tipsa om platser ...

Jag misstänker att ordet "vandring" betyder lite olika saker i sydsverige och i ex.vis fjällen.
Är det långvandring du funderar på har andra än jag bättre tips. Men jag kan åtminstone
tipsa om i mina ögon natursköna eller speciella platser värda att utforska under, säg,
en helg. Den ena är området kring Degerberga, Forsakar. När jag gjorde lumpen
i Kristianstad lade de gärna oreinteringspass i denna trakt för att vi skulle sluta
gnälla om att Skåne var platt.


. Den andra är Kullen.
Försök få med dem på ett eller annat sätt i en tur.


För mig känns förstås Skåne (liksom mitt hemlandskap Östergötland) mer som ett
cykellandskap.


il C.
 

Per

Gäst
Utgå från Lund

Om du vill starta från Lund- Gå åt nordost över Kungsmarken (golfbanan) vidare till Skuleskogen. Då är du inne på Skåneleden och kan ta den mot Häckberga (Genarp) alternativ ta gamla järnvägen mot Revinge och där Skåneleden Norrut. Skånes stränder liksom gamla järnvägar utgör gröna refuger genom landskapet.


m v h Per
 

john_strand@yahoo.se (John)

Gäst
Skåneleden problem!

Det kan nog vara problem med Skåneleden för tillfället. Bestämde mig för att vandra sträckan Simontorp - Snogeholm i helgen som var och hade som mål att övernatta i rastskyddet i Snogeholm. Tyvärr så var leden i flera stycken oframkomlig på grund av översvämningar och hela skogsbestånd som har rasat över leden. Speciellt all omkullfallen skog gjorde det faktiskt att vi aldrig tog oss fram till vindskyddet innan mörkret föll varför vi fick övernatta i tält efter leden. Ett mer säkert tips för vandring just nu torde vara på Bjärehalvön med startpunkt Båstad.
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Det finns MASSOR!

Det finns massor av bra vandringsställen i Skåne! Dock ligger de flesta inte direkt kring Lund, utan man får ta sig en bit med andra färdmedel.


Det närmaste större skogsområdet är Romeleåsen/Häckeberga. Det ligger ca 3 mil SO om Lund. Här kan man vandra i ett par dagar om man tar ut svängarna lite. Vill man gå längre kan man gå från (eller till) Skrylleområdet (ca 1 mil öster om Lund) som delvis hänger ihop med Romeleåsen. Skåneleden går genom båda områdena, och det finns en hel del fasta vindskydd om man vill ha det.


Söderåsen är annars ett klassiskt vandringsområde. Det ligger ca 3-5 mil norr om Lund, och innehåller Skånes kanske mest dramatiska natur. Här finns den blivande nationalparken i Skäralid (invigs i sommar), samt en hel del andra fina områden. Ett tips är att gå skåneleden i hela sin sträckning över åsen från Åstorp i norr till Röstånga i söder.


En annan pärla som jag verkligen kan rekommendera är skåneleden längs Verkeån i östra Skåne. Börja vid Andrarum och gå ut till havet. En perfekt helgtur.


Sedan finns det förstås Hallandsåsen, Linderödsåsen, området kring Höör, Ryssberget och Immelnområdet på gränsen till Blekinge, skogarna kring Perstorp, Göingeåsen söder om Hässleholm etc. Skåne är fullt av bra vandringsställen! Man får dock vara medveten om att det inte är någon vildmark man trampar fram genom. Respektera andra människor, och försök att störa så lite som möjligt.


Just nu kan det också vara stora problem med framkomligheten p g a alla stormfällda träd. Både i Skrylle och på Romeleåsen var det nästan omöjligt att gå kring jul. Uppröjningen är dock påbörjad, och fram i vår lär det nog gå att ta sig fram nästan överallt.


MVH


Peter Ask, infödd skåning
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.