Vandring i regn

Blöt inifrån tycker jag minskar om man ser till att ha en tunn regnjacka, som inte isolerar så mycket. Visst, kondensen på insidan av jackan är svår att slippa, men man kan i alla fall se till att man inte svettas kopiöst.

Problemet är att när det börjar regna så drar de flesta på en regnjacka utanpå de kläder de redan har, och då blir man lätt alldeles för varm och svettas. Ska man sätta på sig en tät jacka så behöver man oftast ta av sig nåt lager först.

Jag resonerar också så att eftersom jag ändå kommer bli blöt av kondens så vill jag ha så lite som möjligt att blöta ner innanför regnkläderna. Så länge jag håller mig tillräckligt varm så.
 
Jag tycker också att du ska lämna Greenlandjackan hemma. Regnjacka + vindtät skjorta täcker in allt du behöver.

Angående regnbyxor så har jag just nu ett par tunna utan fickor med resår i midjan. De är väldigt bekväma så jag kan använda dem med långkallingar under som lägerbyxor om vanliga byxorna är blöta. Ibland är ju förhållandena så att det inte är värt att svettas i ett helt regnställ även om man blir lite blöt.

De har inte heller dragkedja nere så jag måste ta av mig skorna för att byta. Tråkigt, men då får jag ju iaf av mig vandringsbyxorna också så att jag går i långkallingar + regnbyxor, mycket skönare tycker jag. Precis som Nermander skriver är det ju skönare utan alla de vanliga kläderna under regnstället.
 

avslutad210712

Gäst
Hej!
Som den novis man är, funderar jag på om jag behöver ha med mig en "riktig" regnjacka på en fjällvandring, eller om det räcker med min Fjällräven Greenland som jag vaxar med Greenlandvax innan vandringen?

Hur ska man tänka med regnpackningen för en fjällvandring?

Har inte läst genom tråden så jag ber om ursäkt för att jag som vanligt är ute och cyklar/vandrar/svamlar.

Beror på. Blöt utifrån eller inifrån är ditt val. Blöt utifrån är oftast kyligare. Blöt inifrån är äckligare men varmare.
 
Som andra säger, lämna din greenland hemma. För dess vikt på 750gram kan du idag få tag på både regnbyxa och regnjacka. Räcker inte pengarna till de mest minimalistiska plaggen så finns det en uppsjö av alternativ och du har ändå i slutendan lägre vikt för hela ekipaget :)
 
Rast

Ta en fundering om du ska gå långt och det regnar mycket hur du tar rast. Ett sätt är att sätta upp tältet eller tjura i regnstället. Sitta i regnställ brukar bli blött när det kryper in fukt i kanter typ ärmar.

Mitt tips är en lätt poncho att sitta och Fika under eller en liten tarp som även går att använda över ryggsäcken. Eller vid lätta småskurar att bara hänga över ryggsäck och kropp.

Sedan är det efter regn. Det brukar ta lång tid innan vegetationen torkar och man måste gå i regnbyxor när man går i snårig terräng.
 
Jag undviker helt enkelt att "rasta" i regn, det är inget njutbart ändå. Jag blir snabbt kall när den instängda kroppsfukten stjäl förångningsenergi. Regnställ funkar bättre i gående rörligt läge - både vattenavrinningen och luftcirkulationen som vädrar ut kroppsfukt. Känns betydligt skönare att bara fortsätta gå, men vid behov sänka tempot - så man slipper rasta och håller sig lagom osvettig.

En välfylld påse med energitätt tilltugg som kan ätas gående ingår i konceptet. jag har helt gått ifrån att lag lunch i dåligt väder.
 
Jag undviker helt enkelt att "rasta" i regn, det är inget njutbart ändå. Jag blir snabbt kall när den instängda kroppsfukten stjäl förångningsenergi. Regnställ funkar bättre i gående rörligt läge - både vattenavrinningen och luftcirkulationen som vädrar ut kroppsfukt. Känns betydligt skönare att bara fortsätta gå, men vid behov sänka tempot - så man slipper rasta och håller sig lagom osvettig.

En välfylld påse med energitätt tilltugg som kan ätas gående ingår i konceptet. jag har helt gått ifrån att lag lunch i dåligt väder.

Leeer
Rasten är för mig njutningen och även en stund att torka. Kryper in i en poncho utan regnkläder och njuter. Hur kul är det att ha sällskap i en regnhuva gående. Man går och tjurar hela dagen i en huva så sydväst eller annan regnhatt gillas.
 
Leeer
Rasten är för mig njutningen och även en stund att torka. Kryper in i en poncho utan regnkläder och njuter. Hur kul är det att ha sällskap i en regnhuva gående. Man går och tjurar hela dagen i en huva så sydväst eller annan regnhatt gillas.
Haha, det fina med detta forum är budskapet om att allt är personligt och det inte finns några "bästa sätt". Vi är alla olika frusna, olika trötta, olika hungriga, och är ute i naturen på tusen olika sätt. Vi skriver gärna utifrån egna outtalade förutsättningar. I detta fall fanns många sådana som gäller mig, men inte nödvändigtvis Trådstartaren:

- Jag vandrar för det mesta ensam, så det sociala mervärdet av en rast är obefintligt.
- Jag är extremt frusen så fort jag inte är fysiskt aktiv.
- Jag är helt okänslig för blodsockerdippar och "måste" inte ha mat med jämna mellanrum.
- Poncho är helt underbart, men funkar dåligt i hård blåst och mer högalpin terräng, som jag mest håller mig till-

För Trådstartaren kan det ju vara precis tvärtom på alla punkter.
 
Mycket bra tips och idéer, som jag tar tillvara på.

Jag lämnar greenland hemma, och tar enbart med mitt regnställ.
Väljer helt enkelt att bli blöt inifrån :)

Jag kommer sova i tält, gå med fem vänner och vara ute i 3 nätter!
 
Tänk även på kängor

Regnjacka absolut nödvändigt ev kan goretex eller andra membran jackor duga som end jacka.
Ska man gå i vide eller pors snår som rapadalen krävs även en robust jacka som tål att fastna i grenar och ev taggar,annars räcker en vindtät tunn jacka eller tjockare fleece jacka.
Ska man gå i blockterräng i regn eller när stenar är blöta så krävs relativt nya kängor för att ej halka och skada sig spec om man har tung hög packning då man lätt tappar balans vid tyngdförskjutning.
Jag har nu provat lätta monterings kängor med varierbar snörning och plast förstyvningar och sulor för snö och is de var perfekta även på berg och stenar när jag gick runt en sjö med packning för att få lite svalka de varma timmarna på dagen.Klarade även måttligt med alger och sjögräs utan bli hala.
Nackdelen är ju att de är torkar långsamt pga formskum för perfekt passform och helt nya utan att ge skavsår som hårda skalkängor alltid ger i början.
Inga hårda sömmar i hälen tex.

De som föredrar stövlar bör ta med sig strumpor med gummiförstärkning typ kompressionsstrumpor för att minska risk för stukningar av vrister.
 
Jag har jacka & byxor från Haglöfs L.I.M-serie och har aldrig blivit blöt.

Vattenpelare 28000 mm och väger tillsammans 455 gram i Large för herrar.

Har dragkedja hela utsidan benet så man kan öppna upp och ta på sig byxorna med kängor på.



plus ofodrade Hestra skaltumhandskar så jag kan välja att använda fingervantar inuti om det är kallt eller bara gå regnsäker.

 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 2
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 26
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...