Vandring i regn

Hej!
Som den novis man är, funderar jag på om jag behöver ha med mig en "riktig" regnjacka på en fjällvandring, eller om det räcker med min Fjällräven Greenland som jag vaxar med Greenlandvax innan vandringen?

Hur ska man tänka med regnpackningen för en fjällvandring?
 
Hej,
Hur regnsäker den jackan är har jag ingen erfarenhet av, men enligt min uppfattning är det nödvändigt med en regntät byxa också för regnet rinner av jackan och hamnar på lårens framsida om jackan är kort.
Och glöm inte regnskydd till ryggan

Ut å njut!
 
Ja du behöver regnjacka, regnbyxor och gärna något som motsvarar "regnjacka för händerna" (diskhandskar funkar) om du ska vara ute i flera dagar.

Allt som inte får bli blött (sovsäck, sovkläder, ev torrt ombyte osv) ska packas i vattentäta påsar eller liknande.
 
Allt handlar om hur blöt man tycker det är behagligt att bli....

Det är inte ovanligt att det regnar från morgon till kväll. Då försöker man ju ligga kvar i tältet i väntan på bättre väder, men allt som oftast så måste man trots allt vandra i regnet.

Ta på dig jackan efter att du dragit på så mycket grönlandsvax du tycker är lagom. Ställ dig sedan i duschen en halvtimme eller så med vattnet på det kallaste du kan ställa in så får du en inblick i hur det kan vara,
Eller bara ta en längre promenad nästa gång det regnar. :)

Jag gillar inte att bli blöt så jag har alltid en regnjacka (skaljacka) med mig. Men den dubblerar även som vindjacka om det skulle blåsa och förstärkningsjacka i lägret. För mig har den en självklar plats i min packning.

(En billig regnponcho från Classe O eller liknande funkar som nödlösning för en kortare stund om du inte vill skaffa en regn/skaljacka. Eller en rejäl sopsäck för den delen.)
 
Hej!
Som den novis man är, funderar jag på om jag behöver ha med mig en "riktig" regnjacka på en fjällvandring, eller om det räcker med min Fjällräven Greenland som jag vaxar med Greenlandvax innan vandringen?

Hur ska man tänka med regnpackningen för en fjällvandring?

Greenland jackan och dito byxor är ju vanliga bomull/polysterplagg utan vattentätt membran, så vaxar du den riktigt kan den möjligen klara en liten kort urrskur och några stänkt som är så vanligt i fjällen, främst pga att den torkar relativt snabbt i vinden därefter. Till en riktig regnskur eller dagsregn skyddar den inget, utan du behöver gívetvis ett riktigt regnställ (jacka+byxor). Greenlandsjackan är möjligen ett vindplagg, men inte ett regnplagg.
 
Tack för alla svar!

Slutsatsen verkar vara att regnjacka behövs då det finns risk för regn i många timmar, och då håller inte Greenlandjackan tätt, vax eller ej. Det blir alltså att packa i regnstället utöver den! Det är ju inte så trevligt att vandra i en regnjacka när det är varmt, men blåsigt. Blir lite svettigt då!
 
Tack för alla svar!

Slutsatsen verkar vara att regnjacka behövs då det finns risk för regn i många timmar, och då håller inte Greenlandjackan tätt, vax eller ej. Det blir alltså att packa i regnstället utöver den! Det är ju inte så trevligt att vandra i en regnjacka när det är varmt, men blåsigt. Blir lite svettigt då!

Som jag skrev FJ Greenland jacka är ingen regnjacka oavsett hur mycket du vaxar den. Den klarar inte ens 5 min riktigt regn utan du blir våt in på skinnet.
Du behöver även regnbyxor som går över kängskaften, nödvändigt när det regnar (oftast på tvären i fjällen) men även praktiskt om du vandrar i sly eller högre blöt markvegetation.
 
Som jag skrev FJ Greenland jacka är ingen regnjacka oavsett hur mycket du vaxar den. Den klarar inte ens 5 min riktigt regn utan du blir våt in på skinnet.
Du behöver även regnbyxor som går över kängskaften, nödvändigt när det regnar (oftast på tvären i fjällen) men även praktiskt om du vandrar i sly eller högre blöt markvegetation.

Ja precis, då har jag förstått dig rätt. Så regnstället (jacka+byxor) kommer följa med också 👍
 
Behöver du gå i regnjacka (tar jag av mig lämpligt antal lager på överkroppen) måste klädseln anpassas till verksamheten.

go tur
 
Det är ju som alla skriver - regna kan det göra dygnet runt och på tvären. Det klassiska dilemmat om man vill vara blöt utifrån eller inifrån tycker jag nog ändå känns lindrigare med moderna membrantyger, som i viss mån är ånggenomsläppliga. Det är inte perfekt, men väldigt stor skillnad mot de gamla heltäta varianterna.

Lämna grönlandsjackan hemma. Den är tung, skrymmande, ännu tyngre när den suger åt sig vatten, och torkar långsamt eller aldrig. Ska den vara ens nödtorftigt regntät så får man vaxa så tjockt att den blir lika svettig som andra regnplagg. Ersätt den hellre med någon riktigt tunn och lätt men lagom vindtät skjorta, löparjacka e.d., så du slipper gå i regnjackan oftare än när det verkligen behövs.

Med detta sagt: du skriver inte om du tänkt tältvandra eller sova i stugor, och det kan påverka dina val. Den stora skillnaden är ju chansen att få blöta kläder, strumpor och skor torkade över natten, och då kan man vara lite mer lättsinnig.
 
Vi skaffade Helsport poncho (finns en kanal, nertill och i ärmarna på den där man kan trockla in en gummitråd så den tål blåst) och ett par lätta regntäta brallor och gore-tex strumpor. och ryggsäcken får dessutom plats under ponchon.

Sedan dess är vi aldrig blöta vare sig inifrån eller utifrån även när det regnar vertikalt. Under det kör vi squamish vindjacka, fleece och merino underställ.

Grejen vi har kommit fram till är att allt kan bli blött, inifrån eller utifrån - man får surt välja vilket, tricket är att ha luftiga grejor som torkar snabbt på kroppen om det uppstår.

Så regnar det bara pyttelite drar man ju inte fram regnkläderna ökar det något så åker den luftiga ponchon fram och då torkar snabbt det man har på sig även om det hällregnar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.