Vandring i Östeuropa

En del leder är enkelriktade. De är markerade med pilar på vandringskartorna, som t.ex. den gula leden här:
http://www.tatry.net/maps/mala-studena.gif
Jag tror att orsaken är att det finns smala partier med scrambling där det är svårt att mötas.
Jag har för mig att enkelriktade leder generellt sett får passeras i riktning från öst till väst. Köp en bra karta och studera pilarna när du planerar din rutt.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Kanske för sent svar men...
Höghöjdsleder på den slovakiska sidan är stängda t o m 15 juni varje år. De Polska lederna är öppna hela året. Dock ej inte alltid vandringsbara. Flera stigar är enkelriktade framförallt där det är svårframkomligt och man går alltid uppför den svåraste delen. Detta finns markerat på kartor.

Tält i Tatra?

Om någon vecka bär det av för vandring i höga och västra Tatra. Jag har förstått att det är förbjudet att tälta fritt i nationalparken. Men är det tillåtet att tälta i anslutning till stugorna och kan man i sånt fall köpa middag, lunchpaket och frukost i stugorna?

Tältning är nog förbjudet även vid stugorna, skulle jag tro, men jag vet inte... Jag har aldrig sett ett tält i Höga Tatra... Har bara vandrat en kort vandring i Västra Tatra, men även där såg jag inga tält. Men det är billigt och praktiskt att sova i stuga varje natt och ganska trevligt dessutom :) även om jag normalt sett också hellre vandrar med tält.

Du kan garanterat köpa alla måltider i alla stugor, även om du inte ska bo i dem. Men i västra tatra är det glest mellan stugorna... vilken rutt ska du vandra?

Ja, det är förbjudet att tälta utanför kampingplatser och stugor i Höga Tatra. All typ av övernattning utanför stugor eller kampingplatser är förbjuden i parken.

I de andra slovakiska bergskedjorna gäller olika regler. T ex i Mala Fatra får man kampa på 100m omkrets från alla bergsstugor.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips