Vandring i Östeuropa

En del leder är enkelriktade. De är markerade med pilar på vandringskartorna, som t.ex. den gula leden här:
http://www.tatry.net/maps/mala-studena.gif
Jag tror att orsaken är att det finns smala partier med scrambling där det är svårt att mötas.
Jag har för mig att enkelriktade leder generellt sett får passeras i riktning från öst till väst. Köp en bra karta och studera pilarna när du planerar din rutt.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kanske för sent svar men...
Höghöjdsleder på den slovakiska sidan är stängda t o m 15 juni varje år. De Polska lederna är öppna hela året. Dock ej inte alltid vandringsbara. Flera stigar är enkelriktade framförallt där det är svårframkomligt och man går alltid uppför den svåraste delen. Detta finns markerat på kartor.

Tält i Tatra?

Om någon vecka bär det av för vandring i höga och västra Tatra. Jag har förstått att det är förbjudet att tälta fritt i nationalparken. Men är det tillåtet att tälta i anslutning till stugorna och kan man i sånt fall köpa middag, lunchpaket och frukost i stugorna?

Tältning är nog förbjudet även vid stugorna, skulle jag tro, men jag vet inte... Jag har aldrig sett ett tält i Höga Tatra... Har bara vandrat en kort vandring i Västra Tatra, men även där såg jag inga tält. Men det är billigt och praktiskt att sova i stuga varje natt och ganska trevligt dessutom :) även om jag normalt sett också hellre vandrar med tält.

Du kan garanterat köpa alla måltider i alla stugor, även om du inte ska bo i dem. Men i västra tatra är det glest mellan stugorna... vilken rutt ska du vandra?

Ja, det är förbjudet att tälta utanför kampingplatser och stugor i Höga Tatra. All typ av övernattning utanför stugor eller kampingplatser är förbjuden i parken.

I de andra slovakiska bergskedjorna gäller olika regler. T ex i Mala Fatra får man kampa på 100m omkrets från alla bergsstugor.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips