Vandring i November, 4-5 dgr

Ok låt mig förtydliga lite, snö går ju inte att undvika däremot har jag ej utrustning såsom snöskor/skidor vilket gör att jag tänkte försöka hålla mig relativt sydligt.

Med den snö som kan förväntas första v i Nov klarar man sig väl med skalplagg, fleece, vandringkängor osv eller måste man gå på dunjacka, vinterkängor, dubbla säckar osv.

Jag är relativ nybörjare förutom jägartjänst i Norrland med 100 fältdygn men jag är inte så van med civil vandring så att säga.

Problemet är att du inte kan förvänta dig ngt med säkerhet. På fjället kan det vara så mycket snö att du står till midjan och inte kommer någonstans utan skidor/motsvarande. Det kan också vara helt snöfritt, vädergudarna bestämmer. Men sannolikheten för skidföre även i de sydliga fjällen är betydligt större än motsatsen...i november är det nomalt skidföre eller åtminstone tillräckligt mycket snö för att det ska vara besvärligt att gå, även om det kan vara lokala variationer. Första veckan är dock besvärlig att förutsäga, helt klart...

Temperaturmässigt...Ta Fulufjäll i Dalarna som exempel. Temp är under nollan normalt, hur mycket beror på lokala förhållanden. Fulufjäll liksom Transtrandsområdet och Grövelsjön har inlandsklimat, medelvärdet för lägsta temperaturen i november ligger på ca minus 9 grader vilket är ungefär samma som t ex Arvidsjaur. Dippar det kan det alltså bli betydligt kallare. Det kan också vara varmare såklart. Tempmässigt liknar det dock mer lappland än Stockholm...tänk VU så hamnar du rätt ;).

Mvh,

//J
 
Men om man håller sig på låg höjd/skog och inte ger sig upp på kalfjället så är väl risken minimal att man "helt plötsligt" står i 50 cm snö. Och om man håller sig till lederna så borde ju hjälp/skydd vara nära till hands.

Vad menas med VU?
 
Men om man håller sig på låg höjd/skog och inte ger sig upp på kalfjället så är väl risken minimal att man "helt plötsligt" står i 50 cm snö. Och om man håller sig till lederna så borde ju hjälp/skydd vara nära till hands.

Vad menas med VU?

Jag anspelade på din jägartjänst, VU är en vedertagen förkortning om jag inte mins helt fel själv ;) (vinterutrustning).

Om du går i skog kan det såklart vara annorlunda, snön driver i alla fall inte lika mycket. Men snömängden kan ju vara densamma, om du är i närheten av fjällen vill säga. Själv stod jag "plötsligt" i 30-40 cm snö runt den 20 oktober förra hösten. Det var i grövelsjöfjällen och jag lockades dit av den ovanligt milda hösten.

Det började snöa sista kvällen och på morgonen var det ett vinterlandskap jag tittade ut på. Som tur var behövde jag bara pulsa ca en mil för att komma fram till allmän väg. Och eftersom jag började gå i tid gick snön bara till knäna (mestadels). Det tog alltså ca 12 timmar från barmark till knädjup snö. Det fortsatte att snöa lika häftigt i ungefär ett dygn till...

Osäker på vad du menar med hjälp/skydd i detta sammanhang, står man i djup snö kommer man inte så långt utan skidor/motsvarande. Led eller inte led.

Vänlig häls,

//Johan
 
Men om man håller sig på låg höjd/skog och inte ger sig upp på kalfjället så är väl risken minimal att man "helt plötsligt" står i 50 cm snö. Och om man håller sig till lederna så borde ju hjälp/skydd vara nära till hands.

Vad menas med VU?

På norska sidan om grövelsjö-området är det lättvandrat nästan överallt. Därför är behovet av leder inte så stort(lederna är också ganska dåligt utmärkta). Från fjälkartan W1 eller gröna 162c och 172a (grövelsjön) W2 (fulufjället) kan du planera turen.

Går man ex SV från GS-området så kan man vistas uppe på kalfjället och ändå ha ganska nära till väg 221 (utan att ge avrall på vildmarkskänslan) och då kan man ganska lätt ta sej ner om det kommer snö. Så sent på säsongen är du ensam ute så räkna inte med hjälp av andra.

I november är det ljust ungefär 8h (8-16) i härjedalen så tiden du tillbringar i läger per dygn är ganska lång, därför hinner det komma en del snö under "natten".
Tänker du gå solo eller är ni flera? Är du ensam så tycker jag du skall överväga Siljanleden istället (även om ni är flera så kan det vara ett bra förslag)
 
Jag hade tänkt att gå själv men som sagt hålla mig till lederna och inte ge mig ut på några vidare äventyr, bara få lite frisk luft och natur.

Jag har bra grejer (nyköpta och av bra kvalitet, samt lånade grejer) men hade förhoppning att slippa full vinterutrustning såsom skidor och dubbla säckar.

Ngt jag absolut måste ha med för denna tur så tar jag tacksamt emot förslag. Har gått igenom en packlista tillsammans med en hjälpsam säljare på Naturkompaniet....

Plus att jag har bra grundkompetens (genom det militära) samt att i bra fysisk form så jag tror (hoppas) det inte skall vara några problems.

Kan någon ge ett konkret turförslag 3-5 dgr med utgångspunkt från någon känd plats på Fulufjället?
 
Jag har bra grejer (nyköpta och av bra kvalitet, samt lånade grejer) men hade förhoppning att slippa full vinterutrustning såsom skidor och dubbla säckar.

Ngt jag absolut måste ha med för denna tur så tar jag tacksamt emot förslag. Har gått igenom en packlista tillsammans med en hjälpsam säljare på Naturkompaniet....?

Bra pannlampa. Goggles. Kök som funkar i kyla dvs bensin/fotogen eller sprit. Termos.

Normalt är det vinter i fjällen i november. Gäller hela fjällkedjan, även om det kan finnas lokala avvikelser. Det kan också vara snöfritt och varmt om det är en osedvanligt mild höst, fast än så länge är det inget som tyder på det skulle vara så i år.

Så jag skulle inte åka upp utan adekvat sovsäck och klädsel för vintertemperaturer. Behöver inte vara nordpolsprylar, men minus 15 kanske 20 är bra om det dippar lite. Är det snö så ...snöpulsning är sällan kul längre sträckor. Särskilt inte när vattendragen under snön fortfarande inte har frusit. Om det är skidföre är det också läge att ta med spade, annars blir det vått och kallt och ett evligt sparkande i snön för att sätta upp tältet.

Kör så det ryker :) !

//J
 
Jag fick ett gaskök och grabben på Naturkompaniet hävdar att det funkar om man håller det varmt (dvs innanför kläderna en stund innan användning)...
 
Killen har uppenbarligen aldrig njutit av känslan av att stoppa in en iskall gastub innanför jackan. Om du inte ska ha det till nåt annat så byt till bensinkök för vinterbruk.

Jag kör iofs alltid gas men så bor jag i Skåne ;) Skulle jag upp till fjällen i november skulle jag få det angenäma problemet med att skaffa bensinkök...
 
Jag fick ett gaskök och grabben på Naturkompaniet hävdar att det funkar om man håller det varmt (dvs innanför kläderna en stund innan användning)...

Då har han aldrig använt ett gaskök på vintern ;).

Visst, allt går att få att fungera, men för användning under vinterförhållanden är det inte särskilt många som tar med sig gas. Betydligt driftsäkrare och enklare med bensin/fotogen eller varför inte ett spritkök.

Mvh,

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.