Vandring i Norge

Har tittat ut en 8-9dagar tur i Jotunheim i sommar men då det verkar bli en betydligt kortare resa på 3-5 dagar undrar jag om någon har något tips på bra leder?

Och hur kan man på ett enkelt sätt veta vilken karta man ska köpa hem över olika områden i norge? tex en karta över hardangerfjorden, sognefjorden eller geirangerfjorden? fattar inte hur det är uppdelat så vet inte vilken karta jag ska köpa =(

Turkarta 1:100 000 jotunheimen täcker hela jotunheimen. Börja vid Gjendesheim då får du lätt ihop en rundslinga på 3-5 dagar. Precis vad jag ska göra imon (!) tror det finns massa bra vandringsleder in mot spiterstulen, glittertinden och galdhøppigen.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har faktiskt beställt efter en karta över jotunheim, var typ den enda karta jag lyckas lista ut vart den är =D

men om man vill ha över lysefjorden? ska man köpa preikestolen kartan då? eller är den väldigt specifik över just preikestolen?

Spiterstulen kan också vara en bra utgångspunkt för att göra dagsvandringar i området. Där ifrån når man ju Glittertind och Galdhöpiggen mfl toppar. Finns även andra fina leder i området.
Vädret kan ju vara lite ombyttbart och snö lär nog finnas både här och där..
Har inte varit där i Juni men väl i Augusti och mötes av ett ilsket snöoväder på vägen upp till Glittertind.

Mer kött på benen!

Det är inga problem att vandra i Juni! :D

Jag fick verkligen ett "aha-upplevelse" då det är helt myggfritt och relativt öde två goa plus i kanten!

Vi var ute från onsdagkväll till lördaglunch då ca 3 efektiva vandringsdagar (onsdag kväll o lördag förmiddag)

vi utgick från Gjendesheim tog norr ut till Glitterheim ändrade planerna och drog söder ut på Memurumbu men vek av upp på Besseggen tillbaka till Gjendesheim.

Helt fantastisk vandring!

En idée som föddes nu i mitt huvud skulle för er del kunna vara att ta båten från Gejndesheim till gjendebu, vandra mot Spiterstulen, vidare mot Glitterheim och ner över Besseggen!

Besseggen kräver lite gutts och kanske lite klättervana en hel gånger blev det att tatill händerna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips