Vandring i Japan? (Hokkaido)

Hej!

Skall snart sticka till Japan och göra en del vandringar ffa på Hokkaido ön. Jag undrar om någon här har erfarenhet från just den ön och har något generellt tips eller rekommendation på vilket ruttar man skulle kunna ta. Har gott om tid så det är inget problem

Mvh/
Martin

Hej

Kanske du hunnit åka redan, men tänkte skriva några rader ändå. Jag har själv bott i knappt ett år i Asahikawa, i mitten av ön. Staden har trevliga skogsklädda kullar med stigar speciellt på västsidan, och i öster ca. 1 timmes bussresa bort ligger Daisetsusans nationalpark, den största i nationalparken i Japan, som har flera toppar över 2000m. Otroligt fin, delvis skogsklädd, delvis alpin terräng. Var dock aktsam för björnar, rävar som kan sprida smittosamma sjukdomar, samt förbannat stora getingar. I Asahikawas stadsdel Chuwa (buss 61 och 62 från stationen i riktning Chuwa/Tokai Daigaku) ligger outdoor butiken Shugakuso, där man hittar kartor och allt annat man kan tänkas behöva. Finns även bra outdoor butiker i Sapporo, om du stannar där. Sök dig till Sapporo Factory köpcentret.

EDIT -Om du inte redan har den, så skaffa Lonely Planet boken Hiking In Japan. Den har många goda råd och bra ruttförslag, med helt ok vägbeskrivningar på dom rutter jag gått enligt boken.

h. Micke

Senast ändrad:

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips