Vandring i Japan? (Hokkaido)

Hej!

Skall snart sticka till Japan och göra en del vandringar ffa på Hokkaido ön. Jag undrar om någon här har erfarenhet från just den ön och har något generellt tips eller rekommendation på vilket ruttar man skulle kunna ta. Har gott om tid så det är inget problem

Mvh/
Martin

Hej

Kanske du hunnit åka redan, men tänkte skriva några rader ändå. Jag har själv bott i knappt ett år i Asahikawa, i mitten av ön. Staden har trevliga skogsklädda kullar med stigar speciellt på västsidan, och i öster ca. 1 timmes bussresa bort ligger Daisetsusans nationalpark, den största i nationalparken i Japan, som har flera toppar över 2000m. Otroligt fin, delvis skogsklädd, delvis alpin terräng. Var dock aktsam för björnar, rävar som kan sprida smittosamma sjukdomar, samt förbannat stora getingar. I Asahikawas stadsdel Chuwa (buss 61 och 62 från stationen i riktning Chuwa/Tokai Daigaku) ligger outdoor butiken Shugakuso, där man hittar kartor och allt annat man kan tänkas behöva. Finns även bra outdoor butiker i Sapporo, om du stannar där. Sök dig till Sapporo Factory köpcentret.

EDIT -Om du inte redan har den, så skaffa Lonely Planet boken Hiking In Japan. Den har många goda råd och bra ruttförslag, med helt ok vägbeskrivningar på dom rutter jag gått enligt boken.

h. Micke

Senast ändrad:

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips