Vandring i Borgafjäll?

Hej!

Skall i höst upp och vandra i Borgafjäll.
Någon som vart där och har lite tipps vad som är bra att tänka på, fina leder etc. Hur är terrängen? Lättvandrat? Har ni dessutom tipps på bra flugfiske i trakten så blir jag extra glad.

Mvh Niclas Appelgren

OK vi tar det en 9:e gång. Boken Okända fjäll av Tore Abrahamsson tipsar om ett flertal turer i Borgafjäll, på båda sidorna om Borgasjön . Området passar bäst för dagsturer eller någon övernattning.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Re: Det var ett reportage i Utemagasinet

Kalle E; sa:
för ett par år sedan om Borgafjell.

Kalle

Tänker inte du på reportaget om Börjefjells nationalpark (i Norge)? Däremot har Åka Skidor haft reportage från Borgafjäll, men det innehöll nog inga vandringstips.

Själv har jag varit i Borgafjäll ett otal gånger och kan rekommendera att du börjar i Sutme (strax innan vägens slut) och går mot, eller till, Slipsikstugan. Därifrån kan du gå längs Korpådalen, själv föredrar jag norra sidan, tillbaka via Klöverfjället (Tjuolen) till Borgafjäll. Passa på att ta en avstickare från klöverfjällsstugan upp på Jenjengetnem, som med sina 1477 möh är områdets högsta fjäll. Du ser både Norra Storfjället i Tärnafjällen och Börjefjell i Norge vid klart väder. Trevlig tur!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips