Vandring i Åretrakten?

Som nyinflyttad i trakten vill jag nu börja utforska området Åre med omnejd lite djupare. Tänkte höra ifall någon som varit där kunde dela med sig av sina tips på trevliga vandringar i Åretrakten. Säkerligen får jag många tips om Sylarna, men det vore också roligt att få höra om andra lite mer udda ställen att göra vandringar på.
 
Ett tips på vandring är att du tar dig till Vallbo som ligger vid Vålådalen. Därifrån är det en mycket fin led som går upp till Pyramiderna och Isjödalen. Det är några åsar som är helt konformade och Isjödalen har troligen Jämtlands klaraste vatten. Det är otroligt finnt här och det finns gått om bra tältplatser. Om man vill fortsätta och gå flera dagar, tycker jag du ska gå vidare mot Lunndörren. En mycket vacker och bred dalgång som mot slutet smalnar av och känns riktigt alpint, speciellt om det blir lite oväder (vilket man förståss inte vill) men det ger en härlig upplevelse att ligga i tältet och höra när vindarna som kommer genom dalgången tar tag i tältduken.

Ett annat tips är om du tar dig till Oviksfjällen och parkerar i Hovde. Börja med att gå uppför Drommenbacken och gå leden brevid eller genom Dromskåran en mycket respektingivande ravin. När man når platån ovanför skåran tycker jag man kan ska gå mot Dörrsjöarna, cirka 1 mils vandring, som består av ett vatten system fullt med åsar och små öar. Kommer man från det här hållet ser det ut som värsta månlandskapet. Hem följer man ån tillbaka till bilen.
 
Med Åre som startpunkt

d99majo; sa:
Som nyinflyttad i trakten vill jag nu börja utforska området Åre med omnejd lite djupare. Tänkte höra ifall någon som varit där kunde dela med sig av sina tips på trevliga vandringar i Åretrakten. Säkerligen får jag många tips om Sylarna, men det vore också roligt att få höra om andra lite mer udda ställen att göra vandringar på.

Här kommer en rad med tips på korta dags vadringar med Åre som startpunkt.

Kort kvällstur: Solstigen upp till Totthumeln, gå solstigen mot Björnen ta av upp mot Totthumeln vi sadelliften, ta med lite fika och njut av den underbara utsikten.

Udda "kamvandring": Gå från Ullådalen mot Forsaskalet, ta av upp mot Mullfjället, följ Mulljällets platta "kam" mot Tyskhuvudet ovanför Tegefäll. Gå ner mot Lillåstugan och tillbaka till Ullådalen, passa på att bada i lagunen i Ullån.

Multisportturen: Cykla södra sidan av Åresjön till värmeverket, över Undersåker, fortsätt upp mot GSM masten, sortsätt per fot, upp mot Renjällets lilla topp med grym utsikt över Åre och Åreskutan.

Krafturen: Gå upp till toppstugan på toppen av Skutan genom att följa sommarleden över lillskutan, köp en våffla när du kommer upp, om du har kraft kvar fortsätt vidare mot Västerskutans topp, ner mot Ullådalen, och sedan tillbaka till Åre över Rödkullen.

Det finns hur mycket som helst att hitta på runt Åre, köp en kart över Åre och stick ut och njut.

//Micke
 
Håller med!

Mmmm... som sagt, det finns massor att se. Ut med dig!!!

Instämmer i rekommendationerna för Isjödalen. Man kan även fortsätta från Lunndörren österut mot Anarisfjällen. Vidsträckt, vänligt och ödsligt. Lilla Anarisstugan får inte mängder av besökare direkt.. Dagsturer från Vålådalen finns det ett flertal. Turen till Kyrkstenen är trevlig tex.

Utöver vandring finns det ju klättring, tex Välaberget utanför Undersåker. En av mina favoritsysselsättningar när jag bodde i Åre var annars att sitta vid Ristafallet (Ronja Rövardotterfallet vid byn Hålland) och filosofera.
 
Kanon

Härligt att få lite tips om var man kan bege sig. Jag lovar, vi ska testa alla.
petratetra: Visst burkar vi vara ute och klättra ibland, har du någon aning om vilken gradering det är på Välaberget?
Det kanske till och med finns en förare över Välaberget?
[Ändrat av d99majo 2003-06-13 kl 16:55]
 
Re: Kanon

?|??]d99majo (Martin Johansson) skrev:[/i]
Härligt att få lite tips om var man kan bege sig. Jag lovar, vi ska testa alla.
petratetra: Visst burkar vi vara ute och klättra ibland, har du någon aning om vilken gradering det är på Välaberget?
Det kanske till och med finns en förare över Välaberget?
[Ändrat av d99majo 2003-06-13 kl 16:55] [/QUOTE]

Föran ligger i brevlådan vid Välaberget.

//Micke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.