Vandring i Åretrakten?

Som nyinflyttad i trakten vill jag nu börja utforska området Åre med omnejd lite djupare. Tänkte höra ifall någon som varit där kunde dela med sig av sina tips på trevliga vandringar i Åretrakten. Säkerligen får jag många tips om Sylarna, men det vore också roligt att få höra om andra lite mer udda ställen att göra vandringar på.

Ett tips på vandring är att du tar dig till Vallbo som ligger vid Vålådalen. Därifrån är det en mycket fin led som går upp till Pyramiderna och Isjödalen. Det är några åsar som är helt konformade och Isjödalen har troligen Jämtlands klaraste vatten. Det är otroligt finnt här och det finns gått om bra tältplatser. Om man vill fortsätta och gå flera dagar, tycker jag du ska gå vidare mot Lunndörren. En mycket vacker och bred dalgång som mot slutet smalnar av och känns riktigt alpint, speciellt om det blir lite oväder (vilket man förståss inte vill) men det ger en härlig upplevelse att ligga i tältet och höra när vindarna som kommer genom dalgången tar tag i tältduken.

Ett annat tips är om du tar dig till Oviksfjällen och parkerar i Hovde. Börja med att gå uppför Drommenbacken och gå leden brevid eller genom Dromskåran en mycket respektingivande ravin. När man når platån ovanför skåran tycker jag man kan ska gå mot Dörrsjöarna, cirka 1 mils vandring, som består av ett vatten system fullt med åsar och små öar. Kommer man från det här hållet ser det ut som värsta månlandskapet. Hem följer man ån tillbaka till bilen.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Med Åre som startpunkt

d99majo; sa:
Som nyinflyttad i trakten vill jag nu börja utforska området Åre med omnejd lite djupare. Tänkte höra ifall någon som varit där kunde dela med sig av sina tips på trevliga vandringar i Åretrakten. Säkerligen får jag många tips om Sylarna, men det vore också roligt att få höra om andra lite mer udda ställen att göra vandringar på.

Här kommer en rad med tips på korta dags vadringar med Åre som startpunkt.

Kort kvällstur: Solstigen upp till Totthumeln, gå solstigen mot Björnen ta av upp mot Totthumeln vi sadelliften, ta med lite fika och njut av den underbara utsikten.

Udda "kamvandring": Gå från Ullådalen mot Forsaskalet, ta av upp mot Mullfjället, följ Mulljällets platta "kam" mot Tyskhuvudet ovanför Tegefäll. Gå ner mot Lillåstugan och tillbaka till Ullådalen, passa på att bada i lagunen i Ullån.

Multisportturen: Cykla södra sidan av Åresjön till värmeverket, över Undersåker, fortsätt upp mot GSM masten, sortsätt per fot, upp mot Renjällets lilla topp med grym utsikt över Åre och Åreskutan.

Krafturen: Gå upp till toppstugan på toppen av Skutan genom att följa sommarleden över lillskutan, köp en våffla när du kommer upp, om du har kraft kvar fortsätt vidare mot Västerskutans topp, ner mot Ullådalen, och sedan tillbaka till Åre över Rödkullen.

Det finns hur mycket som helst att hitta på runt Åre, köp en kart över Åre och stick ut och njut.

//Micke

Håller med!

Mmmm... som sagt, det finns massor att se. Ut med dig!!!

Instämmer i rekommendationerna för Isjödalen. Man kan även fortsätta från Lunndörren österut mot Anarisfjällen. Vidsträckt, vänligt och ödsligt. Lilla Anarisstugan får inte mängder av besökare direkt.. Dagsturer från Vålådalen finns det ett flertal. Turen till Kyrkstenen är trevlig tex.

Utöver vandring finns det ju klättring, tex Välaberget utanför Undersåker. En av mina favoritsysselsättningar när jag bodde i Åre var annars att sitta vid Ristafallet (Ronja Rövardotterfallet vid byn Hålland) och filosofera.

Kanon

Härligt att få lite tips om var man kan bege sig. Jag lovar, vi ska testa alla.
petratetra: Visst burkar vi vara ute och klättra ibland, har du någon aning om vilken gradering det är på Välaberget?
Det kanske till och med finns en förare över Välaberget?
[Ändrat av d99majo 2003-06-13 kl 16:55]

Re: Kanon

?|??]d99majo (Martin Johansson) skrev:[/i]
Härligt att få lite tips om var man kan bege sig. Jag lovar, vi ska testa alla.
petratetra: Visst burkar vi vara ute och klättra ibland, har du någon aning om vilken gradering det är på Välaberget?
Det kanske till och med finns en förare över Välaberget?
[Ändrat av d99majo 2003-06-13 kl 16:55] [/QUOTE]

Föran ligger i brevlådan vid Välaberget.

//Micke

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips