Vandring i Alperna till sommaren

Hej Allesammans,

Blev medlem här för att höra lite mer från de som vandrat i Alperna. Jag och min bror funderar att hoppa över svenska fjällen detta år i förmån för Alperna.

Vi har kollat lite på Pyrenéerna som enligt många är en vacker plats att besöka men det måste förmodligen finnas många platser att rekommendera för detta stora område. Tar gärna i mot tips av alla dess slag från ni som gjort vandringar där.

Som jag förstått är det inte lika vanligt med tältning i Alperna som i svenska fjällen men frågan är om några här ändå tagit med sig tält och tältat mest eller om man endast bor i så kallade refugin som verkar vanligt i Alperna?

Är fullt medveten om att det är endast vi i Sverige som har Allemansrätten :) I och med det finns det säkert väldigt mycket restriktioner i andra länder när de kommer till vandring så som att tälta. En annan funderingar är om man kan fiska (självklart med fiskekort) men om det är en möjlighet och om det finns bra vatten där man vandrar?

Tacksam för alla sorts av svar och om det finns andra trådar som tar upp lite samma sak så länka gärna.

Ha de bra!

/Pontus

Hej Pontus!

Med lite tur kan du säkert få bra svar här, men chansen ökar nog om du backar en nivå i menyn och ställer dina frågor under "Trekking". Där hanteras allt som inte rör de nordiska fjällen, såsom Alperna m.m.

Hälsn Pelle

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack

Hej,

Tack för svaren! Jag testar som du säger och försöker lägga upp samma fråga under trekking :)

Mvh,
Pontus

Förslag på vandringar i Alperna

Vi har gjort många vandringar i Alperna både med och utan tält. På vår hemsida www.bergtagna.se finns detaljerad information om hur vi genomfört vandringarna.

Är fullt medveten om att det är endast vi i Sverige som har Allemansrätten :)

Ja du er godt informert! I Norge har vi bare allemannsretten, og det er jo noe helt annet enn "Allemannsrätten" selv om reglene er i stort sett de samme. For øvrig har både Finland og Island noenlunde samme regler, men når det ikke heter "Allemannsrätten" blir det selvsagt noe HELT annet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips