Vandring England

Hej
är det någon som vandrat efter kanalerna i Birgmingham och kan säga om det fungerar bra och om man kan tälta eller är hänvisad till BB eller hotell
Har någon erfarenhet av vandring på andra kanaler så skriv
häls inge

Jag har i och för sig inte vandrat utefter kanalerna mer än kortare sträckor men däremot har jag åkt kanalbåt en hel del ... även i området kring Birmingham.

Alla kanaler har s.k. tow path, den gångväg som innan man hade motorer använde för att dra kanalbåtarna. Så gott som alla dessa är fortfarande idag väl underhållna och utomordentligt trevliga att vandra efter. Många av dem går också att cykla efter.

Tältning utanför anvisad plats är i princip förbjuden i England. Skottland har en begränsad "allemansrätt". I och med att kanalerna bitvis går i glest befolkade områden så finns det nog en praktisk möjlighet att smyga sig till att slå upp ett tält ...dock inget som jag vågar direkt rekommendera.
Eftersom kanalerna har varit ett av de främsta vägarna för transport under ganksa lång tid i England så finns det många fina kanalpubar alldeles utmed kanalerna. På en hel del av dem finns möjlighet att slå upp ett tält , och på ännu många fler brukar det går bra att slå upp ett tält i utkanten om man frågar snällt.

En del av kanalerna har man gjort till mer organiserade vandringsleder och då finns också info om tältplatser mm.

Låter som en kul vandring!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
inte vandrat..

..men cyklat längs kanalerna i Oxfordstrakten har jag gjort, och även tältat. Om man egentligen fick tälta vet jag inte, men vi möttes inte av några protester i alla fall ;o)
Precis som föregående talare säger så är "tow paths" ofta i fint skick (cyklar man så får man lyfta cykeln över murar/staket ibland, men det går ju bra) och man kan göra många fina pub-stopp.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips