Vandring/äventyr sommaren 2013?

Jag ska till Jotunheimen i sommar och vandra en vecka, bl a längs Besseggen, samt bestiga Galdhöpiggen och Glittertind. Efter flera års sommarvandringar i svenska fjällen är det nu dags för Norge!

Du kommer inte ångra dig!! Var där i somras och det var magiskt vackert och mycket mer kuperat än i sverige vilket jag gillar. Dessutom schysst boende med all mat som ingår m.m. Norge är grymt!
 
Kebnekaise sydtopp

Jag och två vänner har tänkt göra ett nytt försök att nå sydtoppen. Vi har pratat om att vandra ner från Abisko till Kebnekaise eftersom vi gick från Nikkaloukta och dit förra gången. Det vore ju trevligt att få se lite mer av fjällvärlden. Så håller tummarna för att det verkligen blir av och att vi har bättre tur med vädret denna gången. :)
 
Bergslagsleden!

Jag ska i år gå hela Bergslagsleden. Jag har lite extra ledigt i sommar då jag håller på att byta jobb, så jag tänker ta hela semestern plus lite till för att vandra i maklig takt längs Bergslagens djupa skogar. Jag börjar i Kloten och går söderut. Jag vill inte stressa och tänker inte bära med mig mer mat än att jag kan gå mellan två inköpställen. När jag sen kommer i mål nede i Tiveden så tar jag ett par dagars vila hos ett par vänner som bor i närheten för att sen åka hem.

Fast nu när jag skriver detta så tänker jag att det skulle vara kul om jag forstätter vandra söderut läng Norra Vätterleden, ned till Jönköping! Hmm, ska tänka på det :)

God tur!

/Andreas
 
Får vi en bättre sommar detta året så blir det 1-2 veckors paddling i sjön Fegen och Kalvsjön.
Kanske rent av att jag hinner komma ut i Ätran.

Mvh Glenn
 
Får vi en bättre sommar detta året så blir det 1-2 veckors paddling i sjön Fegen och Kalvsjön.
Kanske rent av att jag hinner komma ut i Ätran.

Mvh Glenn

Du måste definitivt paddla Lillån som går från Kalvsjön ut i Ätran. Riktigt trevlig sträcka och mycket meandrande. Sträckan paddlar du på en drygt halvdag och du har ett kortare lyft vid slutet av Lillån inför anslutning till Ätran. En smart lösning som vi gjort är att ställa en bil vid starten i Kalvsjön (vid ex Kalv camping) och en vid kraftverksdammen i Ätrafors. Däremellan är det två paddlingsdagar med lämplig övernattning vid forssträckan på Ätran (där ni har ert andra korta lyft)
 
Du måste definitivt paddla Lillån som går från Kalvsjön ut i Ätran. Riktigt trevlig sträcka och mycket meandrande. Sträckan paddlar du på en drygt halvdag och du har ett kortare lyft vid slutet av Lillån inför anslutning till Ätran. En smart lösning som vi gjort är att ställa en bil vid starten i Kalvsjön (vid ex Kalv camping) och en vid kraftverksdammen i Ätrafors. Däremellan är det två paddlingsdagar med lämplig övernattning vid forssträckan på Ätran (där ni har ert andra korta lyft)

Jag har haft funderingar med två bilar, men ingen av mina få paddelkompisar har bil.
Jag är relativt nyinflyttad i samhället Fegen så min tanke, just nu iaf, är att paddla genom
alla sjöarna och upp i Lillån som jag oxå hört mycket om.
Det bästa är, som du säger, att ha en bil vid "målet" så man slipper att paddla tillbaka, känns
onödigt.

Mvh Glenn
 
Jag har haft funderingar med två bilar, men ingen av mina få paddelkompisar har bil.
Jag är relativt nyinflyttad i samhället Fegen så min tanke, just nu iaf, är att paddla genom
alla sjöarna och upp i Lillån som jag oxå hört mycket om.
Det bästa är, som du säger, att ha en bil vid "målet" så man slipper att paddla tillbaka, känns
onödigt.

Mvh Glenn

Jag har paddlat sträckan två gånger, en gång med kompisar (två bilar) och en gång med familjen (tror barnen var typ 10 & 12 år då?). Den senare gången hyrde vi kanoter från Kalv Camping och kom överens med dem så att de plockade upp oss och kanoterna i slutet av em (finns en upptagningsplats några timmar nedströms Lillåns utflöde i Ätran, strax norr om forsen). Bara att ringa någon timme innan vi var framme, så mötte de upp med bil och kanotvagn. Den sträckan var perfekt på en lång dag, och fin service från Kalv Camping.
http://www.kalvscamping.se/kanoting.html

Kan nämna att då du paddlar norrut i Lillån från Kalv och tillbaka söderut i Ätran är det geografiska avståndet på landsvägen mellan Mårdaklev och Kalv bara ca 5km så ställer du en cykel i Mårdaklev kan du snabbt ta dig tillbaka och hämta egen bil i Kalv.
 
Senast ändrad:
Jag har paddlat sträckan två gånger, en gång med kompisar (två bilar) och en gång med familjen (tror barnen var typ 10 & 12 år då?). Den senare gången hyrde vi kanoter från Kalv Camping och kom överens med dem så att de plockade upp oss och kanoterna i slutet av em (finns en upptagningsplats några timmar nedströms Lillåns utflöde i Ätran, strax norr om forsen). Bara att ringa någon timme innan vi var framme, så mötte de upp med bil och kanotvagn. Den sträckan var perfekt på en lång dag, och fin service från Kalv Camping.
http://www.kalvscamping.se/kanoting.html

En bra idé. Har låst fast mig vid att använda någon av mina kanadensare men det behövs
ju inte. Jag slipper något extra lyft oxå, tror det ska vara något mellan sjöarna.
Tack för tipset, då räcker det med några dar. Så kan jag ta en knapp vecka i Fegen.
.
Mvh Glenn

Ps. Tycker att mer än en vecka på en gång är lite mycket. Ds
 
En bra idé. Har låst fast mig vid att använda någon av mina kanadensare men det behövs
ju inte. Jag slipper något extra lyft oxå, tror det ska vara något mellan sjöarna.
Tack för tipset, då räcker det med några dar. Så kan jag ta en knapp vecka i Fegen.
.
Mvh Glenn

Ps. Tycker att mer än en vecka på en gång är lite mycket. Ds

Lyftet vid Lillåns utlopp i Ätran är några 100m på grusväg och nerför en brant slänt innan isättningen (se även min ändring på mitt förra inlägg)

Sträckan Kalv-Mårdaklev är två paddlingsdagar.
 
Lyftet vid Lillåns utlopp i Ätran är några 100m på grusväg och nerför en brant slänt innan isättningen (se även min ändring på mitt förra inlägg)

Helt klart en förbättring av min ursprungliga rutt. Har gruvat mig lite för att paddla hela vägen
mellan Fegen och Ätran tur o. retur. Jag tackar dig "Smux"

Mvh Glenn
 
Island

Förhoppningsvis blir det Island i 2 veckor med att vandra Landmannalaugar till Thorsmörk, för att troligen fortsätta mot Skógar, snorkla i Silfrasprickan, lite val- och fågelskådning.

Sedan om semestern tillåter så vore det trevligt att åka till området runt Grövelsjön där jag aldrig varit. Sätta upp tält någonstans fint och gå dagsturer. Vore gott att ligga still på ett och samma ställe och bara ta dagen som den kommer utan att bära runt på alla pinaler, ha semester helt enkelt :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders_sthlm Gissa Position Gotland Allmänt om friluftsliv 22
jennyelisab1 Abisko i december Allmänt om friluftsliv 11
Bettman Regnkläder vandring - Kilpi Hurricane? Allmänt om friluftsliv 1
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
Östregård vandring våren? Allmänt om friluftsliv 2
harcerz Vandring Nära Stockholm Allmänt om friluftsliv 3
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
AmaerildeRimfrost Hjälp! Min första vandring! Allmänt om friluftsliv 332
WahlgrenPeter Vandring i skåne Allmänt om friluftsliv 3
surud Vandring från skratch Allmänt om friluftsliv 7
behedwin packa ryggsäck - vandring - hur gör ni för att få plats? Allmänt om friluftsliv 20
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Still Alive Vandring i Hälsingland Allmänt om friluftsliv 2
mrbambocha Bästa plats för combon: MB, Snowboard, Vandring Allmänt om friluftsliv 2
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Foten Mat för diabetiker på vandring Allmänt om friluftsliv 14
wayhide Jul vandring Bohusleden Allmänt om friluftsliv 0
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Brage Vandring i Norge Allmänt om friluftsliv 4
Lajjan 2 dagars vandring i Närke i ängslandskap Allmänt om friluftsliv 1
wayhide Vandring Kompisar i Oslo trakten Allmänt om friluftsliv 0
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
Zally64 Ett par dagars vandring önskar tips och råd. Allmänt om friluftsliv 3
ChristofferG Passande mat för en 6-8 dagars vandring Allmänt om friluftsliv 25
DDunderbarnet Överlevnads/Vandringspolare Södermanland sökes! Allmänt om friluftsliv 2
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
Gun-valld Vandring runt knuten Allmänt om friluftsliv 1
Suedish Vandring vid grövelsjön? Allmänt om friluftsliv 2
rotkraft Frågor inför vandring / Era erfarenheter av Corsica GR20 Allmänt om friluftsliv 4
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
emailkia Rätt regnkläder för vandring, behöver tips och råd Allmänt om friluftsliv 19
Kortelainen Weekend Vandring Allmänt om friluftsliv 5
snusfar Vandring Allmänt om friluftsliv 3
cooper99 Tips inför roadtrip och vandring i Norge? Allmänt om friluftsliv 0
fotografiskt Vandring i sjuhäradsbygden Allmänt om friluftsliv 0
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
lynne99 Tips på äventyr för ungdomar! Allmänt om friluftsliv 3
seww Långhelg = äventyr? Allmänt om friluftsliv 8
jonas18z Kan ni tipsa mig på roliga äventyr runt Stockholm? Allmänt om friluftsliv 4
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
johanrosander Se min videoblogg om äventyr i Sverige! Allmänt om friluftsliv 0
leissner Äventyr och shopping i Georgien? Allmänt om friluftsliv 2
seon Äventyr, vad är det? Allmänt om friluftsliv 21
MonicaKa När det inte blir som planerat - oväntade äventyr Allmänt om friluftsliv 25
Benjji Framtidens äventyr? Allmänt om friluftsliv 8
krokben Bo i skogen under sommaren Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.