Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips?

Jag ska tillsammans med en vän göra min/vår första vandring i fjällen. Vi börjar att gå den 22 juni alltså nästa vecka och den vägen som vi skall gå är abisko- nikkaluokta.
Är det någon som vet ungefär hur den vandringen ser ut, vart det troligtvis kommer finnas snö och vilka sträckor som vi kommer vara beroende av att det finns broar mm utsatt?

Även om det finns någon som har bra tips till vår vandring eftersom det trots allt är första gången och det som jag har förstått det kommer finnas en hel del snö?
Eller som vet någon bra källa om hur snöläget ser ut ?

Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få! :)

Tack!

snöläget

Jag har beskrivit snöläget i någon tidigare tråd. Men, idag är det mycket snö kvar i fjällen. Enl uppgift så är det i princip vitt över 900 m nivån.
Länsstyrelsen kommer att kolla läget OM de kan lägga ut broarna nästa veckan. Vår floden har ej gått ännu så det är lite ovisst.
Gick förra sommaren samma tid som du skall gå nu coh då fanns det en del snöfält att vandra över bla Tjäktja passet. I år är våren lite senare så det blir säkert en del snövandring.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
tack så mycket för infon! Men vet du någon stans man kan kolla så man kan ha lite koll hur snöläget ser ut? och vad gör man om de inte har satt ut broarna än? kan man vandra ändå?

tack så mycket för infon! Men vet du någon stans man kan kolla så man kan ha lite koll hur snöläget ser ut? och vad gör man om de inte har satt ut broarna än? kan man vandra ändå?

STF har nu uppdaterat snöläget för kungsleden. Finns att läsa här http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Lappland/

Vi hade tänkt ta oss upp på midsommardagen, men väljer att senarelägga årets fjällvandring några veckor.

Bra med ombokningsbara biljetter ibland!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips