Vandrigskängor

Ska fjällvandra Kungsleden i sommar och sedan också lite andra vandringsleden. Kommer på fjällvandringen ha en packning på ca 18-22kg. Problemet är min ekonomi. Ska köpa det mesta.
Funkar det utan större problem att fjällvandra med medeltung packning med dessa kängor.
https://www.xxl.se/haglofs-eclipse-gt-men-vandringskanga-herr/p/1109782_1_style
Eller kommer det vara sanslöst mycket jobbigare med dom än några dyrare lundhags?
Skriv gärna om ni har några erfarenheter av liknande skor.

Jag har bergsvandrat (samma underlag som i svenska fjällen till stora delar) i Turkiet med dryga 25 kg på ryggen och ett par såna här på fötterna:
https://www.xxl.se/merrell-moab-ventilator-hikingsko-herr/p/1058655_1_style

Jag har aldrig mått så bra i fötterna efter en vandring som då. Så den vikten med en sådan sko du länkar till bör inte vara några bekymmer. Självklart är det bra om man är stark nedåt fotlederna (jag lämnar det anatomiska till någon som kan), annars kan det bli jobbigt ibland då skon inte stabiliserar så mycket.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har inte provat dem men det ser ut som en standard medelhög känga det bör inte vara några problem, xxl bör ha flera liknande kängor ta de som passar din fötter bäst. 22kg packning verkar onödigt tungt ska du vandra hela Kungsleden?
En billig grundpackning(ryggsäck,tält,extrakläder,sovsäck,liggunderlag,kök) bör inte väga mer än 10-11kg +mat.

Låter som det inte alls ska vara några problem.
Vi är två som ska gå, och av olika orsaker så ska jag bära lite för två i min packning är det tänkt, därav kanske 22kg men hoppas komma undan med kanske 15kg.
Är rätt vältränad och van att vandra leder i skog, dock inte fjällvandrat sedan tonåren.
Men känns nu som att jag kanske vågar mig på dessa skor.
Tack:)

Det går utmärkt att köra med låg och midskor i dålig terräng med tung packning men träna upp fotlederna innan om du inte är van.
Så du inte vrickar foten...höga kängor skyddar ju mot det(men då ryker knäet istället vid vridning)

Vandringar blir dock så mycket lättare med låg/midskor så det jobbet med att träna om fotleden är lät värt det

Ska man följa en markerad vandringsled, dvs vandra på en stig där det finns stänger osv så finns det väl inget större behov av höga kängor. Både jag och min sambo använder iaf liknande kängor som i trådstarten, dvs "mid"-varianten. De funkade fint ammarnäs hemavan i somras.

Det viktigaste är snarare passformen. Lås inte fast dig vid en modell utan testa olika i den prisklassen, skulle vara mitt tips.

...Kungsleden bör ju kunna vandras med ett par bra terränglöpningsskor, det är ont om partier som är svåra. Handlar mer om komfortfrågan, kan du uthärda blöta och ibland kalla fötter eller vill du alltid vara (nåja!) torr och varm?

Stabiliteten kommer nog mest från sulornas utformning enligt mig. Med skålad häl och väl uppbyggt fotvalv (och ev pelott) kommer din fot att orka vara stabil. Sen kan skaft naturligtvis göra ekipaget än mer stabilt och även skydda mot stötar och skrubbningar.

//J

Jag har vingliga fotleder och usel balans (även för en 71-åring), men har inga problem att gå med ex.vis sådana Merrellskor som beskrivs ovan. Ju mer sko, desto fler sätt ska den passa på foten. Eller, som jag brukar säga, ju mindre sko, desto mindre skav. Även jag anser att vriststödet sitter i sulan.

Dom kängorna lär duga fint till Kungsleden. Kolla att dom passar just dina fötter bra bara. Och glöm inte att gå in dom ordentligt hemma innan du ger dig ut på fjället :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips