Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise

Hej på er :)

Har lite frågor om lederna utanför Kungsleden vid Kebnekaise.

Min plan är att gå från Nikkaluokta - Vistasstugan - Nallostugan - Unna Räitasstugan - Kaskavagge - Tjäktjavagge - Drakryggen - Tarfalla - Keb fjällstation - Västra led till toppen men ta vägen ner via Durligs led. Resten är på Kungsleden så det är inga problem.

Tänkte nämligen ta med min stövare men vill inte utsätta han för alltför taskig terräng med bara stenrös.

Navigera är inga problem utan vill gärna veta hur terrängen ser ut. Framförallt mellan Unna Räitasstugan till Tarfalla.

Ni får gärna komma med andra förslag på en runda på runt 7-10 dagar. Då utanför Kungsleden så mycket som möjligt.

Tacksam för svar.

PS: Du kan få en billig biljett om du åker med i samma kupé med mig och hund. Måste ju betala för hela kupén när man har djur med sig. Hör av dig om du är sugen på att hänga med runt den 10 Augusti. Start från Gävle.
 
Senast ändrad:
Problemet får du här:

Unna Räitasstugan - Kaskavagge - Tjäktjavagge - Drakryggen - Tarfalla

Unna-KAskasavagge? Via passet i trepassledden? Brannt, glacäör har jag för mig, googla trepassleden

Kaskasavagge, är väl mest blockterräng?

Drakryggen, antar du menar norr om den, sen svarta passet till Tarfala, en hel del sten där med.
 

avslutad210712

Gäst
Min plan är att gå från Nikkaluokta - Vistasstugan - Nallostugan - Unna Räitasstugan - Kaskavagge - Tjäktjavagge - Drakryggen - Tarfalla - Keb fjällstation - Västra led till toppen men ta vägen ner via Durligs led. Resten är på Kungsleden så det är inga problem.


Unna Räitasstugan - Kaskavagge: har inte gått men läst en hel del och du skall upp på en hyfsat brant glaciär på Pyramidpasset.

Kaskavagge - Tjäktjavagge - (Drakryggen) Kuopervagge: Kaskavagge rejält stenigt som blir ordentligt halt om det regnar. Vilket även stämmer på Kuopervagge. Men varför går du inte rakt över i passet och struntar i Tjäktjavagge med tanke på att det troligen är det lättaste av de tre passen du tänker ge dig på.

Och jag utgår från att du är i "hyfsad" form för det är en rätt tung vandring.
 
Unna Räitasstugan - Kaskavagge: har inte gått men läst en hel del och du skall upp på en hyfsat brant glaciär på Pyramidpasset.

Kaskavagge - Tjäktjavagge - (Drakryggen) Kuopervagge: Kaskavagge rejält stenigt som blir ordentligt halt om det regnar. Vilket även stämmer på Kuopervagge. Men varför går du inte rakt över i passet och struntar i Tjäktjavagge med tanke på att det troligen är det lättaste av de tre passen du tänker ge dig på.

Och jag utgår från att du är i "hyfsad" form för det är en rätt tung vandring.

Där har du rätt i. Såg nu på kartan att det finns en led mellan bergen. så skippar nog Tjäktjavagge. Har stegjärn så kommer över glaciären. Kanske inte så smart att gå själv men är ingen som tar onödiga risker så kan lika gärna gå tillbaka om det känns fel. Japp är i form. 2 mil varenda dag sen jag skaffade hund haha 8 år sen nu ;) Plus att jag är älghundförare och spenderar oftast mina helger med utflykter i skogen.
 

avslutad210712

Gäst
Där har du rätt i. Såg nu på kartan att det finns en led mellan bergen. så skippar nog Tjäktjavagge. Har stegjärn så kommer över glaciären. Kanske inte så smart att gå själv men är ingen som tar onödiga risker så kan lika gärna gå tillbaka om det känns fel. Japp är i form. 2 mil varenda dag sen jag skaffade hund haha 8 år sen nu ;) Plus att jag är älghundförare och spenderar oftast mina helger med utflykter i skogen.

Visste inte att det finns stegjärn till hundar..... *L*

Misstänker att glaciären efter den här sommar kan vara både hård och halkig men har som sagt aldrig passerat den.

Var beredd också på att trampdynorna kan ta mycket stryk och att klorna kan spräckas för du tänker i stort sett nästan bara vandra på stenar. Som dessutom är både lösa och som blir snorhala om de blir blöta. Har aldrig trott att något kan bli så halt av lite regn.

Nåja lycka till.
 
Visste inte att det finns stegjärn till hundar..... *L*

Misstänker att glaciären efter den här sommar kan vara både hård och halkig men har som sagt aldrig passerat den.

Var beredd också på att trampdynorna kan ta mycket stryk och att klorna kan spräckas för du tänker i stort sett nästan bara vandra på stenar. Som dessutom är både lösa och som blir snorhala om de blir blöta. Har aldrig trott att något kan bli så halt av lite regn.

Nåja lycka till.


Haha tusche :p Ju mer jag kollat på bilder från dessa ställen så skippar jag nog det för hundens skull. Skulle ha varit roligare utanför kungsleden. Lite vildmark så att säga. Kanske kör Abisko - keb i stället så slipper jag sten.
 
Du kanske kan gå hela Vistasdalen, sedan lite kungsled från Alesjaure tills du sneddar ned mot Nallo och kanske kan ta Tjeuralako tillbaka till Nikkaluokta? En del sten över högplatån men också möjligheter till hårda snölegor samt en grönare östra sida av jokken... Blir litet parti vistasdal två gånger dock.
 
Ändrade planer. Blir Abisko - keb. 2 dags utflykter top- ner keb - tarfalla sen vidare till Vakkotavare- sen fundera om jag ska fortsätta saltoluokta och vidare. Blir fler tillfällen att vandra :) Nog vettigast när man har hund med sig.
 
Har gått jojoleden med hund. Gjorde det under torra förhållanden. Gick inte heller på glaciären, utan på stenskravlet bredvid. Vi gick passen i slutet på vår tur när packningarna var lätta och vi var i slutet av turen. Unna Räita till Tarfala tog en dag. Sen gick vi ut mot nikkaluokta.

p.s. Kommer gå den i år igen (med hund). Åker upp i övermorgon, och planerar att passera passen nästa helg.

p.s.s Sockar för draghundar är till stor hjälp. Har åkt med i hundens packning sen hon skar sönder en trampdyna när vi passerade mårma för ett par år sedan.
 
Finns andra sträckningar om du vill undvika kungsleden.

Katterjåkk -> Unna Allakas -> Alesjaur -> Vistas -> Nallo -> Sälka t.ex , då kommer du in på Kungsleden iofs sista biten mellan Sälka -> Singi, men övriga turen är det rätt glest med folk, och inte så stenig terräng.
 
Har gått jojoleden med hund. Gjorde det under torra förhållanden. Gick inte heller på glaciären, utan på stenskravlet bredvid. Vi gick passen i slutet på vår tur när packningarna var lätta och vi var i slutet av turen. Unna Räita till Tarfala tog en dag. Sen gick vi ut mot nikkaluokta.

p.s. Kommer gå den i år igen (med hund). Åker upp i övermorgon, och planerar att passera passen nästa helg.

p.s.s Sockar för draghundar är till stor hjälp. Har åkt med i hundens packning sen hon skar sönder en trampdyna när vi passerade mårma för ett par år sedan.

Hmm.. Nu börjar man ju undra vad man ska göra haha. Vet att hund är i tiptop form och har aldrig haft problem med tassarna. Gång en mil per dag cykel en mil på grusvägar per dag. Sen när det är jaktsäsong så han sköter sitt eget där :p
Klart vi skulle klara det men pajar han tassen så är jaktsäsongen över för i år. Det är det jag är rädd för. Så får bli en enklare rutt denna gång.
 
Finns andra sträckningar om du vill undvika kungsleden.

Katterjåkk -> Unna Allakas -> Alesjaur -> Vistas -> Nallo -> Sälka t.ex , då kommer du in på Kungsleden iofs sista biten mellan Sälka -> Singi, men övriga turen är det rätt glest med folk, och inte så stenig terräng.

Tackar :) Måste kika lite på kartan :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1
Laura_r Vandra i Italien-resesällskap?? Fjällvandring 3
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
fruluftsadam Vandra i Sösjöfjällen Fjällvandring 2
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...