Vandra Sarek Guhkesvagge med start från Akkastugorna

Hejsan! Jag planerar börja vid akkastugorna och sen gå norr om Akka och förbi Gassalahko, in i Guhkesvagge. Sen fortsätta till Saltolokta som slutmål, inte bestämt sista vägen via slugga, eller norr om Ähpar (Ruopsokbuollda) och till Rinimin. Om någon har tips om detta vore toppen. Gärna om någon har rutt på gps ännu bättre. Jag har både analog karta samt offline kartor i mobilen.
Tack på förhand!
Mvh Helen
Planerar gå i slutet av juli.

Bilagor

• IMG_4877.jpeg
    IMG_4877.jpeg
    3.1 MB · Visningar: 112
Norr om Ahkka att inte rekommendera pga mycket besvärligt växtlighet
Jag gick öster om Sjnjuvtjudis och sedan längst Suottasjjåhkå på dess norra strand, runt Suottasjjávrre( fruktansvärt stenigt), och lrundade Alep Gassavárasj på dess västra sida och sedan in i Guhkesvagge.
Gássaláhko är fruktansvärt stenig, rena blocklabirint och vill man gå där så behöver man räkna med mycket långsam tur.
Den turen avslutade jag i Suorva.
Andra gången jag var i Guhkesvagge då gick jag till Salto vilket jag ångrade, vägen dit är inte direkt någon njutning.

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Att gå via Slugga och sen nere längs Pietsjaure är inget jag kan rekommendera. Terrängen nere vid sjön är bland det värre jag har upplevt. Mycket övervuxna stora block blandat med höga örter vilket gjorde det svårt se vart man kan sätta fötterna. Den andra högre vägen var mycket enklare och med en fin vy ned över sjön.
På stigen efter Guhkesvaggebron, ungefär mellan Lulep Niendojågåsj och renvaktarstugan, är det också ganska ansträngande videsnår och myrmark. När man väl svängt av från "stigen" och letar sig fram mellan storblocken och småsjöarna är det däremot ganska trevlig vandring.

Norr om Ahkka att inte rekommendera pga mycket besvärligt växtlighet
Jag gick öster om Sjnjuvtjudis och sedan längst Suottasjjåhkå på dess norra strand, runt Suottasjjávrre( fruktansvärt stenigt), och lrundade Alep Gassavárasj på dess västra sida och sedan in i Guhkesvagge.
Gássaláhko är fruktansvärt stenig, rena blocklabirint och vill man gå där så behöver man räkna med mycket långsam tur.
Den turen avslutade jag i Suorva.
Andra gången jag var i Guhkesvagge då gick jag till Salto vilket jag ångrade, vägen dit är inte direkt någon njutning.
Stort tack för denna info, får tänka om 😀

Att gå via Slugga och sen nere längs Pietsjaure är inget jag kan rekommendera. Terrängen nere vid sjön är bland det värre jag har upplevt. Mycket övervuxna stora block blandat med höga örter vilket gjorde det svårt se vart man kan sätta fötterna. Den andra högre vägen var mycket enklare och med en fin vy ned över sjön.
På stigen efter Guhkesvaggebron, ungefär mellan Lulep Niendojågåsj och renvaktarstugan, är det också ganska ansträngande videsnår och myrmark. När man väl svängt av från "stigen" och letar sig fram mellan storblocken och småsjöarna är det däremot ganska trevlig vandring.
Tack, bra info, får fundera vidare på lämplig rutt…

Aktuellt

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar
Vill du utmana dig själv, se ut över hisnande stup, forsränna, kamvandra – och uppleva fantastisk natur? Här är tio tips i Norden!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!
Precis som Celeste_26 skriver, det är bästa vägen att gå upp mellan Gähppo och Vouvres, dock bra att veta att det kan vara ganska torrt där och svårt att hitta bra vatten vid ev övernattning. Innan man kommer dit och kan påbörja stigningen har man en rejält eländig och utmanade passage från Nienndo om man kommer från norr att beakta. Vanliga vägen via renvaktarstugan innebär först en kamp med manshögt ripvide och efter renvaktarstugan en terräng fylld att bara stora block och vattenhål däremellen som tar tid att komma förbi och nära på ingen sikt för orientering framåt mer än till nästa giganska block. För att undvika den passagen kan det vara ett tips att fortsätta från Nienndo mot Suorva och runda sjön 804 som ger en längre men mer behaglig vandring.

. För att undvika den passagen kan det vara ett tips att fortsätta från Nienndo mot Suorva och runda sjön 804 som ger en längre men mer behaglig vandring.
Vi kom söderifrån på väg ut ur Sarek och gick ungefär som jag ritat, strax söder om sjö 804. Hade planerat att runda sjön men tyckte på plats inte att vi behövde ta ut svängen fullt så mycket. Inte särskilt blockigt där eller svårt, utom att ta sig över Sluggajåhkås ravin som jag antar är jobbig mest överallt. Vid Nienndo är tipset att hålla sig en bit, typ knappt en kilometer, ovanför renvaktarstugan för att slippa det värsta videt.

Det är annars slående hur mycket upplevelsen kan skilja sig mellan olika tidpunkter och vägval just i detta område. Har träffat de som gått en mycket snävare linje närmare Guordeslouppal och tyckt att det fungerat bra.

Det är annars slående hur mycket upplevelsen kan skilja sig mellan olika tidpunkter och vägval just i detta område. Har träffat de som gått en mycket snävare linje närmare Guordeslouppal och tyckt att det fungerat bra.
Jag har gått riktigt nära Guordesluoppal den gång jag gick i övrigt väldigt likt din inritade linje. Jag tyckte inte att det fungerade bra då. Men omvägen är rätt stor upp runt sjön 804, så jag är inte säker på vad jag skulle välja av del alternativen idag.

Å andra sidan har jag inte återkommit just dit, trots att det var ca ett halvdussin Sarekvandringar sedan. Det kan ju också vara relaterat till hur jag upplevde det då.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.