vandra på öland

jag och sambon ska vandra några dagar på öland nu i sommar.

vore tacksam om någon har några tips på var jag hittar bra kartor med utmärkerade vandringsleder etc.

samt tips på packningslistor för 4-5 dagar.

om denna tråden ligger fel får admin flytta den.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Jag har gjort en kortare vandring på alvaret söder om stenåsavägen. En del kor går där på bete så räkna med en del mindre sällsynta insekter också... ;)

mvh thomas

Jag har gått Stora Alvaret från norr till söder två gånger. Där behövs inga leder, det är oftast bara att gå om det inte är alltför igenväxt. Har skrivit om det i någon tidigare tråd här på utsidan, borde gå att hitta med sökfunktionen. Att gå i Mittlandskogen är en annan femma, där får man se till att hålla sig till leder och skogsvägar, maken till tät skog är svår att hitta. Längs kusten kan det vara antingen mycket fint och lättvandrat eller halvt oframkomligt. Finns också många fågelskyddsområden längs kusten med tillträdesförbud under vår och tidig sommar. Vatten kan vara ett bekymmer på hela Öland, enklast är att be om vatten när man passerar någon bebyggelse.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips