Vandra på Island med små barn?

Vi är två familjer med som tänkte vandra på Island med tre barn: 1 år, 5 år och 6 år. Alla friluftsvana. Vi kommer att vara där i början av juli och har en dryg vecka för vandring.

Har nån tips på var? Vi vill kunna tälta och antingen ta dagsturer eller gå lagom långa sträckor (upp till en mil).

De tips vi hittar på nätet för längre vandringsled är Landmannalaugur och Laugavegurinn. Har ni andra?
 
Vad spännande! =)

Jag har inga tips tyvärr, har bara bilat och stannat till vid olika utflyktsmål för kortare promenadturer (och då utan små barn).
 
Det finns så otroligt mycket att se så jag rekommenderar bil med stopp för kortare och längre vandringsturer. På sätt och vis upplevs det som om man körde bil i svenka fjällen.
Utanför Reykjavik kan man alltid hitta platser att sätta upp ett tält för övernattning. Man kan köra bil ett varv på ringvägen (ca 100 mil) runt ön på en vecka men två veckor tycker jag är mera lagom takt. Jag och min familj har gjort detta två gånger med egen bil. Bilen tar man med bilfärjan
http://www.smyrilline.se.
Enbart färjeturen blir garanterat en upplevelse, på vägen till Island får man se Färöarna och kan gå i land en stund i Torshavn.
Resmålen beror naturligtvis på vad man är intresserad av men jag räknar upp: Tingvalla och Geysir , Gullfoss, Stöng, Landmannalaugur, Skaftatafell, Dettifoss, Ausbyrgi, Myvatn, Godafoss
Det finns en bra guide: Islenska Vegahandbokin. Den finns på isländska och på engelska och tyska. celandroadguide.com .
Glöm inte att ta med regnkläder: det regnar ofta men som regel lyser solen ändå samma dag. På norra och östra island är det generellt mera sol och mindre regn. Trevlig tur!
 
Med bara en vecka att leka med tycker jag ni först ska åka till Tingvalla och spendera ett par dagar där. Det är stort och mäktigt. Gå upp på klippan de talade ifrån på tingen och prova. Det säga att rösten bär över hela slätten. Vi tordes inte, kändes som nån slags helgerån. Ta sedan bussen runt södra kusten så ni får se det landskapet (svart lavaöken). Stanna till vid Vattnajökul och klappa den och se den kalva i Atlanten och fortsätt sedan upp till Myvatn och tälta där nån natt. Där finns ett otroligt område med källor som sprutar både kokande vatten och kokande lera. Det är där Katlas land i Bröderna Lejonhjärta är inspelat. Hverir tror jag det heter. Där finns också en varm källa i en grotta som är stor nog att simma i. Den var för varm för mig dock.

Ni får se fyra väldigt olika landskap, från förödande vackert till ganska skrämmande. Om det går att få ihop med bussarna på en vecka vet jag tyvärr inte. Hyr ni bil bör det gå fint.
 
Hornstrandir....

Hejsan,

Var på Island för ett par år sedan och då gjorde vi en 5-dagars vandring uppe i Hornstrandir i nordvästra hörnet av Island. Man tar bussen upp till Isafjördir och båt därifrån. Fördelen med just Hornstrandir är att man i princip kan tälta lite var man vill, även om man helst bör tälta på de ordninggjorda platserna.

Vad det gäller Island i övrigt så är det i "princip" tältförbud förutom på ordninggjorda platser. Skälet är att naturen är mycket känslig. Så vandrar man t.ex Laugavegur kan det bli ganska långa dagsetapper...

En annan plats vi verkligen gillade var Lón i sydöstra hörnet. Man typ svänger norrut strax efter man passerat hela Vatnajökull (om man kör från Rejkavik). Fanns en trevlig vildmarkscamping som vi gjorde jättretrevliga dagsturer från.

/ Stefan
 
Jag skulle rekommendera dagsturer, det finns så mycket att se som inte kräver flerdagarsturer - glaciärer, lavafält, bubblande lera, vattenfall, gamla torvhus... Det finns gott om bra och billiga campingplatser på Island, så är man i befolkade trakter är det inte svårt att hitta ett bra ställe att bo i tält på - t.ex. vid nationalparkerna.
Det kan vara bra att veta att bilhyra är dyrt på Island - lavasand i motorn eller på lacken kan bli dyrt - och det är krav på fyrhjulsdrift på småvägar i inlandet. Men man har större möjlighet att stanna där man vill med egen bil - och se mer...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
verlaine Vandra med barn, snabbt upp på fjället Barn och friluftsliv 16
Hostan96 Tipstråd när man ska vandra med barn Barn och friluftsliv 3
Sällan Vandra med barn i Dalarna Barn och friluftsliv 5
Jenny81 Vandra för första gången med barn (5år) Barn och friluftsliv 3
Asash Vandra med barn med handikapp Barn och friluftsliv 7
Tord Hoppe Vandra Sörmlandsleden, etapp 3 med 6,5-åring? Barn och friluftsliv 2
jsandberg Vandra i alperna med 1 åring Barn och friluftsliv 4
röd vandra med barnvagn Barn och friluftsliv 4
peter notstrand Vi har tänkt vandra med vårt barn 5 år Abisko/Björkliden Barn och friluftsliv 1
nysteanders Vandra med både tonåringar och småbarn i sommar? Barn och friluftsliv 7
johan_ben Vandra med litet barn Barn och friluftsliv 14
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
museo12 Förslag på Dagstur Österlen ca 10 km? Barn och friluftsliv 1
Mambora Tips på Tält för familj på 5? Barn och friluftsliv 6
magrod76 Bära 6-åring på rygg vid längre vandring Barn och friluftsliv 20
limitless86 Nya idéer kring blöjor på långvandringen Barn och friluftsliv 15
Askel Tips på tur i Glaskogen Barn och friluftsliv 7
pal2 Hjälm på 2-åring i skidbacken? Barn och friluftsliv 5
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
bergdahl.olle Cykla på Åland med barn Barn och friluftsliv 0
Klickann Hyra packhäst på barnturen Barn och friluftsliv 6
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
Cenwyn Upp på Kebnekaise med barn! (Lyxvarianten) Barn och friluftsliv 6
TantBla Barnvänliga aktiviteter i Idre i mitten på maj Barn och friluftsliv 1
Cenwyn Jag och mina döttrar upp på Kebnekaise... Gulp. Barn och friluftsliv 17
jonassthlm Tips på fjäll Barn och friluftsliv 12
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
schis Behöver tips på presenter till ett aktivt par som snart blir föräldrar Barn och friluftsliv 11
fjellkotte Rida på island Barn och friluftsliv 1
Lasse Be Tre generationer på äventyr Barn och friluftsliv 3
jenny_maria Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!! Barn och friluftsliv 46
Listigaräven Chariot CX - tips på suflett? Barn och friluftsliv 1
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Barn och friluftsliv 3
ClaesSu Vill upp på fjället med barnen! Vart? Barn och friluftsliv 10
Torpedon Med barnen i Dolomiterna (även på trekking) Barn och friluftsliv 0
Tony T Med barn på tur- Tips&Trix Barn och friluftsliv 13
Kroppefjäll Tips på fjälltur (skidor) med 7-åring Barn och friluftsliv 5
magda_ Fundrar på fjällen med barnen Barn och friluftsliv 7
Linelle Förslag på tur med 8 åring Barn och friluftsliv 2
camillabacher Bra basecamp - barn på sommer fjällen Barn och friluftsliv 10
Supergoofy Påhängscykel/Tandemtrailer på en MTB Barn och friluftsliv 2
kallehaj På fötterna i skogen? Barn och friluftsliv 12
thureb Familjefjällvecka på vintern Barn och friluftsliv 5
mikp Hjälm på när man cyklar dressin? Barn och friluftsliv 17
giselab Var cykla på minisemester i Göteborgstrakten med barn i cykelvagn?? Barn och friluftsliv 3
annneli ny modell på cykelvagn? Barn och friluftsliv 11
Forz Tips på äventyr i Jämtland eller Skåne med 10-månadersbäbis? Barn och friluftsliv 6
Hs Bobbo Hur ändra höjden på Bergans bärstol? Barn och friluftsliv 0
Crappy Tips på fjälltur Barn och friluftsliv 3
AndreasE Tips på tältplatser i Skåne Barn och friluftsliv 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...