Vandra på Azorerna i juni

Har i annan tråd frågat mig fram om bra områden att vandra i Alptrakterna, kom sedan på att Azorerna är ju också vackert och kuperat så det borde ju vara ett alternativ.

Tanken är att bara knalla ut nån timme per dag men bo på samma hotell hela tiden, hur är det med leder/stigar på Azorerna?
Är inte ute efter några stentuffa vandringar utan såna som "vanligt folk" fixar.

Vilken ort är bäst att bo i för att med lätthet ta sig ut?
Förslag på hotell?
Annat matnyttigt?
Min plan är att resan ska ske i början på juni, tänkte stanna i en vecka, hur är vädret normalt då?

//Micke
 
Azorerna

Ok, så det finns ingen där ute som har nån info att komma med?
Nåja, det löser sig, får googla vidare så borde ju nåt komma upp.

/Micke
 
Furnas

Jag tror att Furnas, Hotel Terra Nostra, är bra att bo på om man vill göra korta vandringar/promenader i vacker (paradisisk, säger vissa) miljö. Jag har bara varit i Ponta Delgada, och därifrån måste man åka bil en bit för att komma till vandringarna. Annars arrangeras det kortare och längre vandringar, bilutflykter och havsutflykter (valsafari rekommenderas!) av många firmor där. Jag tyckte väldigt mycket om Azorerna. Inte alls lika exploaterat och förstört av massturism som t.ex. Kanarieöarna. Räkna med en del moln/dimma på högre höjd och lätt regn, men även sol. Vid havet är det mest sol.
 
Tjena Micke,
Kan rekommendera Azorerna, läs gärna mitt inlägg på - Vandringsman om min resa dit.

Jag var själv där påsken 2010 och bodde på ett stort lyxigt hotell i Ponta Delgada, på ön São Miguel. Under min vecka där så åkte jag ut på flera vandringar och rundturer. Mitt tips blir att åka till just huvudön, då det tar lång tid att flyga (6-7 timmar), så extra resa till någon av de andra öarna gör att det blir rätt jobbigt.

Men generellt, det är lätt att ta sig fram på ön om man tar en taxi till dit ni ska. Nu har de ju också byggt en stor trafikled på ön, så restiderna har halverats. Tror att ön fick sina första bilar på 1950-talet eller något i den stilen. Så fram till nyligen var trafiknätet inte så bra. Men jag kan hålla med det som skrevs tidigare, kan ni bo i Furnas så har ni mycket bra närhet till fantastisk vandring.

Vädret på São Miguel kan växla mycket kvickt, så bär alltid med regnkläder. Det positiva är att det blåser förbi kvickt samt att det aldrig blir kallt. När jag var där i påsktider så var det 12 grader klockan 7 på morgonen. Visst, portugiserna gick i sina tjocka jackor - själv gick jag i långa shorts, kängor och t-shirt.

Det är mycket vatten på Azorerna, när man vandrar längst vulkanernas sidor så hör man väldigt ofta rinnande vatten. Så även om det går bra med grova skor, så föredrar jag kängor.

Hoppas du fick lite tips. I mitt blogginlägg kan du läsa mer, se bilder och filmer samt hitta länken till en mycket bra hemsida för ett företag som pysslar med vandringar mm.
 
Undertecknad var på Azorerna i november 2010.
Syftet med vår resa var i första hand att komma ut på havsfiske. Vi bodde centralt i Ponta Delgada på ön Sao Miguel.
Det var flera medresenärer som anlitade olika arrangörer för att komma ut på olika vandrigar på ön. Dessa arrangemang verkade fungera bra. Men vill man kunna "spontanvandra" och snabbt komma ut i naturen kortare stunder, så torde det vara lämpligare att bo på en mindre ort än Ponta Delgada.
Kunde dock konstatera att det var väldigt frodigt och vacker natur på Sao Miguel. Att vandra där blir säkert en hit!

God tur!
Lars Östlin
 
Buss och MC

Hej!
Har också varit en vecka på Azorerna/Sau Miguel och det går även några enstaka reguljära bussturer som man kan använda för att ta sig ut från huvudstaden för vnadring - eller hyr en cykel.
Det som störde en av våra vandringar lite oväntat var då vi gick längs en smal stig bredvid de gjutna bevattningsrännorna (som jag glömt namnet på) och rejäla sluttningar/stup vid sidorna (50-200m jordslänt >45 graders lutning) så hör vi plötsligt motorljud och vips kommer en grupp om 20 offroad-MCåkare körandes - iofs inte så fort men det störde ändå upplevelsen lite.
Mitt tips är också att rida häst och vi är mycket nöjda med arrangören Quinta de Terca ligger i staden Livramento och drivs av ett svenskt par. Vi red med en svensk och en lokal guide och vi är inte så ridvana. red förbi ovanför och ner till tvillingsjöarna - tog en fin bild med utsikt över sjöarna mellan hästöronen - samma bild som jag sett i någon restidning tidigare.
Hade jag åkt igen hade jag också åkt med på "simma med delfiner".
hade jag haft gott om tid och pengar hade jag också flugit över och bestigit Portugals högsta topp som ligger på ön Pico, 2351 möh.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
m95mad Vandra på Island Trekking 1
elsa77 Vandra med UCPA på Korsika Trekking 0
JohanDanielsson Snabba tips på resebyråer: vandra i alperna/Österrike Trekking 3
scheindel vandra på själland? Trekking 0
Minielk Vandra på Färöarna - snabba tips sökes! Trekking 4
kvasse Vandra på Island Trekking 10
LasseBergman Vandra på Olympen Grekland Trekking 1
pergit Vandra på Kretatips! Trekking 7
ceciliaw Vandra på Åland? Trekking 1
Per C vandra på Kreta Trekking 4
sjom Vandra på Sicilien Trekking 0
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.