Vandra med liten hund

Har ni någon erfarenhet av att ta med sig sin lilla hund , för vår del gäller det en chihuahua på vandring. Vad ska man tänka på osv. Tacksam för alla tips och råd.
 
"liten hund tar liten plats"
Rasen tillhör ju de allra minsta, men de ska väl inte behöva stanna hemma för det...
Pälskvaliten är väl inte direkt gjord för vintercamping men formatet gör att hunden mycket väl både kan och vill krypa ner i husses/ mattes sovsäck.
En tröja eller ett täcke passar också bra för att hålla värmen vid raster m.m.
När terrängen blir för besvärlig så är det en smidig hund att bära/hjälpa så varför inte köpa eller tillverka en "känguruväska" Typ en påse som man hänger runt nacken och kan då bära sin hund fram på magen eller bröstet (finns risk för att det blir en favoritplats för hunden)
za863775-m.jpg
 
Det är tänkt

att vi ska vandra på sommaren. Väskan där var ett bra tips, jag tänker även på insekterna, hur har det gått för era hundar? kan man smörja in dem eller är det olämpligt pga. förgiftning eller behövs det inte.
 
att vi ska vandra på sommaren. Väskan där var ett bra tips, jag tänker även på insekterna, hur har det gått för era hundar? kan man smörja in dem eller är det olämpligt pga. förgiftning eller behövs det inte.

Min borzoi har en del problem med myggen, och jag misstänker att chihuahuans päls inte är stort bättre skydd. Så länge man rör sig brukar det dock inte vara stort problem, och när ni stannar kan ni kanske dra på honom/henne nån t-shirt eller nåt?

Annars har du en tråd här som pratar myggmedel för hund och kommer med några hyfsat ogiftiga förslag: http://www.vinthund.net/forum/index.php/topic,7607.0.html.
 
Går utmärkt

Mina två japanska spetsar var med förra året. Gick alldeles utmärkt. Mygg var inga problem. Min ena skar sönder bägge baktassarna men med bred tyghäfta fungerade det. Tänk på vad du orkar bära ytterligare mot ryggsäck? Du måste ha hunden kopplad på många ställen. Jag hadde inte fixat att bära mina också. Broarna är lite otäcka fundera över hur du tänker lösa det för du kan behöva dina båda händer när det vajjar själv hadde jag sele på just broar. Mat dom äter betydligt mer än hemma och det är ngt man inte kan köpa. Det finns mkt vatten i bäckar och sankmarker. kan vara svårt när man är liten. Otäcka fåglar som attackerar hundarna finns det gått om. Men det är underbart om man bara tänker till lite innan.
 
Jag har varit på flera fjällvandringar med min 1,8kg chihuahua och det går hur bra som helst. Springer lätt en 8h per dag även obanat. Jag bär honom aldrig med undantaget för när vi går över broar i galler eller vid djupa vad där det är strömt.

Du behöver inte tänka på något annat än en med en stor hund behöver göra. Se till att hunden är tränad för uppgiften fysisk och det är praktiskt om den kan enkla kommandon som stanna och skickas både efter och innan du passerat området sedan är det smidigt om hunden är van vid att gå på höga spångar och vada/simma, iaf jag vill vid vad och spångar helst inte bära hunden, större fallrisk och ramlar man kan hunden skadas ordentligt. Sen glöm inte första hjälpen för skadade hundtassar, har aldrig behövt använda själv då min hund inte skaver sönder tassarna (liten och lätt är faktiskt en fördel) men risk finns alltid att de skär sönder tramdynan om det är vasst.

Ang mygg så använder jag MYGGA stift även på hunden.

Roligt med fler som tar med sina småhundar i fjällen, de kan de med.

228921_10150244730936156_589361155_8087641_4997426_n.jpg
 
Min cavalier king charles har varit med på en del turer över 3-4 nätter i varierad och bitvis jobbig terräng,Hon har ej haft problem med vare sej tassar eller insekter.Hon har lärt sej att ta vara på rasterna och sova när vi inte går.
Tycker det är värst om hon skulle bli helt genomblöt och lerig inför sovdags,då hon oftast sover under min dunjacka.
Funderar på att göra någon slags "nattsärk" så man skyddar ömtåliga dunplagg/säckartill nästa år.
 
Har nu hittat

webshoppar där jag ska köpa en Regnjacka till vovven :) Och fått tips om att man kan sy en sovsäck tilll jycken, själv tänker jag klippa av en gammal caravansäck som han får ligga i. Det ska bli jättespännande att ta med sig den lille, men man kanske får se upp för de elaka små lämmlarna för de har ju nästan samma storlek ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1
Laura_r Vandra i Italien-resesällskap?? Fjällvandring 3
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
fruluftsadam Vandra i Sösjöfjällen Fjällvandring 2
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.