Vandra med barn - Hjälp med allt :D

Tack för bra info och länkar, dessa ska läsas igenom :)

Och vi är nog redan områdets galningar så det är nog ingen som höjer på ögonbrynen om vi slår upp ett tält på baksidan ;)

Jo jag har funderat på Sälen-området, det är ju inte så många mil dit med bil för oss.

En annan sak som jag funderat på, är detta en dyr hobby att ha? Jag tänkte väl mest på utrustningen, där blir det väl en större kostnad i början, men om man vandrar fler gånger, blir det inte mest en kostnad för att ta sig hemifrån till vandringsleden och sedan maten? Eller finns det fler kostnader som jag inte räknat med?

Har fått flera leenden från grannarna när vi sovit i tält på tomten men när man förklarat tycker de att det är en jättespännande idé för barnen. Brukar sprida sig och någon natt senare är det någon (stackars?) förälder som sover på stolsdynor på altanen tillsammans med barnen.

Dyr hobby, tja. Finns många lika dyra. Kan tänka mig att det varierar. Jag började med jeans, gympadojor och ärvd ryggsäck, billig sovsäck från intersport och läckande regnställ. Dyrast var nog det lånade triangaköket. Blev helt såld efter den första vandringen (mellan Nikka och Kvikkjokk). Köpte sen stabila kängor och ryggsäck, skönare liggunderlag och ett regnställ som höll tätt. Dyraste utgiften var nog mitt älskade tält Niak från Hilleberg. Kostade 6000kr år 1999, en hiskelig summa. Men det vandrar jag med än, 16år senare! Kängorna finns kvar de med och min karrimor-ryggsäck släpper jag aldrig. Sen blev det en kostnadstopp när familjen växte, ett Kaitum-tält och två sovsäckar behövdes. Nu när vi ska ut så är det dyraste själva resan - hiskeligt dyrt att åka tåg!

Men prova innan ni köper -hyr! Eller köp begagnat. Eller låna.

Hur långt man kommer beror på så mycket. Dagsform toppen = nästan hur långt som helst, småhoppandes hela vägen. Dagsform kass = typ 20m till närmsta sten.

Har du frågor om mat så har jag som sagt en mycket kinkig liten herre som jag fått experimentera en hel del kring.

Har fått flera leenden från grannarna när vi sovit i tält på tomten men när man förklarat tycker de att det är en jättespännande idé för barnen. Brukar sprida sig och någon natt senare är det någon (stackars?) förälder som sover på stolsdynor på altanen tillsammans med barnen.

Dyr hobby, tja. Finns många lika dyra. Kan tänka mig att det varierar. Jag började med jeans, gympadojor och ärvd ryggsäck, billig sovsäck från intersport och läckande regnställ. Dyrast var nog det lånade triangaköket. Blev helt såld efter den första vandringen (mellan Nikka och Kvikkjokk). Köpte sen stabila kängor och ryggsäck, skönare liggunderlag och ett regnställ som höll tätt. Dyraste utgiften var nog mitt älskade tält Niak från Hilleberg. Kostade 6000kr år 1999, en hiskelig summa. Men det vandrar jag med än, 16år senare! Kängorna finns kvar de med och min karrimor-ryggsäck släpper jag aldrig. Sen blev det en kostnadstopp när familjen växte, ett Kaitum-tält och två sovsäckar behövdes. Nu när vi ska ut så är det dyraste själva resan - hiskeligt dyrt att åka tåg!

Men prova innan ni köper -hyr! Eller köp begagnat. Eller låna.

Hur långt man kommer beror på så mycket. Dagsform toppen = nästan hur långt som helst, småhoppandes hela vägen. Dagsform kass = typ 20m till närmsta sten.

Har du frågor om mat så har jag som sagt en mycket kinkig liten herre som jag fått experimentera en hel del kring.

Haha, jaa jag kan se mina grannar sovandes på altanerna med barnen i sommar, saker och ting brukar ju få någon sorts dominoeffekt här i området. En börjar grilla och sen nästa och nästa osv ;)

Men om jag inte tänker alldeles galet nu så är det väl utrustningen som är det dyra, men när den väl är inhandlad och man är nöjd med den så lär det väl egentligen bara vara resan till och från målet som kostar?

Är väldigt sugen på att vandra på Öland också. Med vårt bensinmonster till bil så skulle resan dit och hem kosta ca 2000 kr. Tycker inte det är farligt med tanke på att det skulle innebära 10 dagars semester för hela familjen. Och äta ska man ju även göra på hemmaplan också ;)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Då ni bor i Dalarna rekommenderar jag Grövelsjöfjällen, som är betydligt mer fjällnatur än Sälen. Vi tillbringade både sportlov och flera sommarveckor i just det området när våra barn var små.
Området är lättillgängligt med bil och bra parkeringsmöjligheter vid STF Grövelsjön, sjöstugan och Lövåsen som alla är bra utgångspunkter vandringar upp på kalfjället. Det går att gå både dagsturer (finns även en fin frågeslinga som mina barn gillade med start från STF fjällstation) eller ta med sig tältet för övernattning på fjället.

Då ni bor i Dalarna rekommenderar jag Grövelsjöfjällen, som är betydligt mer fjällnatur än Sälen. Vi tillbringade både sportlov och flera sommarveckor i just det området när våra barn var små.
Området är lättillgängligt med bil och bra parkeringsmöjligheter vid STF Grövelsjön, sjöstugan och Lövåsen som alla är bra utgångspunkter vandringar upp på kalfjället. Det går att gå både dagsturer (finns även en fin frågeslinga som mina barn gillade med start från STF fjällstation) eller ta med sig tältet för övernattning på fjället.

Jag kikade lite på Grövelsjön också, men hade gärna då tagit turen över gränsen till Norge. Men även de "korta" turerna verkade längre än de på Fulufjället (kan ha fel, har inte detaljstuderat kartorna ännu), och eftersom det är första gången barnen ska med på en längre tur än de är vana vid tänkte jag vara lite fegis och starta med en kortare
sväng för att se hur det går.

Vet inte om någon här kan svara på det, men hur gör ni som har hund med er när ni vandrar över riksgränser? Är det bara att gå emellan eller har ni papper med på vaccinationer, avmaskningar etc? Sambon har jobbat i Norge i många år och vi funderar faktiskt på att flytta dit permanent, och de kraven som ställs för att få ta med oss djuren över gränsen blir ju omöjliga att genomföra under en fjällvandring. Inte för att jag tror att tullen står där, men händer det något vill jag inte sitta med skägget i brevlådan.

Tror inte att du behöver oroa dig för att barnet går för långt om hon tycker det är kul och inte är alltför ledbruten efter, 1,2*åldern är väl ett riktmått vad *alla* ungar borde klara...

Tycker också att en rimlig upptrappning är
1. Tälta på tomten
2. Tälta en biltur bort vid nån sjö
3. Ta en tur på några dar på en närbelägen led/i närheten av nån stuga
4. Fjällen!

På så sätt inner man ju fixa alla småproblem i tid...

Om ni går på en torr led skulle jag lätt låta barnet ha joggingskor och sedan ta med gummistövlar/kängor + extrastrumpor. Går det så går det, och det är väldigt skönt att gå i lätta skor.

Vet inte om någon här kan svara på det, men hur gör ni som har hund med er när ni vandrar över riksgränser? Är det bara att gå emellan eller har ni papper med på vaccinationer, avmaskningar etc?

Hunden måste ha chip och du måste ha med hundpasset. Du måste ha avmaskat hunden några dagar innan du går över gränsen, eller två gånger de senaste 28 dagarna. Kolla tollvesenets hemsida så att detta stämmer. Däremot behöver du inte deklarera hunden när du kommer från Sverige.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips