Vandra med barn Abisko

--------------------------------------------------------------------------------

Hej
Någon som har bra tips till oss !!
Vi hade tänkt oss en vecka ute till fjälls,naturligtvis skall vi tälta.
Men rutten skall vara behaglig och som passar en liten tjej på 5 år.
Sen hade vi inte tänkt oss att gå några längre sträckor kanske fiska lite och
naturligtvis njuta av naturen till fjälls.

Jag är i samma situation inför sommaren! Jag gissar att turiststationen i Abisko kan lämna en del goda tips, men en tur jag själv funderat på är att ta liften upp på Njulla, hålla höjd västerut för att sedan gå ner till Kårsavaggestugan, därefter leden tillbaka till Abisko. Jag tänker mig att det skulle kunna brytas ner till kanske två-tre tältnätter och en natt i stuga, lugn vandring med många stopp och direktkontakt med kalfjället utan hiskeliga uppförsbackar?

Per

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag brukar i dessa sammanhang tjata om 1.2-regeln: barnen orkar gå 1.2 ggr sin egen ålder i km/dag, alltså 6 km/dag i ert fall. Stämmer förvånansvärt bra upp till ca 10-11 års ålder. Det ger en bra måttstock för planeringen.

Ja naturligtvis vi hade inte tänkt att vandra någon längre sträcka / dag
Utan det viktiga är att varaute i fjällmiljö med allt det innebär.
Har ganska bra erfarenhet i fjällmiljö ... men det jag är ute efter om någon
vandrat med barn i detta området några speciella smultronställen.

Barn i den åldern brukar hitta egna smultronställen man själv lätt passerar. Låt verkligheten o barnet upptäcka själv, egen lupp och kikare t ex.

Då det gäller Abisko så kan det alltså bli lite problem därför att man inte får tälta i nationalparken.

Ett alternativ är att ta linbanan upp på fjället och få en lagom tur om det är fint väder. Dock har flera av mina egna listigt uttänkta fjällturer med barnen gått i stöpet pga att vädret blev grinigt. Och det är när man planerar om som det plötsligt kan bli långt att gå.

Har ni övervägt Jämtland/Härjedalssfjällen? Möjligen är det lättare att lägga upp en rutt där som innehåller fler alternativ med korta etapper. Eller är det Abisko/Björkliden som gäller?

Jag är i samma situation inför sommaren! Jag gissar att turiststationen i Abisko kan lämna en del goda tips, men en tur jag själv funderat på är att ta liften upp på Njulla, hålla höjd västerut för att sedan gå ner till Kårsavaggestugan, därefter leden tillbaka till Abisko. Jag tänker mig att det skulle kunna brytas ner till kanske två-tre tältnätter och en natt i stuga, lugn vandring med många stopp och direktkontakt med kalfjället utan hiskeliga uppförsbackar?

Per

Det finns fina tältplatser utan trafik om man går över hängbron och fortstter några meter in i Korsavagge precis när man lämnat nationalparken.

/M

Björkliden...

Jag har vandrat tre gånger med små barn (3 - 8 år) från Björkliden. Både mot Låktatjåkka och upp väster om Njulla. Jag har resonerat så att bara vi tar oss upp på kalfjället så kan vi göra ett basläger där vi tycker det är fint. Barnen har roat sig väldigt bra och orken har inte varit något problem. Värre för föräldrarna som bär på all packning.

Vad gäller fiske i dessa delar av fjällen har jag dålig koll.

//Nils

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips