Vandra med 7 månaders

Hej!

Jag och min fru planerar att vandra med vår 10 kg tunga, 70 cm långa, 7 månaders dotter och funderar över alternativen bärstol (everest, plats för lite packning) på ryggen eller bärsele (ergobaby performance) på magen och packning på ryggen. Hon är stabil och har suttit utan stöd i flera månader och vi tänker att bärstolen är roligare för henne. Däremot faller ju en del packning bort från den som bär henne, så det är ju lite minus.

Det blir första gången vi vandrar med henne och det skulle vara intressant att höra lite tankar kring detta. Och eventuella allmänna tips kring att vandra med små barn tages så klart tacksamt emot också. :)
 
Hej!

Jag och min fru planerar att vandra med vår 10 kg tunga, 70 cm långa, 7 månaders dotter och funderar över alternativen bärstol (everest, plats för lite packning) på ryggen eller bärsele (ergobaby performance) på magen och packning på ryggen. Hon är stabil och har suttit utan stöd i flera månader och vi tänker att bärstolen är roligare för henne. Däremot faller ju en del packning bort från den som bär henne, så det är ju lite minus.

Det blir första gången vi vandrar med henne och det skulle vara intressant att höra lite tankar kring detta. Och eventuella allmänna tips kring att vandra med små barn tages så klart tacksamt emot också. :)

Vi gick på stugtur mellan Kebnekaise och Abisko med 10 månaders och hund. Jag bar med sele (Tula) och min fru med sjal. Den som bar barn hade en rätt rejäl midjeväska, den andra en ryggsäck, med bla 2,5 kg blöjor.

Förutom de ergonomiska fördelarna med för barnet med att sitta i sjal/sele så blir det varmare för barnet jämfört med bärstol. Vi har svårt att hitta ryggsäckar som sitter bra på båda, troligtvis samma problem med bärstol.

Vandring med bebis har diskuterats tidigare, tex här

https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=72116

Lycka till
Peter
 

Bilagor

  • IMG_6171_DxO800.jpg
    IMG_6171_DxO800.jpg
    253.5 KB · Visningar: 1,182
  • IMG_5651_DxO800.jpg
    IMG_5651_DxO800.jpg
    179.8 KB · Visningar: 1,179
Skippa bärstol - tyngpunkten hamnar för långt bak. Med bärsele, typ ergobaby som man även kan ha fram, så funkar det med en rygga...på ryggen.

Denna bilden hade aldrig blivit av med en bärstol (nej, ingen helikopter, ingen hjälp alls). Minstingen var 1 år 3 mån, vikt 13 kg. Sydtoppen:
 

Bilagor

  • IMGP4340.jpg
    IMGP4340.jpg
    47.5 KB · Visningar: 1,060
Jag har vandrat/tältat men hade tveklöst föredragit stugtur. Trots att vi har relativt väl viktoptimerade utrustningar; Lätt tält, dunsovsäckar till alla osv är det otroligt hur snabbt både vikten och volymen växer då det skall packas blöjor och annat för små freeloaders som vägrar bära.

Vi har använt en Norrøna bärstol som fungerat ypperligt. Fördelen med en stadig mes är att det går att hänga på en 25-30l ryggsäck och lite annat utanpå. Lite baktungt men ändå god komfort.
 
Jag bar mina barn i sjal eller sjalliknande sele tills de var knappa året och kröp ut själva :)
Gjorde en rätt lång ensamtur i Karpaterna, med tält och allt annat på ryggen och den yngsta dottern på magen i en sådan sele - då var hon var kring halvåret. Hon var ett perfekt mothåll till ryggsäcken, som vägde ca 8 kg. Det gick jättefint, just för att hon fortfarande var så liten. Hennes andel av packningen bestod mest av blöjor - hon fick plats i min sovsäck och innanför min regnjacka, och hennes mat var fortfarande färdiglagad, färdigvärmd och sterilförpackad :). Vi hade det mysigt bägge två med den täta kroppskontakten, hon kollade på stenar, blommor, kottar och skalbaggar, sov som en stock både ute på dagen och i tältet på natten, och grät inte en enda gång.
Jag hade "barnanpassat" turen genom att välja hyfsat varma, torra och myggfria berg, med mobiltäckning och fjällstugor på nära håll som backup.

Nästa år var det faktiskt svårare. Flickebarnet vägde 50% mer och hade betydligt fler egna åsikter om mat, sömn och nöjen :)
 
Tusen tack för tips, inspirerande bilder och erfarenheter. Vi är på väg emot Grövelsjön i detta nu, ser fram emot vår första tur med en liten! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanwhe Vandra med 2-3 månaders bebis Fjällvandring 11
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1
Laura_r Vandra i Italien-resesällskap?? Fjällvandring 3
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
fruluftsadam Vandra i Sösjöfjällen Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.