Vandra marathon på en dag i terräng!?

absolut inte

Använd inte Gymnastikskor under några omständigheter.

De är alldeles för mjuka, använder man för mjuka skor under en så lång och snabb vandring så är risken väldigt stor för att få blåsor på trampdynor och häl.

Vandringsskor/kängor är extra stela av just den anledningen.

Testa ett par Salomon XA Pro 3D Ultra 2 GTX (om du vill ha ett par väldigt bra skor att vandra i) det var dessa jag hade när jag gick min 11 mils vandring.
 
Det går att gå länge i ett långt pass om man är marschvan, har fötter och leder i ordning.
Antalet repetitioner under 42 km är betydligt mer än vad era normaltränade kroppar är vana vid.

Matraster är ett måste, lätta vandringsskor ger sannorlikt bättre grund än styva kängor.
Frekvent fotvård, strumbyten är bl a en av grunderna till framgång liksom bra pannben. Såhärårs kommer ni att behöva pannlampor o extrabatterier.

Marschhastighete kan vara mella 2,5 och 6 km/h, men nödvändiga raster och måltider kommer att sänka den verkliga hastigheten rejält.

Som nybörjare är distanserna intressanta, som vandrare är synintrycken och vad man kan läsa ut av terräng och karta oftast roligare. Skånelederna går i gammal kulturbyggd, läs på så att ni inte bara går förbi sevärdheterna.

Det finns en ro i dagsetapper på 17-25 km.

go tur
 
Tack för responsen!

Många har ju som ryggradsrespons att svara att det inte går att vandra i five fingers så de kommentarerna tar jag med ro. Jag har sprungit ett par terränglopp i five fingers i tuff terräng så det går utmärkt. Någon kommenterade hältrycket när man vandrar och det kan jag köpa, kanske blir ett par lätta vandringsskor istället. Kängor finns det inte en chans att jag använder här nere igen, när det behövs stegjärn plockar jag fram kängorna :)

Vikten jag räknade var inklusive vatten (4l), dvs minimal packning.
Vi kommer inte att stanna och laga mat.

Nu slänger jag in lite mer ved på brasan, jag kommer inte äta socker (sportdryck) utan jag kommer som vanligt att gå på fettförbränning men vid tävlingar toppar jag med LITE torkad frukt. Precis som med five fingers är det också omöjligt att prestera utan pasta och sportdryck (fast även om det är omöjligt så går det... konstigt det där :) )
 
Det går bra att gå på fett och frukt, gammal caravan standard.
Att inte ta rast och paus är att djävlan med kroppen. YMMV
Ser fram mot att läsa era erfarenheter.
go tur
 
Många har ju som ryggradsrespons att svara att det inte går att vandra i five fingers så de kommentarerna tar jag med ro. Jag har sprungit ett par terränglopp i five fingers i tuff terräng så det går utmärkt. Någon kommenterade hältrycket när man vandrar och det kan jag köpa, kanske blir ett par lätta vandringsskor istället. Kängor finns det inte en chans att jag använder här nere igen, när det behövs stegjärn plockar jag fram kängorna :)

Är man van att springa i Fivefingers eller till och med barfota så klarar man långa etapper på detta sätt. Men det är just det som är grejen - att springa. När man går blir det väldigt slitage på just häl så där tror jag du är klok som har ett par lätta skor som alternativ.

Jag går i Merrell´s multisport waterpro och de fungerar mycket bra. Dock kanske de kan vara lite kyliga om det är planerat att gå under sen höst. Är det torrt och fint är det nog ännu skönare att gå i ett par helt vanliga joggingskor.
 
Inga problem!

Har gått 4 mil 2 gånger. Ena gången gick vi på i ganska bra fart och ganska lätt terräng. Tog då drygt 8 timmar. Andra gången var i medelsvår terräng och i lugnare tempo med 2 längre matstopp samt 2 badstopp. Då tog det drygt 12 timmar.

Vätska....nja, drick ordentligt timmarna innan (och givetvis efteråt) så behöver du inte så mycket under själva vandringen.
 
Nu slänger jag in lite mer ved på brasan, jag kommer inte äta socker (sportdryck) utan jag kommer som vanligt att gå på fettförbränning men vid tävlingar toppar jag med LITE torkad frukt. Precis som med five fingers är det också omöjligt att prestera utan pasta och sportdryck (fast även om det är omöjligt så går det... konstigt det där :) )

Det är väl vettigt. Sportdryck och bars och sånt kör jag bara när jag cyklar lopp, då jag ligger på "högtryck" under lång tid. Då är det det enda som går ner (och går det inte ner så är det färdigcyklat!). Vid lägre ansträngningsgrad funkar det bättre med långsammare energi (även om jag kanske skulle satsa på mackor +riktig mat).
 
Mindre än en vecka kvar till start!

Mindre än en vecka kvar till start!

Mitt tänk är så här ungefär: det får göra ont och vara rejält jobbigt men om något dyker upp som ger lite mer långvariga skador typ löparknä eller någon spännande stressfraktur så bryter jag.

Fivefingers: Ett alternativ kan vara att stoppa en gelehälkil i skorna, tyvärr hinner jag inte testa konceptet så väl. (Detta är föresten ett bra övergångsalternativ från högklackat (typ Nike Air) till barfotastuk vid löpning) Det värsta att gå på är nylagd grusväg, dvs skarpa små stenar, det gör ont i trampdynan i längden.

Kyla och tunna skor: Jag har sprungit i -18 med tunna classic five fingers (30min). Vandrat har jag gjort ner till +4-5 grader med blöta fötter men på kvällen var det kallt och direkt när jag stannade behövde jag ta på mig varmare skor.

Vatten kommer nog räcka med 2 liter i ryggan sen ska det finnas påfyllningsmöjligheter på vägen. Här i skåne har vi smutsat ner de flesta vattendrag så att det inte går att dricka orenat vattnet från dessa.

Det som känns tuffast är att min kompis har överjävlig kondis och att han har rutin på långa fysiska utmaningar vilket innebär att jag kommer vara begränsande, aldrig roligt ;-( men jag ska nog ta med ett snöre så han kan dra mig vid behov :)
 
Att få vatten längs vägen brukar inte vara svårare än att fråga.
Efter att ha sprungit många långa orienteringar i tunnbottnade skor ställer ag mig tvekande inför "sko" valet men envar gör som de tror. YMMV
 
Kul :)! Ang fossingarna så skulle i vart fall undertecknad överväga att använda mer dämpade båtar. Att känna skarpt grus genom sulan känns som en obra förutsättning.

Lycka till :)

//J
 
Varför

Jag och en kompis tänkte vandra 42,2kilometer (42195m marathon) på skåneleden under en dag. Jag spånar lite på nedanstående, kommentera gärna om ni har några idéer. Jag kommer bära ca 5kg, (vatten, mat, ryggsäck, lätt förstärkningplagg)

Går det om man har lite halvskaplig grundkondis?
Vilken hastighet tror ni vi kan hålla om man aldrig joggar?
Ska man gå med eller utan stavar?
Jag tror inte vi kan gå snabbare än 12min/km dvs 5km/h vilket ger över 8 timmar vandringstid.
Hur mkt vatten behövs under dagen? (allt behöver kanske inte bäras)
På slät väg är det inga problem att hålla 7min per km men det sticker snabbt iväg när man pausar, tar av sig jacka osv.

Jag kommer gå i five fingers!

>>>>>>
Varför????
 
Inga kängor i Skåne? Förklara. Jag brukar vandra i Meindl Island Pro i de skånska skogarna. Bra dämpning och perfekta på hösten när det är lite lerigt.

FiveFingers rekommenderas inte. Gymnastikskor eller walking skor borde fungera men kan bli smutsiga.

Ett par Meindl Island Pro väger 1760 gram i storlek 8.

Ett par låga vandrarskor väger kanske 8-900 gram, ett par löpardojor 6-700. Lågt räknat väger kängorna alltså 800 gram mer än alternativen. I energiförbrukning skulle det motsvara 4 kg på ryggen. Jag brukar inte bry mig så mycket om detta (även om jag alltså numera använder ett par 900 grams Salomon i fjällen och Alperna) men på en så lång tur, i skaplig fart, betyder det nog en hel del. Höga skaft har väl sitt berättigande i brötig och fullkomligt obanad skogsterräng, och lägre skaft kan vara motiverade i brant terräng, som skydd för hälsenorna och deras fästen - och då räcker kängor i viktsklass 1-1.1 kg.
Men Skåneleden? Skulle den kräva kraftigare pjuck än branta alpstigar och steniga fjälleder?

Fast egentligen hör den diskussionen inte hit; det är uppenbart att TS tänker i en helt annan ände av spektret.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jacobin Att vandra i kulturlandskap Vandringsleder 64
såg Vandra rallarstigen mellan Gällevare och Porjus Vandringsleder 10
Lena1 Vandra som nybörjare, ensam - tips och inspiration önskas Vandringsleder 26
vandrarenDaniel Dags för "Vandra med andra" Vandringsleder 0
Söderhultarn Omberg runt - Östgötaleden Vandringsleder 3
apankullet Vandra för första gången - valt höga kusten Vandringsleder 8
såg Vandra mellan Årrenjarka och Kvikkjokk. Vandringsleder 2
Rune17 Vandra Kiruna-Gällivare Vandringsleder 4
Depay Vandra/fiska två dagar längs Berslagsleden/kilsbergen Vandringsleder 1
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
Hogang Vandra mellan Nässjö - Jönköping? Vandringsleder 0
fjällkängan vandra mln stugor Vandringsleder 3
Nosse Vandra 2-3 dagar själv, när det finns så mycket skrämmande folk? Vandringsleder 29
3barninaturen Vandra med barn i södra Sverige Vandringsleder 6
kletterdregg Vandra Höga kusten / Skuleskogen Vandringsleder 13
lisa88 Vandra i Europa Vandringsleder 1
Linnea123 Vandra nära Malmö Vandringsleder 8
Linneaa Vandra från Piteå till Luleå Vandringsleder 3
Eswal Vandra Höga Kustenleden Vandringsleder 2
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Vandringsleder 2
Tobbe C Vandra inlandsbanan Värmland - Dalarna Vandringsleder 6
Robox Vandra genom HELA Sverige Vandringsleder 8
Askel Vandra mellan Finland och Sverige Vandringsleder 1
Seblin99 Vandra och tälta i Skåne, med barn. Vandringsleder 1
Anki56 Vandra på Åland? Vandringsleder 2
Joakimlejon Ponera att jag vill vandra Göteborg - Luleå hur planerar jag resan? Vandringsleder 6
Lea262 Letar efter vandra-kompisar Vandringsleder 4
Elinpotatis Vandra i Jämtlandsfjällen Vandringsleder 10
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
makkan77 Var kan jag vandra och fiska Vandringsleder 0
MikaelHassel Vandra i Kloten, varg?? Vandringsleder 4
Barfoba Vandra från Dalarna till Skåne Vandringsleder 16
Jackiie Vandra Västerås-Stockholm möjligt utan omvägar? Vandringsleder 6
BjörnCalle Vandra Ed-Tresticklan Vandringsleder 5
sentimental22 Vandra Hallandsleden Vandringsleder 14
hjerner vandra på öland Vandringsleder 4
Hardrocker Vandra i Gyllbergen Vandringsleder 2
TheCoachMike Vandra på Skuleberget i oktober Vandringsleder 8
musse592 Vandra snålt, Into the wild style. Vandringsleder 6
SeñorCaca Vandra på Öland Vandringsleder 10
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Vandringsleder 2
solsol Vandra runt Vättern i sommar. Vandringsleder 3
Blåbär55 Vandra i västra götaland eller omkring liggande län Vandringsleder 13
ArLan Vandra i Valle Vandringsleder 2
UnderEnTarp Vandra i närheten av Markaryd? Vandringsleder 2
Gorrgel Vandra i Sverige (STF) Vandringsleder 4
kraftdjur_vargen Vandra kring hudiksvall. Tips på leder? Vandringsleder 4
Mamma till A Vandra i vättlefjäll med barn? Vandringsleder 1
olavroer Vandra ved havkanten Vandringsleder 4
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.