Vandra marathon på en dag i terräng!?

Jag och en kompis tänkte vandra 42,2kilometer (42195m marathon) på skåneleden under en dag. Jag spånar lite på nedanstående, kommentera gärna om ni har några idéer. Jag kommer bära ca 5kg, (vatten, mat, ryggsäck, lätt förstärkningplagg)

Går det om man har lite halvskaplig grundkondis?
Vilken hastighet tror ni vi kan hålla om man aldrig joggar?
Ska man gå med eller utan stavar?
Jag tror inte vi kan gå snabbare än 12min/km dvs 5km/h vilket ger över 8 timmar vandringstid.
Hur mkt vatten behövs under dagen? (allt behöver kanske inte bäras)
På slät väg är det inga problem att hålla 7min per km men det sticker snabbt iväg när man pausar, tar av sig jacka osv.

Jag kommer gå i five fingers!
 
Jag tror inte ni kommer kunna snitta mer än 3,5 km i timmen i terräng, så räkna med minst 12 timmars vandringstid. Ni kommer behöva minst 1 timmes matpaus i mitten men jag hade nog lagt in ytterligare en.

I somras gick jag Bohusleden mellan Kungälv och Uddevalla som är rejält kuperad. Misstänker ni inte har så mycket fjäll där nere i Skåne. Jag gick 40 km första dagen och 47 andra dagen. Kände mig inte speciellt vältränad inför den trippen utan det handlar mer om attityd.

Min kropp behöver 1 liter milen, och vid behaglig terränghastighet motsvarar det en 33 cl petflaska (jag föredrar den storleken av många anledningar) i timmen. Jag brukar ha två med mig som jag fyller vid lämpliga bäckar. När jag gick Bohusleden hade jag tält och sovsäck med mig och kom väl upp i ungefär 5 kilo precis som du tänkt dig.

När det gäller mat hade jag 8 stycken flapjacks, 1 påse jordnötter och 1 paket dextrosol. Första dagen åt jag frukost hemma, 3 flapjacks under dagen och påsen med jordnötter till kvällsmat. Andra dagen åt ytterligare 3 stycken flapjacks + dextrosolen under dagen och sedan middag på McDonalds i Uddevalla. Åt sedan ytterligare en flapjack till frukost innan jag tog bussen hem. Man behöver betydligt mindre energi än vad man tror utan det handlar mer om vätska och attityd för min del, men det behöver ni prova fram för att se vad som funkar för er.

Five fingers... ja... lycka till.
 
Starta tidigt. Jag tror också på 3.5 km/h i terräng (beroende på hur svår terräng, min referens är fjällterräng, ej Kungsleden). Det ger 12 timmar plus lunch-paus, vilket innebär att ni riskerar att behöva gå i mörker på slutet.
 
Vandringen i sig är nog inga problem men att göra den i Fivefingers tror jag blir slitigt som tusan. Jag springer en del i desamma men skulle inte ta dom på en sådan mastig vandring. Det sliter häl som bara den att gå långt och obanat med Fivefingers.

Lite pannben så kommer det gå bra. Men som sagt, kanske kan det vara en idé att välja ett par lätta skor att gå i istället.
 
Jag gick 39 km på Skåneleden en söndag i slutet av augusti. Sträckan var ungefär Vantalängan till Simrishamn. Jag startade omkring tio på förmiddagen och kom fram vid halv åtta på kvällen. Räknar man bort pauser (lunch i Haväng, kaffe i Kivik, paus på toppen av Stenshuvud) så blev hastigheten ungefär 5 km/timme.

Det kändes rejält i fötterna i slutet av vandringen så ett tips är att ha riktigt bra skor, tex kängor med grova sulor. FiveFingers rekommenderas inte alls!

Stavar gör det lättare att hålla tempot uppe.

Vattenåtgången beror mycket på hur varmt det är. Tänk på att många vattenpumpar etc är stängda längs Skåneleden under vinterhalvåret!
 
Visst går det. Medelhastigheten bestäms av deltagarnas mål och önskningar. Räkna med att dricka ofta och lite, ät lite och regelbundet. Utan raster kan ni klara det på dryga 6. Förutsätter nog vana vid längre promenader samt därtill hörande pannben. Inte säkert njutbart men njutning är subjektivt.

På 8 timmar hinner ni rasta då och då, och ta lite bilder. 12 timmar betyder lugnt tempo, mer mat och vätska eftersom längre tid.

...undertecknad tycker joggingskor/motsv. är funkis på dylika äventyr. Kängor ställer högre krav på förebyggande och löpande fotvård...

Lycka till :)

//J
 
Senast ändrad:
Jag tror inte 5 km/h är nåt problem i och med att det bara handlar om att bära på en dagpackning och det väl är en vandringsled? Det är ju inte direkt att gå i "terrängen". Visst, det är kanske inte asfalterad väg och jag har visserligen inte gått den aktuella leden, men de leder jag har gått har ju varit väl upptrampade stigar utan en massa rötter och stenar och grejer.

Om målet är att fixa det på vettig tid så lär det väl inte bli en timmes lunch utan mer troligt kortare raster med nåt lättare att äta?
 
Om man kan gå över 8 km/h på banad väg (jag klarar knappt 7) har man nog anatomiska förutsättningar för skaplig takt på banade skogsstigar. Med era förutsättningar
(om inte konditionen är helt vissen) skulle jag satsat på 5 km/h plus lite reserv plus en rejäl matpaus. Men ojämn terräng kan bromsa rätt bra om man inte är tränad för sådant, t ex orienterare.

Fivefingers? Mja, en bra och styv sula är nog lämpligt. Jag har gått lågland med joggingskor men blev väldigt skitig om fötterna så på en sådan här expedition skulle jag ta låga trekkingskor liknande dem jag använder i Alperna och fjällen, fast något lättare. Kängor diskuterar vi givetvis inte på låglandet.
 
Om man kan gå över 8 km/h på banad väg (jag klarar knappt 7) har man nog anatomiska förutsättningar för skaplig takt på banade skogsstigar. Med era förutsättningar
(om inte konditionen är helt vissen) skulle jag satsat på 5 km/h plus lite reserv plus en rejäl matpaus. Men ojämn terräng kan bromsa rätt bra om man inte är tränad för sådant, t ex orienterare.

Fivefingers? Mja, en bra och styv sula är nog lämpligt. Jag har gått lågland med joggingskor men blev väldigt skitig om fötterna så på en sådan här expedition skulle jag ta låga trekkingskor liknande dem jag använder i Alperna och fjällen, fast något lättare. Kängor diskuterar vi givetvis inte på låglandet.

Inga kängor i Skåne? Förklara. Jag brukar vandra i Meindl Island Pro i de skånska skogarna. Bra dämpning och perfekta på hösten när det är lite lerigt.

FiveFingers rekommenderas inte. Gymnastikskor eller walking skor borde fungera men kan bli smutsiga.
 
Lite tips

Jag gick Nikkaloukta -> Abisko det är 11 mil i stenig terräng på 28 h 30 min tyvärr ligger mellantiderna nedpackade i en flyttkartong just nu men.

Ordentliga skor/kängor är nästan ett måste om du ska gå lån långt och snabbt.
Jag hade 6 kg packning. Ni borde komma en bra bit därunder. Då jag hade viss obligatorisk utrustning.

Jag laddade ordentligt innan med Kolhydratpulver och åt endast bars & hällde i energidryckspulver i vattnet & när jag var trött så var det energidryckspulver med koffein. På 8 timmar klarar ni er också utan mat, det är bättre med en lättare ryggsäck.
Stavar ökar på hastigheten då man kan trycka ifrån och på så sätt få upp hastigheten de är också väldigt bra för att hålla en jämnare hastighet när man blir trött om man då trycker ifrån med samma kraft hela tiden håller man liknande tempo.

Men det är ett tufft tempo ni måste hålla. Jag hade tränat ganska ordentligt innan med dagliga 2,8 mils vandringar i väldigt högt tempo med packning i några veckor innan.
Pannben är nog det viktigaste att hålla samma tempo timme efter timme när hela kroppen bara skriker efter att få sitta ner.

Jag hoppas att ni klarar det.
Berätta gärna hur det gick
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jacobin Att vandra i kulturlandskap Vandringsleder 28
såg Vandra rallarstigen mellan Gällevare och Porjus Vandringsleder 10
Lena1 Vandra som nybörjare, ensam - tips och inspiration önskas Vandringsleder 26
vandrarenDaniel Dags för "Vandra med andra" Vandringsleder 0
Söderhultarn Omberg runt - Östgötaleden Vandringsleder 3
apankullet Vandra för första gången - valt höga kusten Vandringsleder 8
såg Vandra mellan Årrenjarka och Kvikkjokk. Vandringsleder 2
Rune17 Vandra Kiruna-Gällivare Vandringsleder 4
Depay Vandra/fiska två dagar längs Berslagsleden/kilsbergen Vandringsleder 1
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
Hogang Vandra mellan Nässjö - Jönköping? Vandringsleder 0
fjällkängan vandra mln stugor Vandringsleder 3
Nosse Vandra 2-3 dagar själv, när det finns så mycket skrämmande folk? Vandringsleder 29
3barninaturen Vandra med barn i södra Sverige Vandringsleder 6
kletterdregg Vandra Höga kusten / Skuleskogen Vandringsleder 13
lisa88 Vandra i Europa Vandringsleder 1
Linnea123 Vandra nära Malmö Vandringsleder 8
Linneaa Vandra från Piteå till Luleå Vandringsleder 3
Eswal Vandra Höga Kustenleden Vandringsleder 2
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Vandringsleder 2
Tobbe C Vandra inlandsbanan Värmland - Dalarna Vandringsleder 6
Robox Vandra genom HELA Sverige Vandringsleder 8
Askel Vandra mellan Finland och Sverige Vandringsleder 1
Seblin99 Vandra och tälta i Skåne, med barn. Vandringsleder 1
Anki56 Vandra på Åland? Vandringsleder 2
Joakimlejon Ponera att jag vill vandra Göteborg - Luleå hur planerar jag resan? Vandringsleder 6
Lea262 Letar efter vandra-kompisar Vandringsleder 4
Elinpotatis Vandra i Jämtlandsfjällen Vandringsleder 10
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
makkan77 Var kan jag vandra och fiska Vandringsleder 0
MikaelHassel Vandra i Kloten, varg?? Vandringsleder 4
Barfoba Vandra från Dalarna till Skåne Vandringsleder 16
Jackiie Vandra Västerås-Stockholm möjligt utan omvägar? Vandringsleder 6
BjörnCalle Vandra Ed-Tresticklan Vandringsleder 5
sentimental22 Vandra Hallandsleden Vandringsleder 14
hjerner vandra på öland Vandringsleder 4
Hardrocker Vandra i Gyllbergen Vandringsleder 2
TheCoachMike Vandra på Skuleberget i oktober Vandringsleder 8
musse592 Vandra snålt, Into the wild style. Vandringsleder 6
SeñorCaca Vandra på Öland Vandringsleder 10
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Vandringsleder 2
solsol Vandra runt Vättern i sommar. Vandringsleder 3
Blåbär55 Vandra i västra götaland eller omkring liggande län Vandringsleder 13
ArLan Vandra i Valle Vandringsleder 2
UnderEnTarp Vandra i närheten av Markaryd? Vandringsleder 2
Gorrgel Vandra i Sverige (STF) Vandringsleder 4
kraftdjur_vargen Vandra kring hudiksvall. Tips på leder? Vandringsleder 4
Mamma till A Vandra i vättlefjäll med barn? Vandringsleder 1
olavroer Vandra ved havkanten Vandringsleder 4
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.