Vandra låktatjåkka - kårsavagge

Hejsan!

Jag och mina bröder plus våran mamma planerar att fjällvandra i sommar, vi tänkte börja i Björkliden, gå till låktatjåkka (alternativt ta liften upp en bit), sova i stugan där sen gå till kårsavagge, sova en natt där och sen till abisko.

Någon som vet hur långt det är mellan låktatjåkka - kårsavagge, är det en bra dagsvandring? och hur lång tid tar det sen till abisko från kårsevagge? Vi är inte så vana vid att fjällvandra, det är därför vi kör light den här gången och sover i stugor, men vi är vana att vara ute i naturen annars.

Tacksam för svar!

/Stina

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

avslutad210712

Gäst
Rekommenderar att söka för exakt samma fråga är behandlad för någon månad sedan

avslutad210712

Gäst
Hejsan!

Jag och mina bröder plus våran mamma planerar att fjällvandra i sommar, vi tänkte börja i Björkliden, gå till låktatjåkka (alternativt ta liften upp en bit), sova i stugan där sen gå till kårsavagge, sova en natt där och sen till abisko.

Någon som vet hur långt det är mellan låktatjåkka - kårsavagge, är det en bra dagsvandring? och hur lång tid tar det sen till abisko från kårsevagge? Vi är inte så vana vid att fjällvandra, det är därför vi kör light den här gången och sover i stugor, men vi är vana att vara ute i naturen annars.

Tacksam för svar!

/Stina

Rätt länge sen jag var i Björkliden men finns det stolslift där eller menade Ni liften i Abisko?

Låktatjåkka - Kårsavagge är en lämplig dagsetapp och det finns tre vägar dit och jag tar dem från längst inifrån.

En fin vandring med en del uppför från Låktatjåkka. En kort brant nerfart efter den högsta sjön. Här kan man passa på och gå och titta ner mot Trollsjön om man vill det.

Den mittersta är utan några uppförslut men däremot är nergången i Kårsavagge en brant på 3-400 höjdmeter. Utsikten innan man börjar nerången är otroligt fin i bra väder. I regn vet jag inte om jag skulle vilja gå ner här eftersom hela sluttningen är gräsbeklädd och lär bli hal.

Den tredje som kommer ner ovanför Kårsavaggestugan går i en dal där det kan vara ont om sol om man går sent på dagen. En kort brant negång på stigen alldeles i början på nerstigningen.

Kårsavagge - Abisko går Ni på en dag utan större problem och det måste Ni såklart eftersom det inte finns någon stuga att övernatt i på vägen.

Om Ni tänker ta stolsliften upp från Abisko och går via Kåppartjåkka vindskydd så se till att Ni kan orientera. Blir det mulet/molnigt så är det inte helt lätt att hitta däruppe. Stötte på ett sällskap som hade gått vilse i dimman och var helt ute och virrade omkring.

Hej Stina.

1) Sträckan Låktatjåkkastugan-Gorsavaggestugan är 8-10 km beroende på vägval.

2) Hur lång tid det tar att vandra Gorsavagge-Abisko är förstås svårt att svara på. Sträckan är ungefär 15 km. Går ni stugtur och med lätt packning kanske det tar 4-5 timmar beroende på er ork.

3) Bästa vägen ner i Gorsavagge är lurig att svara på. Det beror delvis på er orienteringsförmåga. Det finns i huvudsak två alternativ:

a) 9-10 km. Vandra i princip rakt söderut från Låktatjåkka genom Guoblavagge och rakt ner i dalen. Denna väg är oledad i slutet, men det är lätt att hitta. Nedfarten är stiglös och brant, men underlaget är gräs. Ingen risk för ras. Närheten till Gorsajökeln gör denna nedfart intressant. Nackdel? Ont om vatten under själva nedfarten, men det går ju att åtgärda med en fylld vattenflaska.

b) 8-9 km. Ett par km efter stugan stiger man upp i öster genom Harpasset och sedan ner i Latnjavaggi. Jag vill inte påstå att denna väg är väl markerad, men det finns en del rösen/stigar att följa. Bitvis otydligt och kan definitivt vara knepigt vid dålig sikt. Fördelar: Man passerar forskningsstationen och kan få ett intressant samtal med någon personal. Tydlig stig ner för branten.

HåkanF

Björkliden-Låktatjåkka

Hej!
Det är några år sen jag var där men då gick det ingen lift uppför mot Låkta.
Säkrast kolla med personalen i Björkliden först.
Jag gick sommarleden men insåg att flertalet gick på vinterleden som var
genare..........kolla även upp detta innan ni ger Er iväg.
Kan gå bra men också vara blött. Sommarleden funkade fint med fin utsikt över
Träsket om man vände sig om.
Glöm ej att boka i Låkta, annars kan det bli knepigt att få plats, stället är med all rätt
poppis.
Innan frukost hinner man upp på Låktas topp och har därifrån en fin utsikt både mot Keb. och mot
Norge vid fint väder.
Nedfarterna mot Kårsavagge: Har bara erfarenhet av Latjnavagge och det funkade fint men
man får se upp så man kommer i rätt nedfart. Någon brant passage på slutet men ingen direkt svårighet.
Kårsavagge-Abisko är lättgånget.
Hela området är väldigt fint och rekommenderas varmt!
Lycka till
Yvonne.

Hej igen, tack för alla utförliga svar!

Skriver fran ett tyskt tangetbord, sa har ä och ö, men tyvärr inga å:n.

Det där med stolsliften har jag nog blandat ihop var den gick ifran, laste nan som tipsade om det men det är nog fran Abisko som ni sager! Da tar vi nog antingen taget till lakta-stationen eller gar fran bjorkliden. Vi tankte sova dar en natt och borja pa morgonen.

Annars verkar det ju vara en bra plan for en light-rutt, far se vilken led det blir till Karsevagge, men alla verkar ju fungera bra. Vi ar alla ganska hurtiga sa det ska inte vara nagra problem alls att ga dom sträckorna.

Tack igen för alla svar, da ar det bara att boka stugor!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips