Vandra i Sarek - var ska man starta, och vilka är era bästa tips?

Intressant fråga, som förstås kan problematiseras en del. Jag har drällt en del i området och gått alla de nämnda vägarna och några till.
Först vill jag hålla med en föregående om att absolut bästa plats att avsluta är Saltoluokta. All civilisations välsignelse på en gång: öl, bastu, middag på restaurang och säng under tak. Tvåa bland mål är Kvikkjokk. På båda ställena kommer man oundvikligen i slang med andra vandrare och kan skryta hejdlöst med sin bedrift (utom de gånger då det hela inte riktigt genomförts som tänkt...).
De fyra startplatsera, plus Sitoälvsbron har jag använt, både som start och mål. Hur man värderar dem beror i mitt fall mest på att jag vill upp på kalfjäll, att vandra på markerad led i skog kan jag göra hemma.
Då blir Suorva ett bra val. Ingen båt eller helikopter, och bara några kilometer till kalfjället. Orösad vildmark direkt. Ritsem betyder båt/helikopter och ett par mil Padjelantaled i skog till trädgränsen. Ganska fin vandring visserligen, men inte vad sarekvandraren längtar till. Detsamma gäller Kvikkjokk - lång vandring i skog på flerfilig Kungsled och över sankmarker. Saltoluokta som start är bra, om man inte tänkt sig spara det för målgången. Man når kalfjäll ganska snart, men gränsen till Sarek är längre bort, om man nu bryr sig om den formaliteten. De flesta väljer lång båtskjuts på antingen Pietsaure eller Sitojaure. Via Pietsaure har jag inte gjort, men via Kungsleden och Sitojaure ett par gånger. Då kommer man ganska genast in i Basstavagge och äventyret börjar. Alla dessa fyra nås med allmänna kommunikationer.
Sitoälvsbron är ytterligare ett alternativ. Dit kommer man inte med buss, i princip bara med egen bil. Men jag har faktiskt lyckats lifta både dit och därifrån. Då bör man kanske vara ensam och inte ha några tider att passa. Men där är en parkering med typiskt några tiotal bilar, så man kan vänta in sitt offer...
Cykelvägen, som den kallas, från parkeringen fram till Laitaure är tio km spikrak skogsväg. Ren transportsträcka. Vidare sex km led genom skog, eller båtskjuts. Om man inte prickar in en båtskjuts är det alltså bara att gå. Man kommer till Aktse, som ju är trevligt, med en särskilt bra bastu. Gränsen till Sarek är nära. Många tar sedan Rapadalen som jag undvikit eftersom jag gillar fjäll mer än skog.
Slutligen ett alternativ till, som jag tyvärr aldrig kommer att få uppleva: helikopter till Staloluokta och därifrån marsch rakt österut, norr om Alajaure till Alkavare kapell och in i Alkavagge. På vägen passerar man nära Sveriges Otillgänglighetspunkt. Bara det!
Jag var på väg i detta alternativ för några år sedan man fick problem med en gamma fotskada och måste hålla mig lite mindre otillgänglig, på Padjelantaleden. Sedan dess har jag strikt förbud utfärdat av barn och barnbarn att alls lämna trafikerade leder.

Senast ändrad:
Ja vart ska man starta? För mig startar upplevelsen av Sarek där jag korsar dess gräns, oavsett var, eller vart jag kommer ifrån.
Allt handlar om vad jag vill uppleva, vill jag uppleva flora/fauna, bestiga toppar, elr bara va ett med naturen!
Varför avsluta i Staloluokta med en öl mm?
Det mäktigaste vore ju att när man passerat ut ur Sarek, vända blicken tillbaka, kyla ner sin öl i närmsta jokk, (kan även vara alkoholfritt) lyfta blicken och bara avsluta turen med ...
Tack Sarek för allt du gav mig.

Då blir Suorva ett bra val. Ingen båt eller helikopter, och bara några kilometer till kalfjället. Orösad vildmark direkt.
Har avslutat där en gång, säkert 35 år sedan...vi gick runt Ähpar. Minnet från när Basstavágge öppnade upp sig när vi kom från Rinim och rundade Dágartjåhkkå glömmer jag aldrig.

Jag slår ett slag för Kvikkjokk.

Från Kvikkjokk kan man ta sig in via: Prinskullen, Tarradalen/Njunjes (söderifrån med båtskjuts), Darreluoppal (med helikopter), Pårekslätten (helt till fots) eller kungsleden mot Aktse.
Man hinner utan problem hela vägen upp till Algavagge, Njoastsovagge, Luohttolahko, och man når alla "bakgator" kring och i Pårtemassivet under en "normallång" sarektur.
Massor med valmöjligheter för både nybörjare och expert.
Det är inte heller några problem att lägga turen så att man återvänder till Kvikkjokk, vilket kan underlätta logistiken en hel del.

Bussförbindelserna till Kvikkjokk existerar, men i och med att det är relativt nära från Jokkmokk så går det även att lösa med hyrbil eller taxi (om man är ett gäng).

Kvikkjokk i sig är dock ingen jätteupplevelse. Där vinner ju Saltoluokta stort.

Sant att Kvikkjokk ger åtskilliga alternativ. Om jag får lägga mig i med lite mer detaljer om dem, intressanta för nybörjaren så är det förutom att anmarschen ju är ganska lång, en del annat att veta.
Padelantaleden genom Tarradalen kan leda till Sarek men förutom att det blir några mil till Tarraluoppal, där gränsen går, så blir det ett par mil ytterligare till någon rimlig väg mot Sareks centrala delar (Njåtjosvagge, Sarvesvagge, Alkavagge). Hela turen blir alltså extra lång. Kul att veta kan också vara att Tarradalen sägs vara Sveriges björntätaste område. När man ligger i sitt tält och hör det knaka i buskarna vet man vad det är...
Sist jag valde den vägen tog jag faktiskt helikopter till Tarraluoppal. Då landar man tio meter från Sarek, men har alltså ändå en bit innan man riktigt är inne. Men den kombinationen är ett bra alternativ.
Alternativet över Prinskullen - och vidare över Vallevagge - är väldigt trevlig. Förutom att den inte heller direkt leder till Sarek. Man går då i själva verket på det som kallas Präststigen och den går till Alkavare kapell. Sex mil om man går ända dit, innan man kanske börjar gå i riktiga Sarek. Som separat projekt dock rekommendabelt. Jag såg ungefär en människa om dagen när jag gick Präststigen häromåret. Men nu var det ju sarekattacker det skulle handla om.
Värt att veta om man ändå tar den vägen är att den ju börjar med fyrahundra branta höjdmeter genom skog, med full startpackning. När man når trädgränsen och svetten rinner och vattenflaskan är tom har man gjort bort sig. Sista bäck är halvvägs nere i skogen och nästa vatten är en mil till. Ytterligare några kilo vatten måste bäras med! Ta norra sidan av rengärdet på Vallevarre. Stigen delar sig och de som gått södra sidan (däribland jag) har fått anledning att ångra sig.
En variant till i denna riktning är den lilla dalen norrut från Njunjes. Den har jag faktiskt gått. Det var ingen bra idé.
Kungsleden norrut från Kvikkjokk är mest normala väg mot Sarek. Ta av mot Pårek och fall i trans inför Pårtemassivet. Men många granar är det innan dess.
Alternativt kan man fortsätta Kungsleden, som ju går en bit just innanför Sareks gräns efter ytterligare ett par mil. När man kommit ovanför trädgränsen kan man lämna leden ut på Ivarlako. Det är inte riktigt kul. Videbälten och sankmark gör att man lätt kör fast och måste ta omvägar. En gång har jag gjort det och sedan avstått. Viktigt är att sikta på bron över Gådokjåhkå. Att vada den är en känd dödsfälla.

Det är sant. Det är upp till två dagar till fots att nå parkgränsen från Kvikkjokk.

Men det är ju också lite av en filosofisk fråga. Räknas en Sarektur från det att man når parkgränsen, eller räknas Sarekturen från start även om två av tio dagar går åt att nå parkgränsen?

Bra att komma ihåg vattnet på vägen upp till Prinskullen, även om jag inte kan minnas att det var en hel mil till nästa vattenhål.

Det är sant. Det är upp till två dagar till fots att nå parkgränsen från Kvikkjokk.

Men det är ju också lite av en filosofisk fråga. Räknas en Sarektur från det att man når parkgränsen, eller räknas Sarekturen från start även om två av tio dagar går åt att nå parkgränsen?

Bra att komma ihåg vattnet på vägen upp till Prinskullen, även om jag inte kan minnas att det var en hel mil till nästa vattenhål.
Går man mot Pårtemassivet blir det ju inte så långt till Sarek. Dryga milen kanske om man går väster om Stuor-Dahta

Räknas en Sarektur från det att man når parkgränsen, eller räknas Sarekturen från start även om två av tio dagar går åt att nå parkgränsen?
Hmmm, räknas.
Någonstans börjar man och det kan vara kort eller lång anmarsch.
Det är väl upp till dig tänker jag.
Jag har gjort en Sarektur som började i Sulitielma i Norge. Passerade Padjelanta nationalpark på vägen.
Räknas.,.som sagt.

Min första Sarektur var helt oplanerad. Jag kom till Stalo efter att ha gått runt i södra Padjelanta mest oledad. Skulle köpa mat och kom i samspråk med två killar. De undrade vilken väg de skulle ta. Jag tipsade lite och sedan kom på tal orientering. Året innan var jag väster om Virihaure och där är det en riktigt utmaning att hitta ut. Men då pekar en av kilarna på sin kamrat och säger: ” Han var i Sarek”, dvs då klarar man allt. Jag blev lite smått förbannat, köpte mat och drog till Sarek. Innan undvek jag gå dit då alla bli helt till sig när de pratar om Sarek. Men det var fint så jag gjorde tre turer till.
Jag tycker att från Stalo är en bra väg att gå till Duotar och sedan välja vilken väg in man vill ta. Jag tycker att det är riktigt fint gå söderut längst gränsen mellan Padjelanta och Sarek och sedan genom Njoatsosvagge och till Kvikkjokk. Ganska enkel och mycket vacker första tur. Och man behöver inte vänta i 20 år, gå bara.

Hm... min subjektiva lista, utan inbördes ordning.

Kvikkjokk
Utmärkt logistik som startplats. Länstrafiken till Kvikkjokk är betydligt billigare än bussen mot Ritsem. Önskar bara att de hade bättre möjligheter att lämna en väska med civilt ombyte mm. Öppnar upp för varianter via Pårte eller präststigen.
Inte lika mysigt som Salto att avsluta på, men bättre än RItsem. Ska du ta nattåget söderut får du räkna med att spendera några timmar i metropolen Murjek...

Ritsem
Bästa starten imho. Även om det är lite transportsträcka till treparksmötet (eller vilken väg man nu tar) så har du Akka i blickfånget från start.
Att avsluta här är väl inte lika kul, men du kan åtminstone köpa en glass och vila föttern i väntan på bussen.

Suorva
Nej det är inte kul att starta sin vandring över ett jord-och-betongmonster, men här har du kortaste transportsträckan till "riktiga" Sarek.
Att avsluta här skulle väl inte vara någon höjdare, åtminstone inte om du inte har bil parkerad.

Saltoloukta
Mysig avslutning. Däremot gillar jag inte att starta här. Fyrhjulingsspår överallt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
cybiont Vandra Sarek till Bodø Fjällvandring 3
moa_k40 Vandra Sarek utan stora vad? Fjällvandring 7
mahlberger Vandra i sarek fem dagar Fjällvandring 17
bensson När vandra i Sarek? Fjällvandring 13
nickeB Vandra i Sarek Fjällvandring 10
Jonas Y Vandra i Sarek Fjällvandring 21
ansc09 När vandra i Sarek? Fjällvandring 2
Ann-Cha När är det bäst att vandra i Sarek? Fjällvandring 9
nellyastrom Tips på berg/ leder på Lofoten? Fjällvandring 4
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 3
Preskinn Erfarenheter av Haglöfs "Vandra" skalbyxor vs L.I.M. Critus ? Fjällvandring 14
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 86
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg