Vandra i Sarek - var ska man starta, och vilka är era bästa tips?

Håller helt med vaidor i tidigare inlägg, start/slutpunkten beror helt på vad du vill se och den planering du lagt upp för just den aktuella turen. Jag har startat/slutat vid alla dessa fem punkter på olika vandringar, för mig är de mer en del av transportsträckan.

Tack för din fråga @pooll och det är lika bra att förtydliga hur jag menar.

Leden som går igenom Sarek är Kungsleden, och den börjar egentligen i Hemmavan och slutar i Abisko i norr. Från Kvikkjokk, precis söder om Sarek, går leden norrut och precis innan den går in i själva nationalparken så finns STF Pårte Fjällstuga som man kan sova i. Man kan även sova i STF Kvikkjokk Fjällstation innan man börjar vandringen, eller för all del avslutar vandringen. Kvikkjokk är också utanför nationalparken.
Kungsleden fortsätter från Pårtestugan norrut, och nästa stuga att sova i, även det utanför nationalparken, är STF Aktse Fjällstuga.

Den andra leden, även den utanför Sareks nationalpark, är Padjelantaleden, och den går igenom en liten del av nationalparken i söder, och man kan sova i Darreluopal som drivs av Badjelánnda Laponia Turism (BLT). Leden fortsätter norrut och man kan sova i Gisuris (BLT), precis utanför nationalparken, och även en bit norrut på leden i STF Akka Fjällstuga.

När man vandrar i Sarek så är det oftast dessa stugor som avses, och de ligger mycket riktigt utanför Sareks nationalpark. Det var bra att du påpekade det @pooll.

Vandrar man Kungsleden möter man många andra, och den riktiga friheten (om man nu kan säga så) infinner sig när man kliver av leden och går obanat. Att tälta är det som gäller i Sarek skulle jag vilja säga. Det finns upptrampade stigar i Sarek, men man kan lika gärna följa dit näsan pekar och ha koll på kartan.
Alltså. Tråden handlar enbart om Sarek, inte Kungsleden, inte Padjelanta. Sarek, Totteman. Kan du hålla dig till ämnet?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vandringen till/från Kvikkjokk är inte så kul tycker jag, så det är den enda av de listade som jag undviker för vandring. Men det är en helt OK flygplats för att ta sig till bättre startpunkter, som Darreluoppal eller Låtptåvagge.

Alltså. Tråden handlar enbart om Sarek, inte Kungsleden, inte Padjelanta. Sarek, Totteman. Kan du hålla dig till ämnet?
Ja, ok då. Jag menade bara att man kommer till Sarek via Kungsleden, liksom via Padjelantaleden.

Jag utvecklade bara det hela, så att de som inte känner till Sarek på ett bättre sätt kunde få en bild av Sarek.

Hur som helst så har jag sagt det mesta om det runt omkring Sarek...Tips och specifika pärlor får var och en själv hitta i nationalparken. De är många...

Ursäkta då...

Vandringen till/från Kvikkjokk är inte så kul tycker jag, så det är den enda av de listade som jag undviker för vandring. Men det är en helt OK flygplats för att ta sig till bättre startpunkter, som Darreluoppal eller Låtptåvagge.
Gillar du Låptåvagge? Jag var där i somras och tyckte det var vansinnigt jobbigt med så stenig terräng

Vad är det som är så bra med Saltoluokta, att just avsluta där ????
Det är ffa väldigt fint där och finns butik, restaurang, bastu. Man kan åka på semester och bara hänga därikring en vecka utan problem. Hyra kajak kan man också, och göra dagsutflykter. Ritsem är inte lika fint men finns ju det mesta man behöver, bastu kommer jag inte ihåg, men borde finnas. I kvikkjokk har jag aldrig varit.

Gillar du Låptåvagge? Jag var där i somras och tyckte det var vansinnigt jobbigt med så stenig terräng
Jag gillar övre Njoatsosvagge, och ett lätt vad följt av en knapp km av måttligt stenig terräng innan marken blir bättre kring Goabrekjavrasj tycker jag är en helt OK approach in i Sarek. Det är med en helikopterlandning just utanför parkgränsen, som berskrivet i https://www.utsidan.se/blogs/bees/ett-litet-hjarta-i-sarek.htm

Jag har starkare minnen om stenelände längs kungsleden nära Kvikkjokk.

Jag har inte heller testat gå in från Staloluokta än, det är ju en bit att gå men å andra sidan inte en ren transportsträcka i myggig skog.

Jag gillar övre Njoatsosvagge, och ett lätt vad följt av en knapp km av måttligt stenig terräng innan marken blir bättre kring Goabrekjavrasj tycker jag är en helt OK approach in i Sarek. Det är med en helikopterlandning just utanför parkgränsen, som berskrivet i https://www.utsidan.se/blogs/bees/ett-litet-hjarta-i-sarek.htm

Jag har starkare minnen om stenelände längs kungsleden nära Kvikkjokk.

Jag har inte heller testat gå in från Staloluokta än, det är ju en bit att gå men å andra sidan inte en ren transportsträcka i myggig skog.
Ok. Men då kom du söderifrån om jag förstår dig rätt. Jag gick längst Låptåvakkjávrre norrifrån. Det är betydligt mindre sten i södra änden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips