Vandra i Norge, medlem i STF?

Jag planerar att åka till Jotunheimen i Norge i sommar och och vandra en vecka. Är det någon som vet om man får rabatt på boende där ifall man är medlem i STF?
 
DNT och STF samarbetar, dvs du har som STF medlem samma priser och villkor som DNT medlem. Du kan även beställa ut en DNT nyckel för obemannade stugor. Ta bara med dig STF medlemskortet.
 
Privata hytter i Jotunheimen

gav bara rabatt till DNT-medlemmar när vi gick där för ett antal år sedan. Värt att kolla upp innan resan.
 
Förr var det samma pris för STF medlemmar och DNT men förra året såg jag att de hade ändrat lite. STF medlemmar får betala lite mer än DNT medlemmar, inte så mycket mer vad jag minns. Men det är iaf mycket billigare än i de svenska stugorna.
I Jotunheimen gick det att använda varan STF kort utan problem i alla stugor, fick samma rabatt som DNT medlemmar. Men det är 5år sedan.
Mvh.
Veni
 
+ de galna norska priserna så är det klart värt att ta med STF kortet.

Men det är iaf mycket billigare än i de svenska stugorna.

Jeg er enig med veni, og skjønner ikke hvordan plaskdaja kan kritisere de norske prisene, som når det gjelder hytteovernattinger er mye lavere enn de svenske. For noen år siden sjekket jeg det grundig, og da var norsk pris det halve av svensk pris.

En annen sak kommer jo i tillegg og det er at det er ganske utrolig at DNT gir så stor rabatt til STF medlemmer. Når man tenker på at det finnes 450 hytter i Norge hvor STF medlemmer får rabatt og bare 50 hytter i Sverige hvor DNT medlemmer får tilsvarende rabatt.
 
Bra synpunkt då många hytter i just Jotunheimen är privata, det är bara Gjendebu och Glitterheim av de stora betjänta hytterna som tillhör DNT. Bumpar en gammal tråd i ämnet:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=207297

Gjendesheim är nog inte så liten, precis - jag gissar rentav störst. Sen finns ju Skogadalsbøen.
Fondsbu ägs, vad jag vet,av Fondsfinans ASA men drivs av DNT.

Men vem bryr sig om hytter? I fjällen är tält det naturliga.
 
Jeg er enig med veni, og skjønner ikke hvordan plaskdaja kan kritisere de norske prisene, som når det gjelder hytteovernattinger er mye lavere enn de svenske. For noen år siden sjekket jeg det grundig, og da var norsk pris det halve av svensk pris.

En annen sak kommer jo i tillegg og det er at det er ganske utrolig at DNT gir så stor rabatt til STF medlemmer. Når man tenker på at det finnes 450 hytter i Norge hvor STF medlemmer får rabatt og bare 50 hytter i Sverige hvor DNT medlemmer får tilsvarende rabatt.

Helt enig med deg. Kompisens äldsta son med ett gäng från plugget ville testa fjällvandring, men priserna i Stf-stugorna går inte ihop med studentekonomi. Verkar som att Stf numera riktar in sig mer på att sälja upplevelser än att främja tillgång till naturen...medan Dnt är mer trogna sitt uppdrag.

Får väl rekommendera kompisens son att lägga rutterna på norska sidan istället, maten kan de ju köpa här ;)...

//J
 
Helt enig med deg. Kompisens äldsta son med ett gäng från plugget ville testa fjällvandring, men priserna i Stf-stugorna går inte ihop med studentekonomi. Verkar som att Stf numera riktar in sig mer på att sälja upplevelser än att främja tillgång till naturen...medan Dnt är mer trogna sitt uppdrag.

Får väl rekommendera kompisens son att lägga rutterna på norska sidan istället, maten kan de ju köpa här ;)...

//J


Jag misstänker att en viktig skillnad mellan Sverige och Norge består i donationer och subventioner.
En hel del norska stugor har tillkommit tack vare donationer från Olav Thon eller F Arentz' legat.
Olavsbu är ocså en donation, glömt givarens namn.

Efter jag vandrat i Saltfjellet och Sulitjelma 1998 hälsade jag på Elin Andreassen
som arbetade på fylkesadministrsjonen i Bodø och var aktiv i BOT. Jag frågade henne hur BOT finansierat alla de fina ubetjente hyttene och svaret var "tippemidler". Vet inte om något motsvarande finns i Sverige. Annars har jag vl ett intryck av att svenska fjällstationer inte är så där vansinnigt väl organiserade. Jag kan också tänka mig att de är dyrare att driva eftersom de överlag ligger längre från civilisationen. Det är väl också en del av förklaringen till att vi har så många permanenta vinterleder i Sverige, medan norrmännen ruskmarkerar sina.
 
Jeg er enig med veni, og skjønner ikke hvordan plaskdaja kan kritisere de norske prisene, som når det gjelder hytteovernattinger er mye lavere enn de svenske. For noen år siden sjekket jeg det grundig, og da var norsk pris det halve av svensk pris.

En annen sak kommer jo i tillegg og det er at det er ganske utrolig at DNT gir så stor rabatt til STF medlemmer. Når man tenker på at det finnes 450 hytter i Norge hvor STF medlemmer får rabatt og bare 50 hytter i Sverige hvor DNT medlemmer får tilsvarende rabatt.

Om det upprör dig mycket får du väl driva kampanj genom BOT eller var du nu är medlem. Jag gissar att rabatten finns därför att den lönar sig och jag har lite svårt att förstå varför just antalet hytter är så intressant. Intressantare vore möjligen antalet besök. Jag tror förstås att svenskar, i den mån de går hytte til hytte - nästan alla svenskar jag mött har gått med tält - håller sig till ett rätt litet antal områden, säg, Jotunheimen, Dovrefjell, Trollheimen och Hardangervidda. Och i norr möjligen Narvikfjellene och Okstindan. Hur många av de där 450 hyttene är genuina fjällstugor?


Man kan ju jämföra med kontinenten där flera alpföreningar har ömsisidiga rabattavtal.
De stora är SAC (152 stugor), CAI (433 samt 224 bivacchi fissi), CAF (127), OeAV (238)
och DAV (332, varav rätt många i Österrike och en i Schweiz).
Vidare omfattas ett antal mindre
föreningar, bl a en italiensk (minns inte namnet) med hela sin verksamhet i Sydtyrolen.
Ja, ett par spanska föreningar (med verksamhet i Pyreneerna) omfattas också.
Jag känner inte till någon diskussion om disproportionerna i detta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Dr manne Vill du åka MC och vandra i Norge? Fjällvandring 0
sofiah Vandra i Norge v 31 med barn/ungdomar - tips önskas Fjällvandring 0
wistrom Tips. Vandra Sverige till Norge (och havet) Fjällvandring 3
bouic Vandra i Norge med barn? Fjällvandring 2
Stordrulen Vandra i Norge Fjällvandring 9
shadowfire Vandra i Norge Fjällvandring 20
lianozovo Vandra i Norge Fjällvandring 1
Igelkotte Vandra från Kebnemassivet till Norge - frågor: Fjällvandring 32
Mopsy Vandra i Norge Fjällvandring 3
Gaion Var vandra i Norge?? Fjällvandring 20
diamondsutra Vandra i Norge + möta lite människor Fjällvandring 2
Charlotte_L Vandra i Norge Fjällvandring 6
lindao vandra + norge + sommar + sällskap? Fjällvandring 0
i96matgu Vart i Norge skall man vandra? Fjällvandring 12
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...