Vandra i Jeans?

Kollar man bilder från när fjällvandring var en folksport, dvs 70-talet, så gick alla i jeans och stövlar. Så nog går det. Jag avskyr dock jeans ute, finns inget så stelt och kallt som ett par regnvåta jeans, och inte torkar de heller. Det finns billiga syntetbyxor om du inte vill lägga en förmögenhet på ett par Fjällräven.
 
Jag vill också vara med och tycka! Min första vandring gick jag i jeans, och det gick jättebra ända tills de blev blöta av att gå genom regnvåta videsnår. Det tog LÅÅÅÅNG tid innan de torkade (om de nu hann göra det alls!). DÅ bestämde jag mig för att det var sista gången! Men så länge det är torrt ute är det inget fel på dem alls.
 
Jag går, tvärtemot alla pryltrådar på utsidan, omkring i ett par M59-byxor. Och jag har inte dött än :)

Fördelar mot jeans:
+Fler och bättre fickor (benfickor)
+Torkar snabbare (tunnare tyg)
+Skönare (lösare passform, lättare att röra sig i dem)
+Tåligare (praktiskt taget outslitliga, skulle förmodligen överleva ett kärnvapenkrig..)
+Billigare (hittas för en hundralapp på närmaste överskottslager*)

* Med reservation för att alla mob-förråd med M59-uniformer redan blivit sålda, då får du lägga till en hundring till för ett par nya..
 
Vandra i jeans???!!! NEEEEJTACK!!!!!!!!!!!!!!!

Obekvämt, torkar långsamt, tungt, klumpigt... ett par fjällrävenbyxor klarar nästan en hel dags regn utan att bli genomblöt, men bara nästan...(se mitt blogginlägg "Högtryck på skåneleden")

Hade nog jeans min allra första fjällvandring, för jag inte hade råd att köpa något annat för mer än trettio år sen, ung och arbetslös.
Träningsoverallsbyxor måste vara otroligt mycket bättre eller nån lågprisvariant på vandringsbyxor från ITAB, typ.

Vad som helst, bara inte bomull!

Tycker BrittMarie

Det tycker jag med! Alltså jeans är ok så länge dom inte blir blöta!! Då är det inte lika kul att gå i jeans längre, det blir tungt, blött och kallt. Och det skulle inte falla mig in att köpa ett par speciella vandrarbyxor för 1000-1500 kr: Nej, kolla efter ett par snabbtorkande byxor (bomullsblandning el konstmaterial) som inte kostar mer än 350-400 kr. Se gärna vad ITAB har att erbjuda.

P.S. Snart tror jag att ITAB får börja sponsra mig eftersom att jag alltid tipsar om deras produkter. Sorry! Men jag tycker ju faktiskt att det är rätt OK grejor! D.S.
 
2-3 dagar i Västergötland. Det är bara att köra på dina vida jeans. Tajta kan bli riktigt obehagligt och rörelsehämande. Har du tur blir du inte blöt. Och fortsätta köra på jeans, tills du en eller några gånger suttit där i iskall åtsmitande blöt bomull. Eftersom du vet att det finns alternativ kommer du säkert också att börja prova sådana efter det, om tanken är återkommande utflykter. M/59-byxor är utmärkta, tåliga, billiga, praktiska, torkar som nämnt upp bättre än jeans. Det finns ju en anledning till att de flesta av oss inte väljer just jeans för vandring. Opraktiska fickor också, ingen benförslutning.

Raskesven
 
Nej, för tusan, deet enda jag köper på Dressman är tunna ullstrumpor och merinounderställ (på vårrean).

Jeans köper jag på Jack&Jones, förvånansvärt bra jeans för hyfsad penning...

Det kan nog också gå att finna kostymbyxor i ylle till rimliga priser på Dressmann, fungerar också bra för friluftsliv.
 
Kör på och recensera

Oavsett vad som skrivs här så kanske du bestämmer dig för att satsa på jeansen nästa tur. Om så är fallet så återkom hemskt gärna med omdömen och tankar efter turen. Vem vet...jeans kanske är en vinnare:).
 
Jeans på vandring suger hästballe. Iallafall om det är blött. Eller varmt. Eller kallt. Eller blåsigt. Men annars är de bra!
 
Jag har vandrat i jeans. I fyra dagar på lättvandring med barn Enafors-Ulvåtjärn-halvvägs upp på Storsnasen och tillbaka. Det gick jättebra PÅ DEN TUREN. Men på längre vandringar vill jag definitivt ha något annat. Hellre ett par billiga träningsoverallsbyxor i syntet om jag inte ville satsa på något dyrt.
 
Innan plaståldern

Var friluftsbyxor lika med ull eller vindbomull, den senare tätslagen och nästan helt vindtät och tunn. Tyget används fortfarande i vindskjortor och annoracks. De behöver ca 4x så lång torktid som 1/3-1/2 syntet.
Har hittat juniorer i blöta jeans på fjället vilka passerat huttrastadiet efter en snabb regnskur och fått dem varma igen genom att ta av våta kläder och låna yllelångisarna.....egen gång sköter resten, varm mat och dryck skadar aldrig. Men jeans kan bli en säkerhetsrisk.
//J
 
Jeans och stövlar på 70-talet

På min allra första fjällvandring (70-talets första hälft) så vandrade jag i jeans och Tretorns Sarekstövlar! Favoritjeansen var ju hur sköna som helst att ha på sig och vandra i när de var torra! Men det blev trots allt den enda gången jag fjällvandrat med jeans. Blöt bomull är hårt och ger snabbt skavsår där sömmarna finns som mest i grenen. Dessutom är det nästan hopplöst att få dem torra, åtminstone om vi pratar om tältturer.
ITAB:s byxor är prisvärda och kraftiga, men relativt tunga! Houdini Liquid Rock Pants är tunna, snabbtorkande och lätta! Väger bara ca. 200gram eller mindre beroende på storlek! Och de kostar under 800 kr!
 
Kolla på second hand

Ett tips är att kolla i second hand-affärer. Där kan man då och då hitta ett par gamla fjällräven-byxor för ett rimligt pris. Och om de behöver impregneras så kan man ju stryka på tex greenland wax.
/akaren
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.