Vandra i Jämtland nästa vecka!? Snabba svar

Tjena alla!

Har planerat med en vän att fjällvandra nästa vecka. Kan bege oss från södra Sverige lördag/söndag (9-10/6) och tänkte va iväg i ca 5 dagar. Norraste delarna av landet verkar vara uteslutet så här års.. men runt sylarna har jag läst mig till ska vara najs och funka så här års. Dock öppnar inte storulvåns fjällstation förens 21/6. Vad säger ni experter om läget just nu? Skulle det funka att ta sig upp nu och ha en spännande och inte allt för överjävlig vandring?
Vi har ej fjällvandrat förut men har orienteringskunskaper, god kondition/styrka och kämpaglöd!

Vad tror ni?

Om inte, alternativa turer/upplevelser?

Hit me!!

Tack på förhand!
/Henning och Johan

Baserat på snöläget i Åre så tror jag att det är jobbigt att vandra uppe runt Sylarna nu.
Om ni däremot utgår från tex Vålådalen bör det vara bättre förhållanden. Jag tänkte nog åka dit för att cykla lite i slutet av veckan.

Förhoppningsvis får ni svar av nån med mer erfarenhet än jag eller någon som varit upp till Storulvån nyligen.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det går inte att säga generellt. Har varit där efter midsommar en gång och knappt tagit mig över vattendragen pga höga snövallar och högt vattenstånd. Andra år kan det vara nästan torrt veckan före midsommar.

Troligen ligger det mycket snö kvar på höjd och vattendragen är fyllda dvs vanskligt. Min gissning men tror ni har större möjligheter om ni åker till Grövelsjön...

//J

En del snö kvar...

Följande blogginlägg från igår säger nog en del om snöläget runt Sylarna...

http://dynafit.se/blogg.php

Ni kan ju helt enkelt köra en skidtur i stället! Det blir nog fint vilket som.

Annars kan ni kolla något av de mer låglänta områdena (Bydalen, Vålådalen tex), företrädesevis sådana som vätter mot söder. Men det kan vara bra tryck i bäckar och älvar så här års så jag skulle titta noga på kartan och undvika alltför avancerade vad. Är man lite grön så kan det vara kärvt på vår-/försommar. Inte alls ovanligt med hårt väder, minusgrader och snö på höjd.

Ni kan ju annars basera er i Åre eller Vålådalen och göra dagsturer från boendet, fjällen är fantastiskt finna så här i brytningstid mellan vinter och sommar. Lite bökigare att ta sig fram men ni kommer garanterat vara ganska ensamma ute.

Välkomna till Jämtland och hoppas ni får en fin tur! /Henrik

Senast ändrad:
Går inte att vandra. Det är skidor som gäller om ni ska till Sylarna.

Senaste veckan har det knappt tinat nått ovan trädgränsen utan snarare fyllts på med snö.

Jag har cyklat lite runt Vålådalen de senaste dagarna. Från Vålådalen mot Stensdalen är torrt och fint. I alla fall så långt vi körde...

Från Vallbo upp mot Issjödalen är det något fuktigt och risk att bli blöt om fötterna.

filename=RR2.jpg

filename=RR3.jpg

Senast ändrad:
Intressant. Du tror inte det sjunker undan på ett par veckor?

Bilderna verkar det ha blivit något knas med :/

Haha, vafan. Där får man ju vandra med vadare :)
Vart var det sa du? Issjödalen?

Vi ska vandra vallbo -> tåssåsen via issjödalen och pryamiderna.. V26 alltså.

Så här var snöläget i Storulvån i onsdags 6/6 inget vidare vandringsläge. Där det inte är snö är det massor av vatten

Skickat från min GT-P7510 via Tapatalk 2

Bilagor

• uploadfromtaptalk1339313098138.jpg
    uploadfromtaptalk1339313098138.jpg
    34.1 KB · Visningar: 838

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips