Vandra i Borneo

Hej,
Det blev bara ett svar under mitt senaste inlägg "vandra i Singapor och omgivning". Borneo och även Malaysia är rätt nära Singapor. Nog bör det finnas någon på Utsidan som har vandrat där. Mt. Kinnablu som har nämts är nog lite för avanserat för mig. Jag klättrar inte. Det finns massa med grottor och annat intressant i Borneo men vet inte vad som är mest spektakulärt och om man måste ha tillstånd eller vandra organiserat.
Mvh. Veni
 
Djungel!

Första tanken, djungel?! Det betyder guide, o organiserat. Tror inte dem släpper ut någon västlänning ensam bara sådär. E ju inte riktigt samma sak som att vandra i storskogen. Men kolla med resebyråer o se om du kan få tag i någon Äventyrsresande som har gjort sånt. :) Lycka ti!
Kom gärna med återkoppling, funderar själv på om man skulle testa åka på det hållet någon gång.
 
Hej,
Det blev bara ett svar under mitt senaste inlägg "vandra i Singapor och omgivning". Borneo och även Malaysia är rätt nära Singapor. Nog bör det finnas någon på Utsidan som har vandrat där. Mt. Kinnablu som har nämts är nog lite för avanserat för mig. Jag klättrar inte. Det finns massa med grottor och annat intressant i Borneo men vet inte vad som är mest spektakulärt och om man måste ha tillstånd eller vandra organiserat.
Mvh. Veni

Mt. Kinabalu kräver ingen klättring och då ingen klätterutrustning. Det är en tekniskt lätt, om än lite ansträngande, tvådagars bestigningstur. Guide rekommenderas för att hitta vägen. Mycket givande vid vackert väder. Rekommenderas.
 
Missa inte Mt. Kinabalu otroligt vacker stig upp värt varenda steg du tar och så ansträngande är det inte, tror dock att du måste ha guide annars så får du inte gå upp på toppen kanske till "stugan" där man bor minns inte riktigt det va ju några år sedan jag var där
 
Tack för svaren. Jag köpte nu en Lonely planet och mycket riktigt verkar vara Mt. Kinabalu den stora attraktionen. En annan NP Gunung Mulu som är känd för sina stora Grottor är också högst interessant. Kelabit Highlands är ett annat område som lockar. Det finns en hel del att utforka.
Ni som gick upp till toppen av Mt. Kinabalu, gick ni Via Ferrata?
Mvh. Veni
 
Jag gick upp på Kinabalu ifjol (december) och kunde inte se något behov av guide eller hur det skulle vara något problem. Såg många som definitivt inte var byggda för tuff vandring vilka trots det togs sig hela vägen upp, men inte alla i tid för soluppgång.

De rekommenderar att fixa tillstånd i förväg, men jag hade inga problem att få det på plats.
 
Jag gick upp på Kinabalu ifjol (december) och kunde inte se något behov av guide eller hur det skulle vara något problem. Såg många som definitivt inte var byggda för tuff vandring vilka trots det togs sig hela vägen upp, men inte alla i tid för soluppgång.

De rekommenderar att fixa tillstånd i förväg, men jag hade inga problem att få det på plats.

Måste man veta exakta datumet för att söka tillstånd eller räcker det med ett mer allmänt tillstånd för att vandra upp på Kinabalu. Hur är det med luften? Jag har aldrig vandrat så högt upp, behöver man aklimatisera sig? Är det något annat område du kan rekommendera?
Mvh. Veni
 
Trekking på Malaysiska Borneo

Mt Kinabalu 4095 meter är, precis som nämnts, Borneos populäraste trekkingdestination. Bestigningen tar normalt två dagar och är väldigt lätt om man är van att gå i fjällen. Men vissa får problem med höjden och avbryter innan toppen. Jag gjorde som så att dagen före start så gick jag vägen upp till ledstarten vid Timpohon Gate 1866 meter. Det är så lågt att jag inte vet om det hjälper. Men nästa dag när bestigningen började så gick jag också istället för att ta bussen upp. Tror det kan hjälpa lite i alla fall att gå istället för att åka buss. Det tog ca 1 timma från parkkontoret. Väl i Laban Rata där man övernattar så gick jag betydligt högre på eftermiddagen och satt där och tryckte i nån timma för att acklimatisera. Det kan hjälpa lite också samt att det var mycket vackert. Nästa morgon är det bara en kort bit upp till toppen men långt ner till parkkontoret igen. Berget är enormt vackert men dyrt. Med alla tillstånd, övernattning och guide som är obligatoriskt så brakar det lös på ca 2500 kr om man bokar med arrangör i Kota Kinabalu och lite billigare om man kör själv. Observera dock att det kan vara bökigt att få sovplats på berget och man måste enligt Lonely Planet boka några månader i förväg. Guiderna brukar gå med den sista i gruppen vilket gör att man inte behöver dras med honom om man inte vill. Bokar man själv paras man ihop med andra turister som delar på en guide. Det finns häftiga Via Ferrata att gå nära toppen om man är sugen på det. Low's Peak Circuit ska vara den bästa och tar upp till 5 timmar. Pris 1000 kr.

Gunung Mulu nära Brunei och mitt i djungeln har cool trekking också. Jag gjorde "The Pinnacles Trek" för 10 år sedan och tyckte att det var bra men lite lurigt. Det tog 3 dagar där mittendagen avslutas med en brant bestigning på stegar bland vassa granitklippor till en utsiktspunkt över något som jag tror beskrivs som en granitskog. Mycket vackert men stor risk för dimma. Utflykten inleds och avslutas med en båttur och däremellan är det lätt vandring i några timmar till och från "Camp 5" där man övernattar. Simpelt men trevligt ställe med svalkande badplats. Dock enormt mycket blodiglar under vandringen som man bör hålla koll på. De kom flygande från träden och hakade i kängorna från marken. Jag läser nu att vissa vandrare också haft problem med aggressiva getingar. Här gäller guide också och att man måste boka långt innan. I alla fall boendet i parken, i synnerhet mellan juli och september. Enda sättet att ta sig in är att flyga. Det finns en led upp till Gunung Mulu Summit 2376 meter också som tar 4 dagar return med guide. Det finns flera enormt bra grottor i parken som man absolut inte bör missa.

Kelabit Highlands har en del bra trekking också. Jag har inte varit där men "Bario to Ba Kelalan" tar 3-4 dgr och Gunung Murud 2442 meter är en riktigt tuff 4-dagars tur.

Bengoh Range på södra Sarawak kan man också vandra i, bland annat till Hidden Valley (aka Lost World) enligt LP (vad det nu kan betyda).

Maliau Basin Conservation Area på södra Sabah ska också vara spektakulär djungelvandring med flera vattenfall att besöka.

Danum Valley Conservation Area har väl egentligen inga treks men gott om möjligheter för fina dagsturer.

Alla flerdagarsturer på Borneo verkar kräva guide och bokning i god tid innan. Googla.
 
Tänk på att berget Mt Kinabalu är mer än en topp. Det finns flera vandringsleder runt bergets fot och är man intresserad av djur och natur så är dessa att föredra framför toppen (där det inte växer speciellt mycket).

Jag besteg toppen för många år sedan men ångrar att jag inte dröjde mig kvar ett par dagar i djungeln runt berget. Det växer till exempel mängder av orkidéer där och området är världsunikt. De flesta turister går dock bara längs stigen till toppen precis som jag gjorde.
 
Tack för nyttig info. Mt. Kinabalu och NP Gunung Mulu är främst de platser som jag vill besöka efter lite googlandes. Har läst om Pinnacles Trek i Gunung Mulu och plågan med blodiglar. Hjälper det med heltäckande klädsel, kängor, damasker osv. eller biter de igenom? Är ju lite äcklat av blodiglar och kan bli avskräckt av att vandra där. Tanken är att boka resan från min vistelse i Singapore och genomföra resan i january. Då har jag lite mer tid att planera och snickra ihop en 10-dagars vistelse i Borneo.
Jag har också läst att det kan vara väldigt kalt på toppen av Mt. Kinabalu. Har egentligen inte tänkt mig att släpa med några vinterkläder, räcker det med en vindstopper och ull under typ icebreaker? De kläder har jag när jag vandrar i svenska fjällen i slutet av augusti där temperaturen kan bli nollgradig.
Mvh. Veni
 
Heltäckande klädsel och kängor är lämpligt i djungeln. Damasker såg jag ingen nytta med men kan kanske vara bra om du verkligen skall gå i djungeln och inte på stigar. Vägen till toppen av Mt Kinabalu är dock en väl upptrampad stig och byggda trappsteg bitvis. Jag såg folk gå i flip-flops. Tennisskor skulle fungera bra just där.

Jupp, det var ganska kallt på toppen. Du anstränger dig dock när du går och stannar inte länge så speciellt mycket kläder behövs inte. Jag har för mig jag hade typ t-shirt, tjock tröja och vindjacka. Frös bara de 30-min jag var still i blåsten på toppen. Toppbestigningen brukar ta två dagar. Första dagen går man upp till vandrarhemmet Laban Rata och slappar på eftermiddagen och kvällen. Sista biten började man gå mitt i natten för att se soluppgången från toppen. Sedan går man ner igen och kommer till bergets fot på eftermiddagen.

Blodiglar fanns det gott om kring Kinabatang river i alla fall men jag hade inget problem med dem. Kolla regelbundet bara. Mitt resesällskap fick nöjet att prova eldmyror och det var en upplevelse!!! Dessutom var det mitt i djungeln på natten och därför extra spännande. Hon hade heltäckande klädsel med de kröp in innanför byxorna, hehehe!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
72137 vandra i Patagonien Trekking 5
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
_winston_ Vandra i sydøstra Europa??? Trekking 2
zzeezz Vandra i Kina Trekking 2
martint Vandra i Alperna Trekking 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.