Vandra genom HELA Sverige

Hej..

Är det någon som vet någon, eller någon som har vandrat genom hela Sverige?

Det borde finnas en led genom landet! Med ett eget namn. Flera länder har ju egna leder som korsar från nord till syd eller väst till öst eller tvärtom.
I detta land har vi väl ändå leder som redan är klara (landskapsleder som knyter ihop med varandra) , och som i stort sätt bara kunde sammanställas på en hemsida och döpas till något , som en enda stor , lång Sverigeled avsedd för vandring?
Hela norra sverige är ju klart, Kungsleden, och vidare mot treriksröset. (Kanske att man får kliva in i Norge några dagar de sista milen)
Frågan är vad man skulle välja att använda? Östra Svealand (stockholm, och uppland… Eller västa, värmland och så vidare… )

Det vore ju trevligt om man kunde köra Skåne och sen upp mot östra , …. Stockholm och sen vidare mot Dalarna. Man bör ju inte "missa" några bra, kända, fina platser…

Ja , Men är det någon som vet nån blogg eller nån som faktiskt gått hela biten, eller har nån tanke om detta… Det bör väl bli typ 300 mil?

/R
 
Senast ändrad:
Enda sättet att täcka in hela Sverige är ju kravet att passera genom alla landskap, men det innebär ju definitivt att man inte kan följa någon led.
 
Om du vill gå igenom hela landet, är det ganska bra med leder egentligen.
Först kan du göra det så kallade Gröna Bandet, treriksröset till Grövelsjön, och från Grövelsjön går du på Europaled E1 som går på regionala vandringsleder till Varberg.
Från Varberg följer du först Hallandsleden och senare Skåneleden till ditt önskade mål :)

Träffade just igår en kille som är på väg längs E1 från Nordkapp till Sicilien. Han ska på vägen också gå igenom hela Sverige.
 
Jag gick förra året längs leder och i år är det i alla fall två till som gjort liknande grejer. Det bör ha blivit lite drygt 300 mil (jag gick lite omvägar här och var).

Det finns ledsystem som knyter samman hela Sverige. Skåneleden - Hallandsleden-Gislavedsleden-Höglandsleden-Västra vätternleden-Bergslagsleden-Malingsbo-Klotenrundan-Sme'leden-Gagnef fäbodstigar-Siljansleden-Vasaloppsleden-Södra kungsleden och sedan Grövelsjön till Treriksröset på de leder man nu väljer att gå.

E1 och E6 går genom Sverige.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Europaled

Men jag håller med, ett Sverige på langs-koncept borde tas fram!
 
Jag gick förra året längs leder och i år är det i alla fall två till som gjort liknande grejer. Det bör ha blivit lite drygt 300 mil (jag gick lite omvägar här och var).

Det finns ledsystem som knyter samman hela Sverige. Skåneleden - Hallandsleden-Gislavedsleden-Höglandsleden-Västra vätternleden-Bergslagsleden-Malingsbo-Klotenrundan-Sme'leden-Gagnef fäbodstigar-Siljansleden-Vasaloppsleden-Södra kungsleden och sedan Grövelsjön till Treriksröset på de leder man nu väljer att gå.

E1 och E6 går genom Sverige.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Europaled

Men jag håller med, ett Sverige på langs-koncept borde tas fram!

Wow så du gick helt? Jag har själv tänkt att gå från Skåne och därefter knyta samman med E1. Jag måste fråga, hur är det med vatten och livsmedelsaffärer längst leden? Då jag är diabetiker så är detta väldigt viktigt för mig. Tacksam svar.
 
Hej
Jag gick Smygehuk-Ytterhogdal 2003. Mestadels på leder samt längs gamla riksettan. Höll mitten av Sverige.
2009 gick jag Båstad-Karlskrona-Treriksröset längs kusten under 96 dagar.
Därutöver har jag vandrat Hemavan-Treriksröset och en del annat.

2003 sicksackade jag en del och hamnade på 170mil ungefär. 2009 blev det cirka 220mil.

Finns mycket leder att googla efter samt en hel del böcker. Jag pysslade lite under 2003 samt kollade i Vandringsleder i Sverige eller vad boken nu heter. Skåneleden och Bergslagsleden var väl de jag gick längst på sedan blev det en hel del fäbodstigar, grusväg och en del landsväg.

Som sagts innan finns det europalederna också.
 

Bilagor

  • Screen Shot 2017-10-01 at 22.34.00.jpg
    Screen Shot 2017-10-01 at 22.34.00.jpg
    49 KB · Visningar: 4,956
Wow så du gick helt? Jag har själv tänkt att gå från Skåne och därefter knyta samman med E1. Jag måste fråga, hur är det med vatten och livsmedelsaffärer längst leden? Då jag är diabetiker så är detta väldigt viktigt för mig. Tacksam svar.



Jag skulle säga att i södra Sverige springer du på affärer ungefär var 4-6 mil, de finns överallt. Uppåt finns de fortfarande förvånansvärt ofta, men såklart lite mer sällan. Kan vara bra att ha koll på vars de ligger från typ Åre och uppåt.

Skåne är ett unikum. Jag vet inte vad de gör i Skåne, men de har butiker precis överallt.

Vatten frågade jag efter upp till ungefär Karlsborg. Därefter är det bara fint vatten i bäckarna. Blev magsjuk Leksand en gång, men det var på grund av egen idioti.
 
Enda sättet att täcka in hela Sverige är ju kravet att passera genom alla landskap, men det innebär ju definitivt att man inte kan följa någon led.

Ja, det hör ju till ovanligheterna att man kan gå till/från gotland, men bortser man från Öland och Gotland så borde det inte finnas några hinder...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sajberjohan Vandra genom Sverige Vandringsleder 59
Jock Scott vandra genom sverige Vandringsleder 3
såg Vandra rallarstigen mellan Gällevare och Porjus Vandringsleder 10
Lena1 Vandra som nybörjare, ensam - tips och inspiration önskas Vandringsleder 26
vandrarenDaniel Dags för "Vandra med andra" Vandringsleder 0
Söderhultarn Omberg runt - Östgötaleden Vandringsleder 3
apankullet Vandra för första gången - valt höga kusten Vandringsleder 8
såg Vandra mellan Årrenjarka och Kvikkjokk. Vandringsleder 2
Rune17 Vandra Kiruna-Gällivare Vandringsleder 4
Depay Vandra/fiska två dagar längs Berslagsleden/kilsbergen Vandringsleder 1
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
Hogang Vandra mellan Nässjö - Jönköping? Vandringsleder 0
fjällkängan vandra mln stugor Vandringsleder 3
Nosse Vandra 2-3 dagar själv, när det finns så mycket skrämmande folk? Vandringsleder 29
3barninaturen Vandra med barn i södra Sverige Vandringsleder 6
kletterdregg Vandra Höga kusten / Skuleskogen Vandringsleder 13
lisa88 Vandra i Europa Vandringsleder 1
Linnea123 Vandra nära Malmö Vandringsleder 8
Linneaa Vandra från Piteå till Luleå Vandringsleder 3
Eswal Vandra Höga Kustenleden Vandringsleder 2
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Vandringsleder 2
Tobbe C Vandra inlandsbanan Värmland - Dalarna Vandringsleder 6
Askel Vandra mellan Finland och Sverige Vandringsleder 1
Seblin99 Vandra och tälta i Skåne, med barn. Vandringsleder 1
Anki56 Vandra på Åland? Vandringsleder 2
Joakimlejon Ponera att jag vill vandra Göteborg - Luleå hur planerar jag resan? Vandringsleder 6
Lea262 Letar efter vandra-kompisar Vandringsleder 4
Elinpotatis Vandra i Jämtlandsfjällen Vandringsleder 10
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
makkan77 Var kan jag vandra och fiska Vandringsleder 0
MikaelHassel Vandra i Kloten, varg?? Vandringsleder 4
Barfoba Vandra från Dalarna till Skåne Vandringsleder 16
Jackiie Vandra Västerås-Stockholm möjligt utan omvägar? Vandringsleder 6
BjörnCalle Vandra Ed-Tresticklan Vandringsleder 5
sentimental22 Vandra Hallandsleden Vandringsleder 14
hjerner vandra på öland Vandringsleder 4
Hardrocker Vandra i Gyllbergen Vandringsleder 2
TheCoachMike Vandra på Skuleberget i oktober Vandringsleder 8
musse592 Vandra snålt, Into the wild style. Vandringsleder 6
SeñorCaca Vandra på Öland Vandringsleder 10
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Vandringsleder 2
solsol Vandra runt Vättern i sommar. Vandringsleder 3
Blåbär55 Vandra i västra götaland eller omkring liggande län Vandringsleder 13
ArLan Vandra i Valle Vandringsleder 2
UnderEnTarp Vandra i närheten av Markaryd? Vandringsleder 2
Gorrgel Vandra i Sverige (STF) Vandringsleder 4
Tordnado Vandra marathon på en dag i terräng!? Vandringsleder 42
kraftdjur_vargen Vandra kring hudiksvall. Tips på leder? Vandringsleder 4
Mamma till A Vandra i vättlefjäll med barn? Vandringsleder 1
olavroer Vandra ved havkanten Vandringsleder 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...