Vandra för första gången med barn i Abisko - tips?

Hej

Vi skall vandra för första gången med våra barn, 6 och 10 år, i Abisko och undrar om det är någon som kan ge några bra tips. Vi bor i Abisko och skall tillbaka dit varje kväll. Vi har tillgång till bil
mvh Anders

Tips runt Abisko

Jag har varit många gånger i Abisko och även arbetat där i 3 månader 1993. Det är ett bra upplägg att bo i Abisko och göra dagsutflykter. Funderar själv på det när barnen blir större.

Jag är övertygad om att ni inte blir sysslolösa, ni kommer att få många tips och idéer när ni är där. Är det fortfarande säsong brukar det finns bra med guidade turer att följa med på. Att ha en guide som berättar förstärker gärna upplevelsen. Lite av vad jag skulle välja om jag vore där med barn:

* Upp på Noulja med linbana för att se på utsikten (Lapporten, Torneträsk). Från toppstationen kan man vandra till toppen av Noulja och även en bit till för att se ner till Björkliden.
* Vandra längs Abiskojåkka. Det är jättefint precis vid turiststationen, man behöver inte gå speciellt långt.
* Guidad tur i grottorna i Björkliden är mycket spännande.
* Jättestenarna i Kärkevagge och den smaragdfärgade Trollsjön. Kräver en del vandring. Går bra att göra även i regnigt väder. Blir nästan mer trollskt då, om det inte blåser för mycket.
* En tur till Narvik med bil eller tåg (mycket vacker tågsträcka!) kan vara en idé ifall civilisationen lockar.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
många möjligheter

Bra val, där finns massor med roliga saker. Vi åkte många gånger med våra (numer stora) barn till Björkliden/Abisko/Riksgränsen -
de flesta nämndes i föregående inlägg men dessutom kan nämnas

- Rallarkyrkogården. Nås direkt med bil eller - hellre - till fots över fjället från Björkliden, fin utsikt hela vägen.
- En tur som kanske bör ta två dar med barn i den åldern (beror på motivationen...) : tåg till Låktatjåkka hpl, vandring till häftiga Låktatjåkka fjällstation (ca 7 km) och övernattning. Sen vandring ner till Björkliden (9km), ev via Låktatjåkka-toppen.
- Silverfallet i Björkliden, vid Rakkasjokkas utlopp nere vid Torneträsk. Stenstranden vid sjön är ett eldorado för alla stensamlare och smörgåskastare...

Lycka till!

Nu finns det också en bok, som tar upp turtips i Abiskoområdet. Tror den heter Turtips I Abisko eller nåt. Klart läsvärd! (själv läste jag den sista dagen innan jag skulle därifrån , efter att ha bott där i två månader).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips