Vandra ensam?

jag har ibland gjort en blandning på Blå Bands vegetariska färssåser plus snabba makaroner, kanske rentav vermiceller eller änglahår. Mättande! Potatispulver smakar förbluffande gott på
fjället, smaksatt med buljong och olja, t ex. Sen är förstås diverse typer av nötter en effektiv proteinkälla, men varför, varför, varför, ska det ständigt saltas på nötter?

Jag vet inte riktigt om ledat eller oledat. Vad tycker ni som är erfarna. Borde jag som nybörjare gå ledat?

Följ stigar som är utmärkta på kartan, sedan om de ingår i en turistsanktionerad led eller inte anser jag mindre viktigt. Men när du ger dig ut i skog och mark första gången så kommer du märka att du får minst tre gånger högre hastighet på stig/led än i planlös terräng. Dels är det lättare att gå på underlaget och sedan slipper du lägga så mycket tid på navigering.

Vad det gäller vegetarisk kost är det om någon tidigare sade. Jag är inte vegetarian men äter uteslutande vgetariskt ute i fält. Couscous, nudlar, jordnötter, röda linser är min bas som sedan drygas ut med varma koppen, blåbärssoppa, nyponsoppa och godis.

Sedan är det mest sunt förnuft och lite psykisk vilja, även som nybörjare skulle jag påstå att det är ganska svårt att råka ut för något allvarligt även helt utan kunskap.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ojoj, då blir det väl kanske en 70-litrare, ifall jag vill göra längre vandringar framöver. Vet inte än hur länge jag vill vara borta.
Jo jag dricker mjölk och så. Är inte vegan utan bara strikt vegetarian.
Blir nog så att jag håller mig till led, kommer nog bli fler vandringar efter det kan jag tänka mig.
Några fler tips på bra skor/kängor för fjällvandring utan läderdetaljer?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips