Vandra Abisko - Nikkaluokta v37

Har nu bestämt mig för att vandra Abisko- Nikkaluokta via Kungsleden 9-16 september, v 37 dvs.

Någon som har erfarenhet av av vandra så sent, och kan delge lite tips? Vilka temperaturer / komplikationer kan man vänta sig? Är rätt osäker på kläd- och skofronten, nämligen.. Ang möjlig snö, vatten, regn, nattkyla etc

Jag har vandrat Kungsleden längre söderut tidigare, i juni, men min partner är nybörjare. Vi kommer att tälta uteslutande, och endast ha med oss dagsransoner med mat och fylla på vid fjällstugorna längs vägen (som fortfarande ska ha öppet då)

Jättetacksam för svar!

Har vandrat några gånger i området vid den tiden, och det kan ofta vara väldigt fint, så det rekommenderas!

Som vanligt i fjällen kan alla väder förekomma... men räkna i allafall med nattfrost. Snö kan komma på högre höjd. Så länge stugorna är öppna är det ju lite folk i farten också, så man är inte helt ensam.

Vad gäller vatten så är det inga problem, varken att dricka eller passera.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Tack för svar, låter lite som jag hoppats på.

På nätterna - hur mörkt blir det? Har läst mig till att solen går upp vid 6 och ner vid 7-snåret. Blir det becksvart eller försvinner den mer bakom horisonten? Har bara varit till fjälls vid midnattssol (nästan), så detta ska bli intressant...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips