Vandra Abisko - Nikkaluokta v37

Har nu bestämt mig för att vandra Abisko- Nikkaluokta via Kungsleden 9-16 september, v 37 dvs.

Någon som har erfarenhet av av vandra så sent, och kan delge lite tips? Vilka temperaturer / komplikationer kan man vänta sig? Är rätt osäker på kläd- och skofronten, nämligen.. Ang möjlig snö, vatten, regn, nattkyla etc

Jag har vandrat Kungsleden längre söderut tidigare, i juni, men min partner är nybörjare. Vi kommer att tälta uteslutande, och endast ha med oss dagsransoner med mat och fylla på vid fjällstugorna längs vägen (som fortfarande ska ha öppet då)

Jättetacksam för svar!

Mitten av september är en härlig tid i fjällen och inte överdrivet sent! Ni kommer att få en fin tur. Klokt av er att gå medan stugorna är öppna. Då kan man proviantera där men också övernatta och torka grejorna vid dåligt väder.

Vad gäller temperaturen kan man inte veta så mycket. Ni kan få sol och sommarvärme men lika gärna snöoväder. Och naturligtvis vanliga regnväder. Detta gäller även mitt i sommaren, men givetvis ökar sannolikheten för låga temperaturer för varje vecka som går. Högtryck med soligt väder ger ofta minusgrader nattetid.

Tänk på att dagarna är kortare denna årstid och att ficklampa är nödvändig.

God tur önskar Pelle

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tänk på att dagarna är kortare denna årstid och att ficklampa är nödvändig.

Bra kommentar från Swift! Pannlampa är nästan bättre än ficklampa, håller händerna fria oavsett om man fixar i tältet, lagar mat, läser eller är på natt utflykt i terrängen;)

Svarar i denna tråd eftersom det är dubbelpostat :) Är det mulet så blir det becksvart på kvällen, skymmer vid 7-8. Därför är det bra att ha slagit upp tältet då, alternativt ha nått fram till stugan (egen dyrköpt erfarenhet!)

Ja jag råkade visst dubbelposta, o gick inte att radera :)

Fina tips hörrni! Precis i stil vad jag söker - dvs säga sånt som man BORDE kunna förutse, men liksom inte gör.. Gärna mer sånt om ni kommer på. Pannlampa it is!

Stugorna...

...har ett begränsat urval och i sista skälvande veckan är det nog risk för att hyllorna inte är så välfyllda längre...

Så ta hellre med mat för hela turen. Naturen håller ju kylskåpstemperstur dessutom så hösten tillåter kulinariska utsvävningar :).

//J

Mitten av September!

Hej,
Jag hakar på den här tråden då jag ser att den handlar om att vandra "sent" i fjällen. Ser att du tänkte gå längs Kungsleden...Vi tänkte gå via Unna Räita och Kaskavagge.

Hur är det "högt uppe" i Abiskofjällen i mitten av Sep?

Tänkte gå in via lapporten via Vistas stugan men sen till Unna Räita och Kaskavagge. Ev trepassleden vid bra väder annars ner till Kungsleden och följa den till Nikkaloutka.

(Och där jag lämnar pappa och fortsätter själv upp genom VIstasvaggi till Alesjaure och sen tbax till Abisko för att resa hem, detta blir dock efter 15 Sep då en del stugor hunnit stänga...)

Jag önskar fler kommentarer liknande "Swifts" som säger att det är en underbar tid även på lite högre höjder =)

Hälsningar,
Martin

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips