Vandra Abisko - Nikkaluokta v37

Har nu bestämt mig för att vandra Abisko- Nikkaluokta via Kungsleden 9-16 september, v 37 dvs.

Någon som har erfarenhet av av vandra så sent, och kan delge lite tips? Vilka temperaturer / komplikationer kan man vänta sig? Är rätt osäker på kläd- och skofronten, nämligen.. Ang möjlig snö, vatten, regn, nattkyla etc

Jag har vandrat Kungsleden längre söderut tidigare, i juni, men min partner är nybörjare. Vi kommer att tälta uteslutande, och endast ha med oss dagsransoner med mat och fylla på vid fjällstugorna längs vägen (som fortfarande ska ha öppet då)

Jättetacksam för svar!

Har vandrat några gånger i området vid den tiden, och det kan ofta vara väldigt fint, så det rekommenderas!

Som vanligt i fjällen kan alla väder förekomma... men räkna i allafall med nattfrost. Snö kan komma på högre höjd. Så länge stugorna är öppna är det ju lite folk i farten också, så man är inte helt ensam.

Vad gäller vatten så är det inga problem, varken att dricka eller passera.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för svar, låter lite som jag hoppats på.

På nätterna - hur mörkt blir det? Har läst mig till att solen går upp vid 6 och ner vid 7-snåret. Blir det becksvart eller försvinner den mer bakom horisonten? Har bara varit till fjälls vid midnattssol (nästan), så detta ska bli intressant...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips