Vallningsfria eller inte?

Valla tejpen funkar bra ;)
Men har ändå planer på att ta bort vallatejpen på mina skidor å testa valla lite själv innan vintern är över!
Hur får jag lättast bort vallatejpen?

/Janne

Köp en flaska vallaväck, häll på och torka av! Fungerar finfint. Fan vet vad det är, det luktar precis som lacknafta. Kanske är det helt enkelt extra dyr lacknafta i en mindre flaska.
Undrar vad det är i den särskillda vallaväck för skateskidor som finns och kostar ännu mycket mer...
 
Valla tejpen funkar bra ;)
Men har ändå planer på att ta bort vallatejpen på mina skidor å testa valla lite själv innan vintern är över!
Hur får jag lättast bort vallatejpen?

/Janne

Uj-uj,

Stålsickel, vallaväck och mycket slit! Testa med en sån där tunn målarspackel. Tyvärr har jag inget bra knep. Jag är motståndare till tejpen just av denna anledning; den är omöjlig att få bort! (så egentligen borde jag inte skriva nåt, utan invänta tips från de som tycker om den...;)

/Lars som tycker att burkvalla + hederligt klister e bäst.
 
Valla

Är nu mera stolt ägare av ett par Åsnes Taiga fjällskidor med stålkant.. vallningsbara.

Är absolut ingen vallafantast men fick hjälp att lägga en bra glider av några vänner, som fäste använder jag endast tape och det funkar helt underbart måste jag säga.. inte bakhalt en enda gång i temperaturer från -3 till -20 som det har varit nu.

Använde ett vallastrykjärn för första gången och det var faktiskt lite kul oxå... la en valla som passar för det mesta men fick höra senare att den typen av skidåkning jag ska hålla på med så passade det bättre med pulver.. visst dyrare men då behövde jag kanske vallaom en eller två gånger per sesång då pulvret visst var så pass slitstarkt...

Har uppgraderat min 7åriga dotter med ett par vallaskidor nu oxå... grabben på 5 kör med vallningsfria ännu... men det ramlade på lite glider på dom oxå :)
 
Skidor ska vallas

Att valla är som att skala potatis. Tråkigt men nödvändigt. Och väldigt enkelt när man har lärt sig.

1. Vallar gör du för att få fäste och behålla glidet.
2. Du kan bara valla skidor med spann.
3. Du vallar skidorna från klacken och ca 0.5 meter framåt.
4. Burkvalla använder du när det är kallare än 0 grader. Kolla på termometern vilken burkvalla du ska ha.
5. Lägg på 3-4 tunna lager och jämna ut varje lager med vallakloss.
6. Om det är 0 grader eller varmare använd Universal klister, från klacken och 3-4 dm framåt. Ett tunt lager ska det vara.
7. Om du har bakhalt lägg på fler lager av samma valla och jämna ut med vallakloss mellan lagren.

För att få glid:
1. Använd glidvalla där du inte har fästvalla.
2. Smält in glidvallan med vallajärn.
3. Låt det kallna, skrapa bort all paraffin med plastsickel.
4. Borsta med tagelborste för att få fram strukturen.

Jag har 3 burkvallor -7 till -20, -2 till -15 och +1 till -3.
1 klistertub universal.
1 paraffin, violett.

Gammal valla tar jag bort med plastspackel, om jag vill vara riktigt noggrann använder jag vallaväck.
 
Vallningsfria är klart bekvämast. Dock finns de oftast bara att tillgå i billigare prisklasser och då är det inte lika roligt längre.

Jag hade tidigare ett par riktigt fina vallningsfria och de var underbara att åka på, aldrig behöva oroa sig för dåligt fäste, bra glid i nästan alla situationer (glidvalla används med fördel på båda sorters skidor). Nu har jag dock vuxit ur dem och prövade att köpa ett par billigare vallningsfria skidor och skillnaden är som natt och dag, alla de negativa omdömen om vallningsfria som skrivits i denna tråd stämmer in på den billigare modellen.

Som sagt för oss som är lata står valet mellan att införskaffa ett par vanliga skidor och förse dem med tejp eller att försöka hitta ett par finare fallningsfria skidor.

Drömmen vore dessa:
http://www.fischerskis.com/en/products_ski.php5?parent=50253&show=detail&id_product=18477#
 
Tack för alla svar!

Det låter bra att det finns snabbvallor som klisterremsor. Då borde man kunna ge sig ut i en hastig impuls utan att planera vallning alltför mycket hoppas jag!
Ska fundera lite till, men just nu lutar det åt vallningsbara.

/Anette
 
Valet är enkelt och tre delat

Skidor vilka man åker i preparerade spår med ska vallas.
Skidor man åker på tur med kan med fördel ha mekaniskt fäste (vallningsfria) men de ska givetvis glidvallas på glidytorna.
För ospårad åkning i skog när det är minusgrader så ska det vara träskidor, tegsnäs eller Olskogens.
 
Vallningsfritt passar som redan någon sagt bäst till barn upp till skolåldern. Sedan vill dom ha riktig skidor som man kan åka på

Moderna plast skidor behöver inte vallas för glid utan det räcker gott om man endast vallar fästzonen. Köper man skidorna i en riktig sportaffär provar dom ut fästzonen åt dig och märker upp på skidorna så att du vet var du skall valla.

Att valla är väldigt enkelt, man kollar utetermometern läser texten på valla burken och väljer lämplig valla. Är man analfabet finns även burkarna med färgkodning

Stryk ut vallan på fästzonen jämna till med en vallakloss. Lägg på 2-3 lager ungefär.

När det är minusgrader är vallan inga större problem. Det bli lite trixigare när det är slask.

Obs minst lika viktigt att man kan valla är även att man kan åka skidor det finns en heldel bra filmer som man kan kolla på U-tube.

Hans Friedel
 
Finns ju vallningsfria bra skidor också. Men de är framtagna för att åka i nysnö/fallande snö och runt nollan. Man kan även rugga sin fästzon och få det att fungera i vissa fören. Dock krävs det att man har riktigt bra teknik och i övriga fören ger det sämre fäste. Inget för normalmotionären alltså.

Jag kör även på fjället med vallade skidor. Vallade senaste turen hemma i lugn och ro och lyckades få till en vallning som räckte i 7 dagar. Men är man ingen vallningsfantom så fungerar vallningsfria bra på fjällturer. Helst i kombination med stighudar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
guldtramp vallningsfria+korta hudar Turskidåkning 5
flierman Valla glid på vallningsfria turskidor Turskidåkning 6
havskayak Hjälp - söker vallningsfria breda turskidor Turskidåkning 8
Lobbe Topptura med vallningsfria turskidor Turskidåkning 1
martallen Rugga upp ytan på gamla vallningsfria skidor? Turskidåkning 3
Gunno vallningsfria skogsskidor Turskidåkning 15
avslutat080903 Göra om skidorna till vallningsfria?! Turskidåkning 5
fujii Valla vallningsfria skidor? Turskidåkning 9
sofben Hyra vallningsfria turskidor? Turskidåkning 0
KLAGER Vallningsfria Turskidåkning 3
karinoldberg Slipa vallningsfria skidor Turskidåkning 4
lennug Vallningsfria turskidor Turskidåkning 7
zeromaker Stighudar till vallningsfria längdskidor? Turskidåkning 1
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
mThureson Tjäktjapasset eller Sielmmavaggi via Nallo Turskidåkning 5
Lortkatt Reklamation eller normal skada? Turskidåkning 11
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
Gråbuse Tälttur i Harsa eller Orsa? Turskidåkning 1
edler Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits? Turskidåkning 22
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
Skidpojken Mohair eller syntet? Turskidåkning 2
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
AndersSupertramp Fellelås på fiskfjäll - bra eller obra Turskidåkning 3
Soleil Ottsjö eller Vålådalen i mars? Turskidåkning 5
Cloyanz Amundsen bc med skinlock eller Amundsen FL Wax Turskidåkning 5
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
Kricko B Tur i Tyskland/Italien eller ?? Turskidåkning 1
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Emmmalundstrom Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Turskidåkning 2
Kricko B Hjälp! Mattermos eller inte? Turskidåkning 6
liquidmonkey primus power eller vinter gas? Turskidåkning 9
Calestar Randonee eller turskidor. Turskidåkning 4
offtrack Madshus eller Alpina för kalle-anka-fötter? Turskidåkning 4
flierman Testa vallningsbara - tejp, spray eller burkar? Turskidåkning 1
moa_k40 Bc bindning eller "vanlig" bindning? Snabbt svar! Turskidåkning 8
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
moa_k40 fjällskidor eller längdskidor? Turskidåkning 12
rispalt Katterjåkk eller Katterat -> Unna Allak Turskidåkning 6
robinb köpa turskida, åsnes ingstad eller amundsen? Turskidåkning 5
lawe Storlien, eller andra orter för vinterdagsturer på fjället Turskidåkning 5
rimn Skidra eller åka skidor? Turskidåkning 14
colle89 vallningsfritt, funkar det med kickerskins eller ej? Turskidåkning 7
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
Etriol Salomon x-adventure 89 eller fischer europa 99? Turskidåkning 0
colle890 Turskidor, vallningsfritt eller vallningsbara?? Turskidåkning 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.