Valla/vallningsfritt? BC/NN75?

Hej!
Jag måste köpa nya skidor och vet inte om jag ska välja vallningsbara eller vallningsfria. Jag har åkt på vallningsfria de senaste 12 åren och har alltså ingen erfarenhet av att valla. Jag går på tältturer och drar pulka. De vallningsfria skidorna har fungerat bra, men jag har ju å andra sidan inget att jämföra med, så vad har ni för råd?
Och vidare, vilken bindning är bäst? BC eller NN75? Har åkt på BC hittills och det har fungerat i alla år. Bindningen har hållit ihop bättre än pjäxorna. NN75 är enklare att laga, men vilken pjäxa är skönast att åka på? Jag tänker inte på sort av pjäxa utan snarare funktionern där NN75 böjer sig mer fram på foten.
 
Finns ju flera tidigare trådar i ämnet...

Jag har vallningsfria, och det funkar ok med pulka. Taskigt grepp är väl grundproblemet.
Skulle jag köpa nya turskidor för pulkadragning skulle jag välja vallningsbara och köra med s.k. kickerskins/Åsnes fellelås. DVS korta fällhudar som sätts under mitten av skidan. Bra grepp, men kanske inte så bra glid? - man susar förmodlgen sällan fram med en pulka efter sig, oavsett skidor...
Kickerskins går inte att kombinera med vallningsfria....

Vallning kombinerat med tätlturer kan nog bli ganska jobbigt?

PS vallning vs ickevallning är snudd på religöst område för vissa. Min högst förutfattade mening är att för turskidor gäller andra förutsättningar än för skidor avsedda för spårad terräng....
 
Beror väl (som vanligt) vad man är ute efter :)

Hejsan,

Jag har personligen ett par Åsnes skidor med Fellelås (ett par Ingstad Fjell för att vara exakt). Fungerar halvbra enligt mig. Grundproblemet med de korta stighudarna är att den främre fästanordningen (som är gjord i stål) hugger om det är skare/hård snö. Så på den senaste turen tröttnade jag och gick över till ett par hellånga mohair stighudar istället. Förvisso inte det snabbaste, men om man går med en ganska fullastad pulka är ju farten framåt ganska begränsad hur som helst och med mohair-hudar glider det faktiskt klart bättre än vad man kan tro.

Vad det gäller kombinationen tält + vallning kan jag bara säga att för egen del blir det lite väl mycket krångel. I alla fall om man kör med klassisk "burk-valla". Mitt "personbästa" var en 1:a-majtur då vi gick mycket upp och ned, vilket en av dagarna medförde att jag fick valla om skidorna 3 gånger under dagen. Ungefär lika roligt som det låter :)

Däremot kan man ju alltid satsa på vallatejp, som åtminstone funkar för det mesta. Men å andra sidan är den ju ännu krångligare att bli av med om det skulle krävas, så utan att ha provat det konceptet på riktig tur är jag lite skeptisk.

Så om du framför allt är ute efter att gå på platten är mitt stalltipps att fortsätta med vallningsfritt. Vill man däremot kunna ta skidorna på topptur, så hade jag satsat på valla-skidor och ett par fina mohair stighudar. Sen kan man ju alltid slänga med en vallaburk eller två i pulkan och testa, då förhållandena är de rätta...dvs typ -5 till -10 och finkornig snö. Då är det bara att slänga på ett lager med blå eller blå extra.

Vad det gäller pjäxor är det enklare. Går man på platten är BC det bättre valet. Åker man utför, framför allt med telemarkteknik, är NN75 bättre. Personligen kör jag med NN75.

/ Stefan
 
Tycker åsnes med korta stighudar fungerar finfint. Har aldrig haft problem med att de hugger eller fastnar.

...tejpvalla är också funkis. Fungerar utan särskilda åtgärder i 95% av allt vinterföre. Täck med burk ex vis tjärvalla om det blir svårbemästrat nollföre med nysnö...

//J
 
Tack så jättemycket för era råd : ) Jag är fortfarande lite villrådig, men det lutar åt vallningsfritt och bc.
Ha det gott!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frippe1976 Valla eller vallningsfritt? Turskidåkning 6
Heltklartunderbart Gamme 54 Bc, valla/stighudar? Turskidåkning 6
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
vandrafjäll Valla pulkan enkelt Turskidåkning 9
viktore Behöver man inte valla sina Åsnes Amundsen ? Turskidåkning 8
Gröngölingen Ny säsong, ny valla? Turskidåkning 2
flierman Valla glid på vallningsfria turskidor Turskidåkning 6
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
fson Valla träskidor för tö? Turskidåkning 9
hannulan Butik m valla i närheten av Mölndal Turskidåkning 5
Rasmus B Valla till fjällskidor Turskidåkning 2
Staffan Andersson valla fiskfjäll? Turskidåkning 7
fujii Valla vallningsfria skidor? Turskidåkning 9
Mathew Bakhalt som sjutton. Varje gång, trots valla Turskidåkning 36
afropavo Valla? Turskidåkning 2
ett_och_noll Valla Vita blixten? Turskidåkning 1
mothesta Tjära och valla... Turskidåkning 6
Vandrare Hur valla turskidor? Turskidåkning 12
abielk Lära sig valla Turskidåkning 6
Valla eller inte valla det är....? Turskidåkning 1
thoand Problem med vallningsfritt Turskidåkning 2
colle89 vallningsfritt, funkar det med kickerskins eller ej? Turskidåkning 7
colle890 Turskidor, vallningsfritt eller vallningsbara?? Turskidåkning 20
tcj Vallningsfritt Turskidåkning 0
Spinspider Turskida: vallat eller vallningsfritt? Turskidåkning 28
luddbert Stighudar till vallningsfritt? Turskidåkning 9
Northstar vallningsfritt eller?? Turskidåkning 12
i95_lab Turskidor utan spann - vallningsfritt? Turskidåkning 6
Moga Olika varianter av NN75-bindning? Turskidåkning 3
McFee Bindningar: Stövelbinding/ NN75/ NNN Turskidåkning 15
loljonas Pjäxa NN75 för flerdagsturer Turskidåkning 6
Linaander Nya skidskor till NN75 Turskidåkning 0
Hrym Bindningar NN75 Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.