Turutrustning till grönis

Har åkt skidor hela livet, men först de senaste åren försökt tura runt i högre trakter. De påskar jag åkt längs Kungsleden/motsv har alltid mitt gamla par längdskidor fungerat bra, men nu är jag sugen på att skaffa mer vinteranpassad utrustning.

Efter sökning i gamla trådar har jag fastnat för de moderna typerna av turbindningar som ändå har mycket gemensamt med dagens längdbindningar: Salomons X-adv serie och Rottefellas BC.

Användningsområdet är turåkning i fjäll och skog, samt enklare toppturer (men inte telemarksprylar, jag är inte någon toppnarkoman, och för telisåkning så har jag telisgrejor). Åker inte långfärdsskridskor. Är frusen om fötterna, så ett par andande men varma skor vore att föredra. Och så är det ju en grym fördel om de säljs i mainstreambutikerna så man kan hitta dem på rea...

Hittills har jag mest gått med ryggsäck, men i framtiden kanske det blir en pulka, om det har någon betydelse.

Ge mig tips på pjäxor + bindningar, och gärna även på skidor! Har testat både vallnings- och -fria skidor och sett bådas för- och nackdelar.
 
Åka skidor eller gå på tur -det är frågan.

Strykarräven; sa:
Har åkt skidor hela livet, men först de senaste åren försökt tura runt i högre trakter. De påskar jag åkt längs Kungsleden/motsv har alltid mitt gamla par längdskidor fungerat bra, men nu är jag sugen på att skaffa mer vinteranpassad utrustning.

Efter sökning i gamla trådar har jag fastnat för de moderna typerna av turbindningar som ändå har mycket gemensamt med dagens längdbindningar: Salomons X-adv serie och Rottefellas BC.

Användningsområdet är turåkning i fjäll och skog, samt enklare toppturer (men inte telemarksprylar, jag är inte någon toppnarkoman, och för telisåkning så har jag telisgrejor). Åker inte långfärdsskridskor. Är frusen om fötterna, så ett par andande men varma skor vore att föredra. Och så är det ju en grym fördel om de säljs i mainstreambutikerna så man kan hitta dem på rea...

Hittills har jag mest gått med ryggsäck, men i framtiden kanske det blir en pulka, om det har någon betydelse.

Ge mig tips på pjäxor + bindningar, och gärna även på skidor! Har testat både vallnings- och -fria skidor och sett bådas för- och nackdelar.
 
Ja, gå på tur - skidor

Förtydligande: I mitt frågeinlägg så ber jag om tips på utrustning till turskidåkning, dvs att åka turskidor, gå på turskidor. Således lade jag upp frågan i turskidåkningsforumet.

Om det sedan är fråga om skidåkning eller att "gå på tur" är för mig mest en fråga om glid, som så ofta annars...

/A.
 
Oooops, tryckte visst på Enter innan jag han skriva något, inte allt för begåvat.

Som jag ser det är den avgörande punkten om du vill åka skidor eller gå på tur. Brytpunkten mellan åka skidor och gå på tur inträffar ungefär då packningen börjar närma sig 20 kg och uppåt. Om man ska gå på tur kan man utan vidare välja tyngre och kraftigare utrustning eftersom det hur som helst inte påverkar tempot speciellt mycket. Själv föredrar jag i så fall en klassisk kombination med VARMA kängor (tex Lundhags eller Jörn), en gammaldags kabelbindning och Tegsnäs skidor. En mer pålitlig kombinationen är det knappast möjligt att skaffa sig, men det är i ärlighetens namn inte heller den snabbaste.

Ska man däremot primärt åka med lättare packning är det helt klart värt att köpa lättare och smidigare skidutrustning. Här finns det hur många bra alternativ som helst, men personligen har jag god erfarenhet av Fisher E99 som skida. Vad det gäller pjäxor borde väl nästan vilken som helst som är lite högre vara tillräckligt varm om du bara köper de i ett par storlekar för stora så att du får plats med ett par extra sulor och minst ett par tjocka raggsockar.

/ Stefan
 
tur och otur

Ja, tyvärr tänkte jag nog både på turer med hyfsat lätt packning (10-12 kg för stugturer) och turer med upp mot 25 kg eller på sikt en pulka. Det finns ju dock en viss bakåtkompatibilitet: Med ett par skidor med typ BC-bindning och -pjäxa antar jag att man både kan åka lätta turer och hasa sig fram med tung packning, medan ett par tegsnäsare t ex bara funkar på tyngre turer, men å andra sidan klarar även djup drivsnö, och kanske är stadigare utför.

Funderationen gäller således om de där gångerna med riktigt djupt och mjukt underlag motiverar ett par rejäla träskidor, eller om man klarar sig med smalare stålkantade skidor och BC-bindning. Kan man bli helt fast med ett par sådana, t ex att snön är så mjuk och porös att man inte tar sig fram alls? Eller att bindningen är så vek att den inte klarar en utförslöpa med 25+ kg på ryggen?

Om det är påskföre, skoterled och lättpackning så röstar jag fortfarande för ett par urvuxna längdskidor och långa stavar, skejta...

/A.
 
Salomon XA / BC

Har ett par gamla långa Fischer Europa 99 som jag tidigare hade Rottefella telemarkbindingar och Alfa telemarkskor på. Bytte till Alfa Skarvet och Salomons XA manuella bindningar i höstas. Trivs bättre med de nyare grejorna som ger bättre åkning naturligare skidrörelser på platten och uppför. Nedför är det ingen större skillnad. Om man åker telemark så blir det lite dålig styrsel på bakskidan jämfört med plasttelemarkskor både med de gamal och nya Alfaskorna men parallellsvängar går bra och bättre med XA pga åsen i bindningen som ger bra vridstabilitet när man trycker ned klacken..

Fischer Europa 99 är en vettig kompromiss för det du beskrev i första inlägget. 12 eller 25 kg spelar ju stor roll för skidglädjen men du lär klara bägge med den utrustningen. Jag gillar Crown (vallningsfria) belag. Alfa Skarvet finns inte i vanliga sportaffärer i Sverige men är utmärkta kängor. Säljs av Sportkompaniet http://www.sportkomp.se/

Thure
 
Känga eller pjäxa...

Visst det är helt riktigt att det går fin fint i 90 % av fallen att ta sig fram med smalare skidor, typ Fischer E99, Åsnes Nansen osv. Det finns ju många som med vill god grund vill hävda att den typen av stålkantade skidor totalt sett är att föredra.

Min åsikt är att det viktigaste valet står mellan känga eller pjäxa. Det är inget snack om att en rejäl vinterkänga är mycket varmare än alla på marknaden förekommande pjäxor. Problemet är att OM man väljer känga så väljer man också kabelbindning och därmed ganska usel skidkänsla. Och då tycker jag att det är lika bra att slå till med Tegsnäs också.

/ Stefan
 
Jag har åkt mycket i opreparerad terräng och jag föredrar mellansmala skidor med stålkant. Jag köpte Alpina skidor med Salomon XC bindning, Lundhags pjäxor sedan de går bra att gå i. Har dragit både pulka och burit ryggsäck. Viktigt för mig är att ha stålkant i alla fall nära spannet, 75% eller liknande så att man kan få grepp på vindpinade fjälltooppar.

God tur!
/Jan M
 
den mellansmala skidan...

Efter att (nästan) ha bestämt mig för den lättare varianten med smala skidor och pjäxor snarare än breda skidor med kängor, har jag börjat leta billiga skidor, pjäxor och bindningar. Min "köpes"-annons på utsidan går inge bra, så jag har letat lite på svenska och utländska nätbutiker.

Så nästa fundering gäller hur stor skillnad det är på olika skidor. Vanliga löparskidor kan ju skilja himmelsvitt mellan bra och dåliga, men på något vis intalar jag mig att det spelar mindre roll för turskidor: kan man skilja på ett par bra och ett par dåliga skidor med 20+ kg på ryggen och löst underlag?

De alternativ jag hittat är:

1. billiga reaskidor från northstar.se (Rossignol BC Ultralite 949:- resp Rossignol Timberline 799:)
2. köpa begagnat av någon, verkar nästan omöjligt.
3. köpa från globetrotter.de, dyrt men där får man exakt vad man vill ha för ca 3000:-
4. köpa från andra sidan atlanten, pga den rådande dollarkursen. Känns lite osäkert eftersom det är svårt att beräkna det verkliga priset (med frakt, moms och tull) och eftersom företagen ligger långt, långt bort. Marginell prisvinst jämfört med globetrotter.de

Om man kollar på de båda skidorna på northstar, så är den ena 53-49-51 och den andra 61-51-57 mm breda. En åsnes rago är 67-57-62 mm, vilket är lite saftigare, och en Fischer E99 är 65–55–60 mm. Andra alternativ är Fischer BC Tour...

Hur är det med längden, ska man beräkna spannet efter sin vanliga längd och vikt eller efter den totalvikt (inkl säck) man kommer att åka med?

Som ni ser är det en uppsjö modeller och märken, och lilla jag har ingen koll. Spelar det så himmelens stor roll, eller kan man köpa ett par reade skidor på en höft?

/A.
 
Re: den mellansmala skidan...

Strykarräven; sa:
Efter att (nästan) ha bestämt mig för den lättare varianten med smala skidor och pjäxor snarare än breda skidor med kängor, har jag börjat leta billiga skidor, pjäxor och bindningar. Min "köpes"-annons på utsidan går inge bra, så jag har letat lite på svenska och utländska nätbutiker.

Så nästa fundering gäller hur stor skillnad det är på olika skidor. Vanliga löparskidor kan ju skilja himmelsvitt mellan bra och dåliga, men på något vis intalar jag mig att det spelar mindre roll för turskidor: kan man skilja på ett par bra och ett par dåliga skidor med 20+ kg på ryggen och löst underlag?

De alternativ jag hittat är:

1. billiga reaskidor från northstar.se (Rossignol BC Ultralite 949:- resp Rossignol Timberline 799:)
2. köpa begagnat av någon, verkar nästan omöjligt.
3. köpa från globetrotter.de, dyrt men där får man exakt vad man vill ha för ca 3000:-
4. köpa från andra sidan atlanten, pga den rådande dollarkursen. Känns lite osäkert eftersom det är svårt att beräkna det verkliga priset (med frakt, moms och tull) och eftersom företagen ligger långt, långt bort. Marginell prisvinst jämfört med globetrotter.de

Om man kollar på de båda skidorna på northstar, så är den ena 53-49-51 och den andra 61-51-57 mm breda. En åsnes rago är 67-57-62 mm, vilket är lite saftigare, och en Fischer E99 är 65–55–60 mm. Andra alternativ är Fischer BC Tour...

Hur är det med längden, ska man beräkna spannet efter sin vanliga längd och vikt eller efter den totalvikt (inkl säck) man kommer att åka med?

Som ni ser är det en uppsjö modeller och märken, och lilla jag har ingen koll. Spelar det så himmelens stor roll, eller kan man köpa ett par reade skidor på en höft?

/A.

Jag går i ungefär samma skidköpartankar som du gjorde förra vintern... hur har det gått?
 
Strykarräven; sa:
...De påskar jag åkt längs Kungsleden/motsv har alltid mitt gamla par längdskidor fungerat bra, men nu är jag sugen på att skaffa mer vinteranpassad utrustning...
Jag har åkt längdskidor och gått på tur hela livet och testat många typer av utrustningar. Har bla ett på stålkantade madshus med spann och BC (XA) bindningar och ett par Salomon XA Raid pjäxor som jag använt och inte gillat. Känns inte som om dom är bra för något (varken åka på platten eller åka utför). Jag tycker mina lättare utrustningar fungerat mycket bättre till allt hela tiden, förutom att pjäxorna blir lite klenare. Har nu skaffat mig ett på Alfa Hafjell som tillsamans med mina salomon pro classic pjäxor kommer att täcka alla mina behov för skridskor/motionsskidåkning och turskidåkning. Utför kör jag Scarpa T1 och pistskidor.
 
Sålunda:
Hittade ett par Fischer E99 Crown med delvis bortslipade fjäll=kortare fästyta (passar tyngre åkare/åkare med ryggsäck), beg för 1000:- inkl bindning. Köpte sedan ett par Alpina 1550BC-pjäxor i min stl, även dessa beg, för 7-800:-

Har inte kunnat testa dem, eftersom det envisas med att vara närmast barmark i Umeå (jag minns allt min barndoms vintrar, snörvel). Får kanske min chans kring nyår.

Till min sambo, som gick i samma funderingar, gjorde jag ett liknande kap: Åsnes Rago + Salomonbindningar + Salomonpjäxor + stavar, för 1000:- Knappt åkta på dessutom. Den kombom hade dugt åt mig också (fast i större stl) om jag hittat den först.

Något jag lärde mig förra vintern var att
a) Flera svenska längdskidbutiker som jag inte visste fanns, rear med jämna mellanrum. Sök via nätet och ring på allt!
b) Globetrotter.de hade i fjol en mycket bra rea på diverse turutrustning, och vem vet om inte något liknande kan komma igen. Även deras ordinarie priser på en del turutrustning var betydligt bättre än i Sverige.

F ö har jag själv en turutrustning till salu (svärfars), eftersom den inte passade mina storlekar...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Charles Vill ha rekomendationer på turutrustning Turskidåkning 2
MartinR När släpper SJ fler biljetter till nattåget till Jämtland? Turskidåkning 4
JamieB Skoter från Ritsem till Akka fjällstuga: priset Turskidåkning 0
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
johansnonsens NNN-pjäxor till NNN BC-bindning? Turskidåkning 2
Kloten Grövelsjön till Fiskebäcksstugan Turskidåkning 3
Gulddoktorn Torne Träsk till Lappjordhytta -svår men lockande väg in i Norge Turskidåkning 5
BengtOla Ammarnäs till Kvikkjokk i slutet av mars Turskidåkning 2
Trasslig Varma skor till glada tår Turskidåkning 1
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
K3WA Bindning till Jörnkänga Turskidåkning 2
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sam Andersson Överdragsskor till vintercampskorna Turskidåkning 31
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
annakari Dunshorts till rätt kurs Turskidåkning 2
ludvig_svensk Bästa turbindning till turskida? Turskidåkning 18
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
Snömos Skidbindning till M90 gummistövlar? Turskidåkning 3
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
personnvik Personer söks till vårt påskturs-gäng Turskidåkning 0
kjpil Reparationskitt till bindningar? Turskidåkning 5
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
Hundsfott Panik missade tåget till enafors/storulvån Turskidåkning 13
seww Alternativ bindning till Lundhags Husky Ski Turskidåkning 7
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
Vinylbrus Pjäxor till rottefella chili Turskidåkning 2
vandrafjäll Tyck gärna till om mitt tänkta turförslag Turskidåkning 27
TRK Tur till Stendalsstugan Turskidåkning 1
Gråbuse Snösäkrare alternativ till Vålådalen i påsk? Turskidåkning 9
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
Jackiie Hur många batterier till pannlampa? Turskidåkning 5
vandrandevilja binging och kängor till åsnes vetletind Turskidåkning 1
Bomaye kompis till vintertur Turskidåkning 2
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
KLAGER Nordenskiöldsloppet flyttas till skogen och kortas med 40 km Turskidåkning 1
tango Var köpa nya längdtrugor till längdstav med 15 mm diameter? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Pjäxor till turskidor? Turskidåkning 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.