Valla eller vallningsfritt?

Hej

Jag och min flickvän skall köpa skidor till turåkning (ej spåråkning) och vi är lite kluvna i valet av "vallningsfria" eller om vi skall ha de som har helt plan undersida. Vi undrar också lite om vad dubbelspann är för något?

Jättetacksamma om ni som vet något vill dela med er!

Tack på förhand/ Frippe
 
here we go again..

Detta diskuteras varje vinter i långa trådar, sök gärna efter dem för mer information (eller upprepning).

Vill börja med att säga att "vallningsfritt" är ett mycket missvisande ord då det endast gäller fästet. Ska en skida hållas i bra skick och vara lätt att åka på måste den ändå glidvallas. Detta gäller speciellt nyare skidor med svarta belag. Ett par säsonger på sådana utan glidvalla och man har ett par skidor som mycket ogärna glider.

Hurvida man vill (1) lägga fem minuter på att lägga på det rätta fästet och ha den perfekta kombinationen av glid och fäste varje dag eller om man (2) vill spara dessa fem minuter och ha skapligt fäste för det mesta samt värdelöst fäste på is och konstant dåligt glid är ju bara upp till en själv.
Variant 1 är alltså vallningsbara skidor och variant 2 är "vallningsfritt".

Dubbelspann betyder att skidan har ett parti mitt under foten som är extra styvt. En dubbelspannsskida ska fungera så här:

Du står jämt på båda sidorna: En god bit under foten och några decimeter fram från tån ska gå fri från snön. Under denna fria del ligger fästvallan. Alltså perfekt glid när man står på båda fötterna.

Du står på en fot: Endast en bit av skidan precis under foten är fri från snön. Fäste för vanlig åkning på platten.

Du står på tå och skjuter ifrån: Nu trampas hela skidan ner i snön, dvs den extra styva delen trampas ner. Fäste för uppförsbacke.

På en skida med enkelspann slits vallan jämt under hela fästytan, och det blir snabbt svårt att få det där extra fästet som behövs i uppförsbackar. Dubbelspannet sparar valla och glider lite bättre.
Den stora nackdelen med dubbelspann är att det är svårt att styra dessa skidor utanför spåren då hela skidan ej går att trampa ner i snön. Skidan kommer att wobbla.
 
En bra skida!

Satsa på Åsnes Rago med en SNS bindning typ Salomon Raid - denna kombination är både jag och frun supernöjda med!!
Sen till frågan om valla eller vallningsfritt - vi kör vallningsfritt och tycker det funkar kanon - man jagar ju inte 10delar när man är på tur men slipper kladda med valla tex vid väderomslag.
 
En fördel med vallningsfria turskidor är att du inte behöver ta bort och lägga på ny valla varjegång du skall ta av och på stighudarna.

En ack så viktig detalj enligt mig då jag ofta använder hudarna.

//Jimmy
 
Behøvs ej

duvillno; sa:
En fördel med vallningsfria turskidor är att du inte behöver ta bort och lägga på ny valla varjegång du skall ta av och på stighudarna.

En ack så viktig detalj enligt mig då jag ofta använder hudarna.

//Jimmy

Om man kan tänka sig att lägga på nytt lim någon gång vart annat år så behøver man inte ta bort valla varje gång man sätter¨på hudarna. Jag har aldrig tagit bort vallan (klister eller hård) och har inte haft problem med att hudarna lossnar.

Det är kul att valla... Køp ej vallningsfritt! Glid är a och o inom längdåkning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
Valla eller inte valla det är....? Turskidåkning 1
Heltklartunderbart Gamme 54 Bc, valla/stighudar? Turskidåkning 6
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
vandrafjäll Valla pulkan enkelt Turskidåkning 9
viktore Behöver man inte valla sina Åsnes Amundsen ? Turskidåkning 8
Gröngölingen Ny säsong, ny valla? Turskidåkning 2
flierman Valla glid på vallningsfria turskidor Turskidåkning 6
bekkis Valla/vallningsfritt? BC/NN75? Turskidåkning 4
fson Valla träskidor för tö? Turskidåkning 9
hannulan Butik m valla i närheten av Mölndal Turskidåkning 5
Rasmus B Valla till fjällskidor Turskidåkning 2
Staffan Andersson valla fiskfjäll? Turskidåkning 7
fujii Valla vallningsfria skidor? Turskidåkning 9
Mathew Bakhalt som sjutton. Varje gång, trots valla Turskidåkning 36
afropavo Valla? Turskidåkning 2
ett_och_noll Valla Vita blixten? Turskidåkning 1
mothesta Tjära och valla... Turskidåkning 6
Vandrare Hur valla turskidor? Turskidåkning 12
abielk Lära sig valla Turskidåkning 6
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
mThureson Tjäktjapasset eller Sielmmavaggi via Nallo Turskidåkning 5
Lortkatt Reklamation eller normal skada? Turskidåkning 11
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
Gråbuse Tälttur i Harsa eller Orsa? Turskidåkning 1
edler Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits? Turskidåkning 22
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
Skidpojken Mohair eller syntet? Turskidåkning 2
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
AndersSupertramp Fellelås på fiskfjäll - bra eller obra Turskidåkning 3
Soleil Ottsjö eller Vålådalen i mars? Turskidåkning 5
Cloyanz Amundsen bc med skinlock eller Amundsen FL Wax Turskidåkning 5
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
Kricko B Tur i Tyskland/Italien eller ?? Turskidåkning 1
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Emmmalundstrom Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Turskidåkning 2
Kricko B Hjälp! Mattermos eller inte? Turskidåkning 6
liquidmonkey primus power eller vinter gas? Turskidåkning 9
Calestar Randonee eller turskidor. Turskidåkning 4
offtrack Madshus eller Alpina för kalle-anka-fötter? Turskidåkning 4
flierman Testa vallningsbara - tejp, spray eller burkar? Turskidåkning 1
moa_k40 Bc bindning eller "vanlig" bindning? Snabbt svar! Turskidåkning 8
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
moa_k40 fjällskidor eller längdskidor? Turskidåkning 12
rispalt Katterjåkk eller Katterat -> Unna Allak Turskidåkning 6
robinb köpa turskida, åsnes ingstad eller amundsen? Turskidåkning 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...