Valdalsfjell till Norska Lilla Grövelsjön på turskidor

Hej
Kan inte hitta så mycket information om denna rutt på vintern varken på nätet, eller här i forumet.
Håller på att kika om hur svårt det skulle vara att skida från parkeringen vid Valdalsfjell igenom ravinpasaget mellan Storslåga och Sushøgda till sjön Litle Grøvelsjøen, och undrar om någon här i forumet gjort denna rutt på turskidor och hur svårt det kan tänkas vara. Är van vandra och skidat lite med pulka men skulle inte kalla mig varken van eller duktig för det. Väldigt lite erfarenshet av att skida uppåt och ser ändå ut att vara ca 200-250m nivåskillnad. Uppskattar det till ca 8km enkel tur därav bättre fråga om någon har erfarenheten. Åker traditionella vaxade turskidor med stålkant.
Tar vänligt emot alla seriösa råd ni har gällande skidåkningen, övrigt har jag koll på.

Hejsan.

Gått nästan samma tur på vintern, med skillnaden att vi istället gick på östsidan av Rundhögda och sen vidare genom passet mellan Sushøgda och Digerhogna. Hade med oss tre barn på den turen där den yngsta var 8 år. Så trots att vi alla är vana att åka skidor vågar jag ändå påstå att det är en fin och till stora delar enkel tur.

Har gått exakt den tur du frågar efter på sommaren och så vitt jag minns var det bara den sista biten upp mot passet där det lutade mer än obetydligt. Borde inte vara några större problem även med vallade turskidor. Men vill man vara på den säkra sidan att det bara är att knalla på är det bra att komplettera utrustningen med ett par stighudar. Dessa kan även vara guld värda om man får temperatur runt 0:an då det är ett elände att valla.

/ Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips