Skidor till T4:or (blev fel i tidigare tråd)

Denna gång är det rätt!!!

Jag har åkt turskidor och telemark nu i några år. Telemarksutrustning har jag (dynastar 8800 och ett par elan typ stinger men bredare).

Jag har även ett par turskidor av märket fischer liknar spårskidor med med stålkant och ngt bredare på dessa har jag ett par NNN-bindningar och använder vanliga spårpjäxor.

Jag har fått en möjlighet att köpa ett par T4:eek:r av en kompis. SÅ:

Jag vill ha ett par bra skidor och bindning för att åka på fjället. Mycket blandad åkning, men inte så gärna spåråkning, utan jag åker helst utanför och gör egna. Kan vara aktuellt att ha stighudar för att dra pulka. Skidorna ska funka till lite längre fjällturer.

Det skulle vara trevligt om man kunde åka lite telemark med dem. Så kanske något par med dubbelspann?

Just det vallningsfritt vill jag ha. Det brukar vara så stora temperatur skillnader och valla är inte min stora grej. Stör mig inte på att det susar eller att det går lite trögare. Att det alltid funkar är viktigare.

Har ni ngt bra alternativ?? På både skidor och bindningar?

Gustaf (som ber om ursäkt för felet i det förra inlägget)
 
T1 igen

Hade själv gamla T3 (ser ut som nya T4) och har sålt dem nu. Kör hellre på T1:eek:rna på tur, känns som mer rejält;-)

Har ett par låga läder (mjuka som mockasiner) som används vid plattåkning!
 
Vilka gammla turspett som helst borde funka.
Bindningar kan du ju välje allt inom ramen tåklämbindning (telemark extreme eller liknande från rottefella) till dragfjäderbindning (typ riva från rottefella). Kör på kompressionsfjäder vilket är onödigt mycket kraft för turåkning kommer dina pjäxor må dåligt. Vissa har även upplevt att tåklämbindning sabbat pjucken. Tydligen krävs det lite gå-teknik för att det inte ska ske så jag skulle nog satsa på någon form av vajerbindning med dragfjäder.
Jag hade ett par gammla Tua turspett. Nu kör jag på ett par åsnes telemark men har åkt för lite på dem för att kunna säga om de är bra eller dåliga. Vill du köra mer topptur än på platten kan det kanske vara värt att kolla in en lite fetare skida.
Ska du dra pulka så tycker jag du ska satsa på kombon ej vallninsfritt och stighudar istället. Vet inte om du får en billigare skida, men jag tror kombon funkar bättre än att halka runt på vallningsfritt (dessutom innebär det mer prylar vilket hjälper till i tävlingen: mest prylar när han dör...)
Hoppas det hjälpte!
go tur/Samme
[Ändrat av samme83 2005-10-24 kl 22:46]
 
Fisher

Jag vet att det finns ett par Fisher med ganska mycket bredd och timglasform som har fjäll under. Sundancekid hade dom när vi var i Sylarna, dom verkade riktigt bra både på platten och utför (eller rättare sagt, verkade vara bra kompromiss). Har för mig att dom var med i test av telemarkskidor i Utemagasinet eller Turist för några år sen. Bredden var i stil med Elan Stniger.
 
Ix; sa:
Just det vallningsfritt vill jag ha. Det brukar vara så stora temperatur skillnader och valla är inte min stora grej. Stör mig inte på att det susar eller att det går lite trögare. Att det alltid funkar är viktigare.
Har du åkt på vallningsfritt? Funderar du på T4:eek:r för att förbättra utförsåkningen eller för att få mer värme/robusthet?

Jag har åkt E99:eek:r av båda sorterna och trivs med bägge varianterna, men de har olika fördelar. Det är verkligen stor skillnad på glidet i lite flackare nedförsbackar. De som åker på vallningsbara skidor kan hyffsat ofta stå och glida med god fart samtidigt som de med vallningsbara skidor är tvungna att diagonala ner för backen. För min del skulle jag helt klart välja vallningsbara skidor om jag siktade på minst två toppturer per vecka, eller på stugturer med lite mer kuperade vägval. Med mindre andel nedförsbackar spelar glidet mindre roll.


Thures förslag låter mycket bra, att gå upp på mer utförsanpassad utrustning ger nog så stora försämringar på plattåkningen att totalkomforten sjunker märkbart.

Är det någon som har använt någon av Fischers S-Bound (?) modeller?
 
Lasse Nilsson; sa:
Har du åkt på vallningsfritt? Funderar du på T4:eek:r för att förbättra utförsåkningen eller för att få mer värme/robusthet?

Jag har ett par vallningsfria just nu. Anledningen är att jag brukar göra dagsturer, ofta runt nyår... vilket innebär start (ofta) i kanske minus 20 och på toppen minus 10. Då är det svårt att valla. Att alltid ha fäste är lite förutsättning... Och jag gillar inte att inte ha fäste.

Varför T4or: just nu har jag ett par spårpjäxor som är ganska tråkiga att spåra med, efter som de viker och skidan ställer sig på kant liksom. Inte roligt. Att just spåra är det som jag tycker är roligast.

Så mjuka pjäxor som jag har just nu gör inte precis att man njuter av att åka ned. Utan man mest brukar ta sig ned. Men T4or och ett par bra skidor kan man göra lite telissvängar. Ofta när jag åker ned med min utrustning som jag har i dag så blir lite brantare backar bara jobbiga, med T4or skulle man njuta av dem. Extra värmen är söker jag också.

Gustaf
 
Jag köpte ett par kicker-skins från Ascension (numera BD) till farsan. Helt grymme, rekommenderas varmt! Han kör dom på hela tiden för att inte få för hög fart när han ska ner för fjället. Kör man utan går det bra att skejta över sjöar och sen slänga på dom och stolpa rakt upp på fjället utan att behöva använda den förhatliga saxnings-tekniken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
josia Sulitjelma till Pieskehaure på skidor Turskidåkning 0
ErikThorsell Skidor till Keb Turskidåkning 2
rab Hur breda skidor passar till spår Turskidåkning 7
Ix skidor till T1:or Turskidåkning 9
mothesta Kängor till farfars skidor... Turskidåkning 1
utesälen Frakta skidor med hyrbil i Kiruna? Turskidåkning 7
Sebastian Skidor (bredd) för Rottefella Xplore Turskidåkning 5
jensli Köpt för mjuka skidor? Turskidåkning 5
medicinmannen Råd angående skintec skidor Turskidåkning 3
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
ricke Med skidor från Teusajaurestugorna söderut? Turskidåkning 7
lacrits68 skidor för lite tyngre åkare Turskidåkning 2
BD6 Kaskkavagge på skidor Turskidåkning 6
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
AnnaLund88 Saltoluokta - Kvikkjokk på skidor Turskidåkning 4
Johan Dewe Skidor för turer bakom knuten? Turskidåkning 7
Lisa_LH Skidor i Muddus Turskidåkning 10
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
OlliP Ritsem- Vakkottavare på Skidor Turskidåkning 2
seww Tjära skidor - nån som testat detta? Turskidåkning 19
birru Någon som gått Kårsavagge-Unna Allakas på skidor? Turskidåkning 4
-Patric- tusch på skidor Turskidåkning 5
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
såg Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 7
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
Maurits Skidor i november Turskidåkning 4
Urwaldjaeger Vaxa nya skidor Turskidåkning 17
Knota Jämtlandstriangeln på skidor? Turskidåkning 12
Jansson_ Köpråd: Skidor för ospårad terräng Turskidåkning 19
baffinguarapo Längd på skidor? Turskidåkning 2
JoeSwede Bästa tid för stugtur på skidor Turskidåkning 8
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
rimn Skidra eller åka skidor? Turskidåkning 14
dako Erfarenheter av skidor med korta stighudar? Turskidåkning 2
klasback Stighudar på skejt-skidor Turskidåkning 6
jeppe12 Nya Nansen skidor på långfärd. Turskidåkning 1
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
ramsis_iv Hur långa skidor ska man ha? Turskidåkning 9
Helena B Kortvasan - Nybörjare på skidor Turskidåkning 3
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
stelar Påsktur på skidor från Katterjokk Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.